هاشمی در اجلاس سراسرى هیئت امناى دانشگاه هاى علوم پزشکى؛

تلاش وزیربهداشت و علوم در برابر مخالفان استقلال دانشگاه ها

وزیر بهداشت گفت: وزير علوم و بهداشت بايد مراقب باشند تا آئين نامه و لايحه اى كه اختيارات دانشگاه ها را محدود كند در دولت تصويب نشود.

باید بودجه سالیانه به بیمارستان ها داده شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در اجلاس سراسرى هیئت امناى دانشگاه هاى علوم پزشکى که در سالن همایش هاى بین المللى صدا و سیما برگزار شد، گفت: نزدیک به ٩ هزار مصوبه تصویب و ٦٥٠ جلسه به صورت داوطلبانه از سوى هیات امنا در زمینه مصالح سلامت مردم برگزار شد.

وى ادامه داد: در بخش سلامت و درمان، مردم گرفتارى هاى زیادى داشتند و دارند، حوزه سلامت بسیار مهم است و توسعه و پیشرفت کشور در سایه سلامت  مردم و نیاز به توجه جدى در این حوزه است که در بسیارى از کشورهاى پیشرفته سلامت جز اولویت هاى نخست آنجا قرار دارد. 

 وزیر بهداشت گفت: هیات امنا نقش ارزنده اى در کشور و حوزه سلامت دارند مجلس قانون هیات امنا را تصویب کرد و به قولى به استقلال دانشگاه تن در داد، در سال ٢١ دانشگاه از وزارت فرهنگ به منظور تامین امور جارى منفک شدند.

وى افزود: مجلس شوراى اسلامى در سال ٦٨ قانون هیئت امنا را تصویب کرد و به استقلال نسبى دانشگاه‌ها تن در داد که دانشگاه ها در دهه ٢٠ و ٣٠ مستقل بودند و با انقلاب براى استقلال دانشگاه‌ها قانون هیات امنا تصویب شد، اما خوب استفاده نکردیم هیات امنا در دانشگاه هاى علوم پزشکى بهتر از سایر دانشگاه‌ها عمل کردند.

هاشمی اظهار کرد: قانون بسیار خوبى در زمینه هیات امناهاى دانشگاه‌ها داریم، اما چندان خوب از آن استفاده نکردیم که شاید اشکال از مجرى هاى قانون، رؤساى دانشگاه هاى علوم پزشکى و مدیران ارشد وزارت بهداشت باشد که در به کارگیرى موثر اعضاى هیئت امنا موفق نبودند.

وی عنوان کرد: در دولت در طول تاریخ مخالفت هاى بسیارى با قانون هیات امناهاى دانشگاه‌ها وجود داشت و در قوه مجریه در بخش هاى اقتصادى علاقه اى به مستثنى کردن دانشگاه‌ها از سایر دستگاه‌ها نیست.

هاشمی گفت: وزير علوم و بهداشت بايد مراقب باشند تا آئين نامه و لايحه اى كه اختيارات دانشگاه ها را محدود كند در دولت تصويب نشود.

تلاش وزیربهداشت و علوم در برابر مخالفان استقلال دانشگاه ها

وزير بهداشت اظهار كرد: از همه كسانى كه به موضوع دانشگاه ها توجه دارند و به ويژه مجلس كه على رغم مخالفت ها قانون هيات امنا و استقلال دانشگاه ها را تمديد كرد و آن را نسبت به ساير قوانين برترى بخشيد تشكر می كنيم و امیدواریم که هیات های امنا در دولت دوازدهم نیز در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رسالت اصلی خود را ایفا کنند.

هاشمی افزود: هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی مانند مجلس شورای اسلامی بوده و عصاره مدیریت کشور در دهه‌های متمادی هستند بنابراین لازم است که اختیارات را از نظر مالی و اداری به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها واگذار کنیم و بهبود شاخص‌های کلان حوزه سلامت مانند رضایتمندی مردم و رشد علمی، پژوهشی و آموزشی را از آنها مطالبه کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه نقش مجلس در تصویب و تمدید قانون هیات‌های امنا را بسیار ارزشمند خواند و گفت:  از نقش مهم و ارزنده هیات‌های امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور  در اجرای طرح تحول سلامت، تشکر می کنیم.

هاشمى تاكيد كرد: باید بسيارى از اختيارات را به هيات امناى استانى و منطقه اى منتقل كنيم و افرادى كه يك سوم هيات امنا را تشكيل مى دهند بايد مستقل باشند و در سياست گذارى اختيار را در سايه اختيارات قانونى به آن ها بدهيم.

وزیر بهداشت بیان کرد: معتقدیم اختیارات دانشگاه‌ها بیشتر باشد و اختیارات مرکز به محیط منتقل شود و اکنون که ١٠ مرکز آمایشى داریم مى توانیم بسیارى از اختیارات را به دانشگاه‌ها منتقل کنیم و راه چاره ما براى کنترل هزینه هاى حوزه سلامت، همین استقلال است.

هاشمی افزود: باید بودجه سالیانه به بیمارستان‌ها داده شود و همه چیز به عهده خودشان باشد و مرکز فقط شاخص‌ها را دریافت کند؛ این کار مى تواند باعث بروز خلاقیت‌ها شود که اگر اختیارات از لحاظ ادارى و مالى به دانشگاه‌ها داده شود، فکر مى کنم چند گام به جلو برداشتیم.

گفتنی است، در پایان وزیر بهداشت و رئیس مجلس ازهیات‌های امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در اجرای طرح تحول سلامت نقش ویژه ای داشتند، تقدیر کردند.

تلاش وزیربهداشت و علوم در برابر مخالفان استقلال دانشگاه ها

انتهای پیام/

 کنترل هزینه های سلامت در گرو استقلال دانشگاههای علوم پزشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.