تبریز؛

صادرات 67 میلیون دلاری کالاهای کشاورزی از گمرکات استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به صادرات 67 میلیون دلاری کالاهای کشاورزی از گمرکات استان در سه ماهه نخست سالجاری، گفت: این میزان صادرات نشانگر رشد 6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ کریم مهری رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی 13درصد صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است، گفت: این محصولات به 50 کشور هدف از جمله روسیه، امارات متحده عربی، اسپانیا، ارمنستان، ترکیه و مصر صادر شده است.

وی عمده صادرات بخش کشاورزی استان را شامل خشکبار، فراورده های لبنی، محصولات باغی و امحا و احشام دامی عنوان کرد و گفت: بیش از 50درصد درآمد صادراتی این بخش مربوط به محصول کشمش است.

مهری با بیان اینکه افزایش تولید و توسعه صادرات فرآورده های لبنی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: محصولات و فرآورده‌های لبنی استان آذربایجان شرقی علاوه بر کشورهای همسایه و آسیای میانه به کشورهای اروپایی و روسیه نیز صادر می شود.

وی به ظرفیت های قانونی برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: براساس ماده 33 برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در اجرای بندهای سوم و ششم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و به ‌منظور متنوع‌سازی ابزارهای حمایت از بخش کشاورزی، تأمین و تجهیز منابع، توسعه و امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ارزش‌افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اقداماتی را به انجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه گسترش و تکمیل زنجیره‌های ارزش، صنایع‌تبدیلی، تکمیلی و نگهداری محصولات ‌اساسی کشاورزی در قطب های تولیدی، سردخانه و انبارهای فنی چندمنظوره، تخصیص حداقل 20 درصد منابع صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی جهت تسهیلات برای صادرات این بخش، ایجاد خوشه‌های صادراتی، نشان های تجاری و اختصاص مشوق‌های صادراتی به صادرات محصولات کشاورزی کاهش حداقل 10 درصدی شکاف قیمت دریافتی تولیدکنندگان و قیمت پرداختی مصرف کنندگان نهائی این محصولات درطول اجرای قانون برنامه از جمله این موارد است.

استان آذربایجان شرقی دارای یک ملیلون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه بیش از 5 میلیون تن محصول در این اراضی تولید می شود.
سال گذشته 285 میلیون دلار محصول کشاورزی از این استان صادر شد.

 

انتهای پیام/ش

استان آذربایجان شرقی دارای یک ملیلون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.