اظهارات وزیر بهداشت در مورد برنامه حاشیه‌های پزشکی

وزیر بهداشت با اشاره به توقف برنامه حاشیه‌های پزشکی و تشکر از صدا و سیما گفت: صدا و سیما تحت تأثیر حاشیه‌های بیرونی قرار نمی‌گیرد و مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.

اظهارات وزیر بهداشت در مورد برنامه حاشیه‌های پزشکی و تفاوت سیاه‌نمایی و انتقادبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه اجلاس سراسری هیأت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه حاشیه‌های پزشکی و اینکه چه کنیم از سیاه‌نمایی در انتقاد فاصله بگیریم گفت: از صدا و سیما برای همراهی تشکر می‌کنیم، زیرا بدون اینکه درخواست و صحبتی برای ایجاد یا تعطیلی برنامه حاشیه‌های پزشکی شده باشد و پخش آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما تحت تأثیر حاشیه های بیرون قرار نمی‌گیرد و خودش تصمیم می‌گیرد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در رسانه‌ها برای اینکه بین نقد و سیاه‌نمایی تفاوت قائل شویم اگر به وجدان خود مراجعه کنیم هر کسی می‌داند که نیتش چیست و آنجایی که مردم را ناامید می‌کنیم حتماً سیاه‌نمایی است و نباید به بهانه دفاع از حقوق مردم سیاه‌نمایی کنیم.

هاشمی تأکید کرد: آنطور که اطلاع‌رسانی می‌کنیم کاملاً مشخص است که به نفع مردم عمل می‌کنیم یا نه اگر عیب و ایرادی نیز وجود دارد آموزه‌های دینی ما اینگونه است که نخست آهسته و در اتاق بسته مشکلات را بیان کنیم و بعد اگر مقصر واقع نشد آن را فریاد بزنیم، اما اصو‌لاً ما برعکس عمل می‌کنیم و نخست آخرین انتخاب را به شکل عملی در می‌آوریم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هر کس خودش می‌داند که چه می‌کند البته گاهی انسان خودش را نیز فریب می‌دهد و به خودش خلاف می‌گوید، اما همین افراد نیز در خلوت خود متوجه نقیصه‌ها می‌شوند.

وزارت بهداشت گرفتار امور مالی و اداری دانشگاه ها

وی در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین تصمیمی که هیأت امنای دانشگاه‌ها باید بگیرند توازن دخل و خرج است، گفت: منابع ما با هزینه‌ها متناسب نیست و هیأت امنای دانشگاه‌ها باید تصمیم‌های جدی‌تری نه تنها در حوزه دانشگاه‌های وزارت بهداشت بلکه برای دانشگاه‌های وزارت علوم بگیرند.

هاشمی ادامه داد: هیأت امنا دانشگاه‌ها باید درآمد و هزینه را متوازن کنند و از اختیاری که قانون به آن‌ها داده استفاده کامل و درست ببرند، اما اکنون کار هیأت امنای دانشگاه‌ها اداری و مالی است در حالی که وظیفه اصلی آن‌ها سیاست‌گذاری برای دستیابی به جایگاه برتر در آموزش، پژوهش و در وزارت بهداشت خدمات بهداشتی و درمانی است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: مهمترین نقش هیأت امنای دانشگاه‌ها استفاده از ظرفیت قانونی است و هیأت امنای دانشگاه‌ها باید از قالب تشریفاتی به قالب عملیاتی، سیاست‌گذاری و دیدبانی در بیایند.

وی اظهار کرد: اگر دولت و مجلس با خواسته هیأت امنای دانشگاه‌ها موافقت کنند و در راستای آن حرکت کرده به معنای واقعی دانشگاه‌ها می‌توانند مستقل عمل کنند.

وی افزود: استقلال هیات امنای دانشگاه‌ها یک قانون مترقی است که البته برخی مجریان مخالف آن هستند و به نظر می‌رسد مجریان، روسای دانشگاه‌ها در هر دو وزارتخانه بهداشت و علوم می توانند از این ابزار استفاده کنند و تصدی گری را کاهش دهند و بیشتر سیاست‌گذار و ناظر باشند.

وزیر بهداشت گفت: کار وزارت بهداشت اداره بیمارستان‌ها مشکلات پرسنلی و تامین نیازهای اداری نیست و همه این وظایف قابل واگذاری به بخش خصوصی است و ما تنها باید شاخص‌ها را رصد کنیم و کاهش مرگ میر، بررسی علل مرگ و میر ،شاخص های بهداشت عمومی، میزان رشد علمی کشور و ثروت آوری از مسیر دانش باید در وزرات بهداشت مورد توجه و در دستور کارقراربگیرد.

هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر ما گرفتار اموری هستیم که ما را از نقش اصلی باز می‌دارد و هیات‌های امنا می‌توانند زمینه ای را فراهم کنند تا این وضعیت اصلاح شود.

انتهای پیام/

 نباید به بهانه دفاع از حقوق مردم سیاه نمایی کنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.