باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

جبران خسارت حادثه شهران در گرو صدور رای دادگاه/ خسارت دیدگان چشم انتظار مشخص شدن مقصران

از حادثه انفجار لوله گاز در شهران بیش از یک سال می گذرد اما همچنان خبری از رای دادگاه در تعیین مقصران رقم زدن 40 دقیقه جهنمی در تهران نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ساعت چهار و 30 دقیقه بامداد جمعه بیست و هشتم خردادماه سال 95 بود که در تقاطع خیابان یکم شهران و خیابان کوهسار (در شمال غرب تهران) حادثه انفجار لوله گاز موجب ایجاد گودالی به طول حدود 30 متر و عمق حدود 15 متر شد.

حادثه ای که لقب " 40 دقیقه جهنمی" را به خود اختصاص داد و به سرعت در همه رسانه های دنیا خبرساز شد. خبری که باعث شد هر مسئولی برای گردن نگرفتن علت آن، توپ را به زمین دیگری بیاندازد و از زیر بار مسئولیت آن، شانه خالی کند.

گرچه حادثه انفجار لوله گاز در شهران زنگ خطر جدی برای همه از جمله مدیران شهری و مسئولان کشوری بود، اما مشخص نیست که چرا بیشتر آنها به راحتی یک آب خوردن از کنار این حادثه گذشتند انگار که این حادثه اصلا رخ نداده است، این حادثه نشان داد اگر اتفاق عظیم تری هم رخ دهد هیچ مسئولی واکنش سریعی از خود نشان نخواهد داد و پاسکاری وظایف خود را بهتر از انجام آن می دانند.

دلیل حادثه شهران چه بود؟

محمد باقر قالیباف شهردار تهران با اشاره به شائبه برخورد دستگاه‌های حفاری با لوله گاز گفت: برخورد بیل مکانیکی یا لودر یا ماشین حفاری با لوله گاز کاملا منتفی است، چرا که «از تاریخ ٢٦ اردیبهشت‌ماه هیچ فعالیت کارگاهی در تونل مترو که از این مسیر عبور می‌کرده انجام نشده» و البته این تونل استحکام‌سازی هم شده بود.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز گفت: آتش‌‌سوزی در محله شهران واقع در غرب تهران هشداری جدی برای تمامی نهادها، سازمان‌‌ها و مسولان کشور بود چراکه به‌ دلیل تحقق نیافتن مدیریت یکپارچه شهری شاهد موازی‌‌کاری تمامی نهادهای خدمتگذار در شهر هستیم و اطلاعات مربوط به آب، گاز، تلفن، برق، شبکه راه‌‌ها و مترو در اختیار یک نهاد واحد مانند شهرداری قرار ندارد.

بدون شک حادثه انفجار لوله گاز در شهران هم مانند دیگر حادثه هایی که در شهر تهران رخ داد به فراموشی سپرده خواهد شد و مسئولان تا رخ دادن یک حادثه دیگر در تهران، مردم را منتظر اظهار نظرهای خود می گذارند.

مقصران حادثه شهران مشخص نیستند

سال گذشته اسماعیل نجار در پی حادثه شهران با اشاره به سرانجام این حادثه و مقصر نهایی آن، گفت: پس از وقوع حادثه در منطقه شهران چندین تیم مسئول رسیدگی به این حادثه و علت یابی آن شده و در نهایت گزارش دستگاه‌های مختلف جمع آوری شده و علت اصلی آن مشخص شد.

نجار با بیان اینکه مترو مقصر نهایی حادثه شهران است، افزود: بحثی که در زمان حادثه شهران مطرح شد این بود که بافت خاک از چسبندگی کافی برخوردار نبوده و حفر مترو باعث فروریزش خاک شده است و همین امر نیز سبب فشار به لوله گاز، لوله آب و کابل‌های انتقال برق شده و در نهایت منجر به گسستگی در این خطوط و شکستگی لوله و حریق شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه حفاری مترو باعث این حادثه شده است، درباره ادعای مسئولان شهرداری مبنی بر وجود مغار یا همان حفره در این بخش از خاک منطقه شهران نیز گفت: شهرداری تهران معتقد است که حجم خاک ریخته شده در تونل مترو با ابعاد حفره متناسب نیست و به همین دلیل احتمالا یک مغار در این محدوده وجود داشته است اما بحث بر سر این است که اگر مغاری هم آنجا بوده چرا مترو پیش از آغاز فعالیتش آن را بررسی نکرده است؟

نجار تصریح کرد: در حقیقت پیش از انجام هر پروژه عمرانی باید مطالعات اولیه درباره آن انجام شود. در این زمینه نیز اگر مغاری هم در خاک وجود داشته مترو باید آن را بررسی می‌کرد.

سال گذشته عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران با اشاره به تازه ترین بررسی های کارشناسان در خصوص علل وقوع حادثه انفجاز لوله گاز در شهران گفت: براساس ارزیابی ها، رانش و نشست زمین منجر به شکستگی لوله گاز زیرزمین شده و در نهایت جرقه برق، انفجار را در پی داشته است.

عیسی فرهادی با بیان اینکه جرقه انفجار لوله گاز در شهران به دلیل عبور کابل های برق از محدوده موردنظر زده شده است، گفت: کارشناسان زمین شناسی و دستگاه های مختلف همچنان مشغول بررسی وضعیت محدوده حادثه هستند.

آخرین وضعیت پرداخت خسارت حادثه شهران

ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت خسارت حادثه دیدگان شهران، گفت: در این خصوص منتظر رای مراجع قضایی برای پرداخت خسارت هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از سازمان ها و نهادها در این موضوع دخالت دارند، افزود: باید مراجع قضایی برای این موضوع حکم صادر کنند تا سهم هر بخش برای پرداخت خسارت مشخص شود.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: هنوز رای قطعی صادر نشده به همین دلیل نمی دانیم که آیا در حادثه شهران، شهرداری تهران هم برای پرداخت خسارت سهمی دارد یا خیر؟ به همین منظور تا زمان رای باید منتظر بمانیم.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار