آموزش‌ و‌ پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

پوشش بیمه ای تمامی معلمان غیردولتی از مهرماه/ فعالیت یک هزار و 500 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش برای کنکوری‌ها

آموزش و پرورش در روز‌های نسبتا آرام خود نیز با رویداد‌هایی مواجه بوده که به برخی از این موارد در ادامه اشاره می‌شود.

پوشش بیمه ای تمامی معلمان غیردولتی از مهرماه/ فعالیت یک هزار و 500 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش برای کنکوری‌هابه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پوشش بیمه ای تمامی معلمان غیردولتی از مهرماه، فعالیت یک هزار و 500 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش برای کنکوری‌ها، امکان تغییر رشته در فرآیند هدایت تحصیلی ازشهریور ماه، لزوم توجه ویژه به اقتصاد آموزش‌وپرورش در دولت جدید، زیرساخت‌های لازم برای آموزش استاندارد در دوره پیش‌دبستان و ابتدایی مهیا می‌شود، جدیدترین آمار از وضعیت معلمان شهر تهران و ورود 40 فضای آموزشی‌ و پرورشی جدید به پایتخت از جمله رویدادهای مهم آموزش و پرورش در هفته گذشته محسوب می شود.

پوشش بیمه ای تمامی معلمان غیردولتی از مهرماه


حسن مسعودی مدیرکل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در خصوص وضعیت بیمه معلمان غیردولتی اظهار کرد: در قانون با توجه به ماده ۲۵ ، کارکنان مدارس و مراکز غیردولتی حتما باید بیمه شده و از مزایای تامین اجتماعی استفاده کنند.

مدیرکل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه قریب به ۲۰۰هزار نفر در مدارس و مراکز غیردولتی فعالیت می کنندو تعداد افرادی که هنوز بیمه نشده اند، کم است، گفت: کارکنان تمام وقت و پاره وقت از نظر بیمه متفاوت بوده، گروهی که تمام وقت فعالیت می کنند تابع ضوابط وزارت کار و افراد پاره وقت متناسب با ساعت کاری و تعداد روزها بیمه می شوند.

مسعودی تصریح کرد : در آیین نامه اجرایی شرایط به گونه ای مطرح شده که از اول مهر تمامی معلمان در مدارس و مراکز غیردولتی حتما توسط موسسان بیمه شوند.

فعالیت یک هزار و 500 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش برای کنکوری‌ها


محمد مصطفوی معاون مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش ر مورد پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور برای داوطلبان اظهار کرد: بیش از یک هزار و 500 پایگاه برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری پیش بینی شده است و همه دانش آموزان فعلی و گذشته امکان شرکت در این پایگاه‌ها را دارند.
وی ادامه داد: مراجعه کنندگان به پایگاه‌های پیش‌بینی شده متناسب با نوع منطقه و استان هزینه برای انتخاب رشته کنکور را پرداخت می کنند و مبلغی واحد برای سراسر کشور در نظر گرفته نشده است.
معاون مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: میزان هزینه‌ها زیاد نیست و در حدی بوده که حق‌الزحمه‌ای به مشاوران مستقر در پایگاه‌ها پرداخت شود.

امکان تغییر رشته در فرآیندهدایت تحصیلی ازشهریور ماه


مسعود شکوهی مدیر کل دفتر پرورشی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: اظهار کرد: چنانچه دانش آموزی بعد از انتخاب رشته قصد تغییر آن را در تابستان داشته باشد می‌تواند شهریور ماه برای این امر اقدام کند، البته باید ظرفیت منطقه را نیز در نظر بگیرد هر چند برآوردها نشان می‌دهد به جز رشته تجربی در سایر رشته‌ها مشکلی از نظر ظرفیت نداشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت انتخاب رشته در تمامی انواع مدارس، یادآور شد: هر دانش آموزی مشروط بر کسب حد نصاب نمره برای رشته مورد نظر خود امکان ثبت نام در مدارس را ندارد و هیچ استثنایی برای این موضوع نداریم حتی اگر دانش آموزی در رشته‌ای ثبت نام کرده باشد و نمره لازم را کسب نکند امکان انتخاب آن رشته برای وی میسر نیست.

لزوم توجه ویژه به اقتصاد آموزش‌وپرورش در دولت جدید


علی کاظمی عضو هیات رئیسه برنامه و بودجه مجلس در خصوص توجه به مسئله معوقات فرهنگیان عنوان کرد: بحث مالی و پرسنلی یکی از دغدغه‌هایی است که در آموزش و پرورش وجود دارد در نتیجه باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش قول داده بود که به محض تأمین اعتبار روند پرداخت‌ها برای معوقات فرهنگیان در دستور کار قرار گیرد، اما اعتراض‌های از سوی معلمان شاهد پرداخت نشدن بخشی از معوقات شاهد هستیم که باید بررسی‌های لازم برای این مسئله انجام شود.

عضو هیات رئیسه برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به اینکه به دنبال ساماندهی شرایط برای وضعیت بودجه آموزش‌وپرورش هستیم یادآور شد: باید در دولت آینده آموزش‌و پرورش از نظر ساختاری و اقتصادی مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

جدیدترین آمار از وضعیت معلمان شهر تهران


ابوالقاسم حدادی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش در خصوص وضعیت نیروی انسانی و ساماندهی آن برای سال تحصیلی جدید با بیان اینکه تعداد معلمان رسمی و پیمانی در مجموع ۵۶ هزار و ۵۶۱ نفر است، اظهار کرد: آموزش و پرورش در مورد ساماندهی نیرو‌ها با 2 مقوله خروج و ورود نیرو مواجه است.

حدادی تصریح کرد: برای جبران نیرو در سال تحصیلی آینده، 160 آموزگار از دانشگاه فرهنگیان، 35 آموزگار از طریق آزمون استخدامی، 48 آموزگار آستثنایی و 580 دبیر در رشته‌های مختلف جذب می‌شوند همچنین از بهمن سال گذشته 600 نیرو از فارغ التحصیلان بهمن ماه 95 به حرفه معلمی مشغول شدند.

وی با اشاره به اینکه در پست آموزگار تعداد خروجی‌ها یک هزار و ۲۶۹ نفر خواهد بود، گفت: با توجه به این تعداد خروجی، حجم ورودی‌ها پاسخگوی نیاز نبوده و با کمبود آموزگار مواجه هستیم که هفت راهکار برای رفع آن پیش بینی شده است.

 

زیرساخت‌های لازم برای آموزش استاندارد در دوره پیش‌دبستان و ابتدایی مهیا می‌شود

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت توانمندسازی‌ معلمان دوره ابتدایی و پیش دبستانی عنوان کرد: در حال ایجاد زیرساخت‌ها و استانداردهای‌ لازم برای فعالیت این گروه از معلمان هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: چارچوب لازم برای دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی شامل صلاحیت حرفه‌ای معلمان ، اجرای برنامه‌های استاندارد متناسب با سن دانش‌آموزان، فضای مناسب و ارائه آموزش‌ها متناسب با فرهنگ هر منطقه است.

وی در مورد اینکه رتبه‌بندی برای مربیان و معلمان پیش‌ دبستان ایجاد خواهد شد یا خیر گفت: ابتدا باید استاندارد لازم برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شود و پس از آن اگر لزومی به انجام این کار وجود داشت چنین فعالیتی در دستور کار قرار گیرد اما فعلاً در حال ایجاد این استانداردها‌ هستیم.

ورود 40 فضای آموزشی‌ و پرورشی جدید به پایتخت 


داریوش ورناصری رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران در خصوص توجه به تأمین فضای آموزشی برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: برای مهر‌ماه از مجموع طرح‌های تعریف شده حدود 40 فضای آموزشی پرورشی و ورزشی به فضاهای موجود اضافه خواهد شد و این طرح‌ها از ابتدای سال 96 جزو برنامه‌ریزی‌ها بوده تا در سال تحصیلی جدید بهره‌برداری شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر ساخت سازه‌های جدید تجهیز مدارس موجود نیز در دستور کار قرار دادیم و حتی اگر تأمین اعتبار بیشتری داشته باشید می‌‌تواند تعداد طرح‌های عمرانی را بیشتر از رقم اعلام شده توسعه دهیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران با بیان اینکه از سال 92 استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی آغاز شده عنوان کرد: از دیگر اقداماتی که برای تأمین فضای ‌آموزشی استاندارد مورد توجه قرار دادیم، اتمام استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی در شهرستان‌های استان تهران است که نزدیک به یک هزار مدرسه اکنون سیستم گرمایشی گازی دارند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تعداد مدرسه را به سیستم موتور خانه مجهز خواهیم کرد و در شهر تهران تمامی مدارس از این مسئله بهره‌مند شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار