سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگوی ویژه خبری؛

بدهی انباشته بیمه ها به بیمارستان ها صحت دارد

امینی فرد با بیان اینکه الان در مرز بحران هستیم، گفت: بدهی انباشته بیمه ها به بیمارستان ها صحت دارد.

بدهی انباشته بیمه ها به بیمارستان ها صحت داردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان بدهی میلیاردی بیمه ها و بحران دارویی 24 تیرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان و رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بدهی انباشته بیمه ها به بیمارستان ها صحت دارد و الان در مرز بحران هستیم

محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورا ی اسلامی با اشاره به اینکه آیا بدهی میلیاردی بیمه ها صحت دارد گفت: بدهی انباشته بیمه ها به بیمارستان ها صحت دارد و الان در مرز بحران هستیم ، به دنبال طرح تحول سلامت یک سری بسته های مشخصی ارائه شد که در نهایت 11 میلیون نفر را بیمه کردیم و این طرح همگانی جز تکالیف دولت بود که دولت یازدهم به این مهم پرداخت.

خرید خدمت از طریق سیستم ارجاع نیست

وی با بیان اینکه خرید خدمت از طریق سیستم ارجاع نیست افزود: تکالیف سنگینی برعهده بیمه سلامت و تامین اجتماعی وارد شده است و تا زمانی که منابع و مدیریت هزینه ها را نداشته باشیم با مشکل روبرو خواهیم شد لذا سیستم خدمت بهداشت در دهه 60 جهش خوبی داشت ولی زیر ساخت های مناسب برای ارائه خدمات در سطح سوم و چهارم نداشتیم و زمانی که طرح تحول سلامت شروع شد سیستم بهداشت و درمان در حالت نیمه فلج به سر می برد لذا بایستی بسته اورژانسی دیده می شود تا این بیمار که وضعیت خوبی نداشت به سطح مناسب برسد بنابراین عمکرد خوبی در جهت تکمیل زیر ساخت ها داریم .

محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی محدود است عنوان کرد: باید به الزامات و محدودیت ها توجه کرد ، از سال 74 تا 92 نزدیک به 7 میلیون و 800 هزار نفر سرگردان بودند و تحت پوشش بیمه قرار نداشتند.

آمار دقیق بیمه شده های جدید حدود 9 میلیون و 300 هزار نفر است

وی یکی از تعهدات رئیس جمهور را ساماندهی پوشش همگانی دانست و افزود: براساس مصوبه دولت حدود 750 تا 800 سکونتگاه غیر رسمی در حاشیه شهر ها شناسایی شد که 86 درصد از 11 میلیون نفر بیمه شده، ساکن سکونتگاه های غیر رسمی بودند لذا پس ا ز پالایش جمعیت آمار دقیق بیمه شده های جدید حدود 9 میلیون و 300 هزار نفر است .


کبیر با اشاره به اینکه دولت 10-12 سال است که بیمه مناطق روستایی را که نزدیک به 22 میلیون نفر هستند را پرداخت می کند ادامه داد: شهروندان ایرانی باید یک دفترچه بیمه داشته باشند لذا جمعیت فاقد دفترچه بیمه شناسایی شد، دولت موظف است بیمه گروه های آسیب پذیر، بهزیستی، کمیته امداد را به صورت رایگان انجام دهد .
هزار و500 میلیارد تومان در سال 96 با اولویت پرداخت به داروخانه ها دریافت کردیم

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه هزار و500 میلیارد تومان در سال 96 با اولویت پرداخت به داروخانه ها دریافت کردیم گفت: طرح تحول سلامت به نسبت سال 92 رشد فزاینده ای در جهت پاسخگویی و ارتقاء کیفیت خدمات به همراه داشت 95، درصد منابع سازمان بیمه سلامت را دولت تامین می کند لذا برای اولین بار توانستیم سرانه بیمه همگانی و روستایی را نزدیک سرانه واقعی کنیم بنابراین در طی یکی دو سال آینده می توانیم چالش های پیش رو را برطرف کنیم.

کبیر در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه در سازمان برنامه بودجه ، وزارت بهداشت و رفاه اولویت مان ، ۴۲ هزار موسسه طرف قرادادمان است گفت: تقریبا در هر ماه حدود سیصد میلیارد تومان به داروخانه ها پرداخت می کنیم.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز طی تماس تلفنی با این برنامه با بیان اینکه نگرانی در حوزه عدم پرداخت بدهی بیمه ها به داروخانه ها جدی است گفت: علی رغم این نگرانی هم اکنون بحرانی وجود ندارد و نگرانی نیز بابت این است که زحمات که در سه سال اخیر کشده شده و آرامشی که بر بازار دارو حاکم است کنار زده شود.

وی باتاکید بر اینکه بحرانی برای درمان بیماران نیست اظهار داشت: نگرانی این است که ، زنجیره تامین که روی روال منطقی قرار دارد و تامین کنندگان که بازار را تامین می کنند به جهت مشکلات نقدی دچار گرفتاری شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه پرداخت بدهی سازمان های بیمه گر به بیمارستان ها یکسال و پرداخت بدهی آن ها به داروخانه ها شش ماه تاخیر دارد اظهار داشت: براین اساس تقریبا معادل هشت ما فورس دارویی کشور که معادل ده هزار میلیارد تومان است در شبکه عرضه دارو خلل وجود دارد و برآورد می کنیم که بدهی بیمه ها به شرکت های توزیع دارویی حدود پنج هزار میلیارد تومان است که امیدواریم بیمه ها هرچه زودتر بدهی خود را پرداخت کنند.

دیناروند یادآور شد: سال گذشته هشت هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت تزریق شد که توانست بخش زیادی از بدهی بیمه سلامت را جبران کند اما بیمه سلامت امسال را با یک کسری حدود پنج هزار میلیارد تومان شروع کرده است.

حامدی فر نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور نیز با اشاره به اینکه با تاخیر در پرداخت بدهی بیمه سلامت به داروخانه ها یک وام قرض الحسنه ای توسط دولت از داروخانه ها. و صنایع داروسازی گرفته شده گفت: بدهی سازمان های بیمه گر تاثیری بر کیفیت داروها ندارد اما طرح های توسعه بسیاری از شرکت های داروسازی را متوقف ساخته است.

رهبر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با تماس تلفنی با این برنامه و اعلام عدم پایبندی سازمان های بیمه گر به مقررات و قوانین کشور که باعث لطمه بزرگ به ارایه خدمات در داروخانه ها شده گفت: براساس قرارداد بین داروخانه ها و سازمان های بیمه گر و به خصوص تامین اجتماعی که یک قرارداد یک طرفه و تحمیلی محسوب می شود هیچ گونه حق و حقوقی برای همکاران ما در داروخانه ها در نظر گرفته نشده و تمام بندهای قرارداد حاکی از این است که اگر داروخانه ای کوتاهی کند جریمه خواهد شد و هیچ تنبیهی برای سازمان های بیمه گر در نظر گرفته نشده است.

کبیر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه باید یک بازنگری در فرآیند اجرای طرح تحول سلامت صورت گیرد اعلام کرد: اخیرا تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت امضا کرده ایم تا نظام ارجاع در ده استان کشور و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت را انجام دهیم.

وی یادآور شد: در سال ۹۵ وقتی بحران به وجود آمد با توجه به تعهد آقای روحانی و همکاری مجلس هشت هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت تزریق شد ، اما در سال ۹۶ اعتبارات سازمان بیمه سلامت از ۵۴۶۰ میلیارد تومان به حدود ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است که پیش بینی می کنیم امسال از وضعیت بهتری برخوردار باشیم.

وی افزود: در وزارت بهداشت، سازمان برنامه و دولت دستور کار این است که بتوانیم منابعی را جهت پرداخت مطالبات موسسات تامین کنیم.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار