آسیا تایمز: صف کشیدن جامعه جهانی پشت سر آمریکا برای مجازات ایران بعید به‌نظر می‌رسد

پایگاه اینترنتی نشریه آسیا تایمز در گزارشی به بررسی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت.

آسیا تایمز: صف کشیدن جامعه جهانی پشت سر آمریکا برای مجازات ایران بعید به‌نظر می‌رسدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه آسیا تایمز در مقاله‌ای به قلم بهادرا کومار نوشت: طرح جدیدی که قانونگذاران  آمریکایی اخیراً به تصویب رسانده و طی آن تحریم‌هایی را علیه ایران - به همراه روسیه و کره شمالی - اِعمال کرده‌اند، تا حدی اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، اما هر چیزی که اجتناب‌ناپذیر باشد، الزاماً منطقی نیست.

سؤال اصلی این است که این تحریم‌ها تا چه می‌تواند مؤثر واقع شود؟ تحریم‌های آمریکا برای ایران مسئله‌ای جدید نیست و معلوم نیست تا چه حد مؤثر باشد، زیرا اقتصاد ایران متکی به تجارت با آمریکا یا سرمایه‌گذاری‌های این کشور در ایران نیست. از اینرو، تنها امید قانونگذاران آمریکایی این است که این تحریم‌ها را با کمک جامعه بین‌المللی بر ایران تحمیل کنند.

این در حالی است که اکنون شرایط آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، با دوران ریاست جمهوری باراک اواباما، رییس جمهور پیشین آمریکا،‌ بسیار تفاوت کرده است. جامعه‌ جهانی با نگاهی شکاکانه و حتی بهت‌زده به رییس جمهور جدید آمریکا می‌نگرد. از اینرو، صف کشیدن جامعه جهانی پشت سر دولت کنونی آمریکا برای مجازات ایران - یا هر موضوع دیگری - تا حدودی بعید به‌نظر می‌رسد.

اگر ترامپ تا ماه سپتامبر که قرار است بار دیگر تأیید یا تکذیب کند که ایران از مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیروی کرده است، به این نتیجه برسد، که آمریکا را از این توافق بیرون بکشد، صرفاً منجر به انزوای آمریکا خواهد شد. البته اگر چنین شود این سومین توافق بین‌المللی خواهد بود که پس از توافق تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام و توافق اقلیمی پاریس - آمریکا از آن به صورت یکجانبه خارج خواهد شد. از طرف دیگر، ایران - هرچند اخیراً به مواردی از نقض برجام از سوی آمریکا اشاره کرده است - بسیار بعید است که خودش یکجانبه از برجام خارج شود. 

آسیا تایمز افزود: باراک اوباما با زیرکی، نه‌تنها کشورهای اروپایی، بلکه روسیه، چین و حتی برای از کشورهای آسیایی را با خود همراه کرده بود که ایران را تحت تحریم‌های شدید نفتی و بانکی قرار دهند. این در حالی است که اکنون ایران - پس از امضای برجام - قادر است نفتِ خود را بفروشد و از حمایت کشورهای روسیه و چین و حتی برخی از کشورهای اروپایی برخوردار شود و از اینرو ایران می‌تواند به رغم مخالفت‌های آمریکا، به پیشرفت‌های اقتصادی خود ادامه دهد. روسیه - به غیر از همکاری‌های اقتصادی با ایران - مساعدت‌های نظامی نیز به این کشور می‌کند. از اینرو، به‌هیچ وجه در راستای منافع ایران نیست که به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با گروه پنج به‌علاوه یک خارج شود.

این نشریه در خاتمه افزود: ‌علاوه بر این، دولت ترامپ اخیراً تأکید فراوانی بر لزوم آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران کرده است و ایران نیز به نوبه‌ی خود، بر لزوم آزادی‌های ایرانیان محبوس در زندان‌های آمریکا انگشت گذاشته است. اگر قرار باشد آمریکا و ایران - همانطور که یکبار در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما انجام دادند - به تبادل زندانیان سیاسی با یکدیگر بپردازند، آنگاه هیچ چاره‌ای برای دولت ترامپ باقی نمی‌ماند جز این‌که به تعامل مستقیم با دولت ایران بپردازد.

 

انتهای پیام/

 

روابط ایران و آمریکا در دوره ترامپ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
جنگ هشت ساله صف کشیدن اما هیچ غلطی نتونستن بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
آمریکایی یعنی احمق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
بله این چوب خداست که بر سر آمریکا فرود می آید که می گویند صدا ندارد و دوا هم ندارد و حاصل ضدیت با کشوری مثل ایران است که در مسیر حق ثابت قدم گام برمی دارد و این شروع از هم پاشیدگی آمریکا است
آخرین اخبار