باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سردرگمی خانواده‌ها برای ثبت‌نام در سال تحصیلی جدید/ دانش‌آموزان، گريزپا از مدارس دولتى

ماجرای ثبت نام دانش آموزان در مدارس هرساله وجود دارد و در این میان سنگ اندازی برخی مدیران مدارس دولتی برای نام نویسی این امر را به دغدغه ای جدی تبدیل کرده است.

معضل سردرگمی خانواده ها برای ثبت نام در سال تحصیلی جدید/ دانش آموزان گريز پا از مدارس دولتىبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مساله ثبت نام برای سال تحصیلی جدید هرساله برای خانواده ها به عنوان یک معضل مطرح است و  هر کدام از انواع مدارس سدهایی برای خود تعریف کرده اند تا مدرسه شان را با سطحی فراتر از برنامه های تعریف شده آموزش و پرورش نشان دهند و در میان این بازارگرمی های مدارس دانش آموزان تنها گروه آسیب دیده هستند البته خانواده هایی که برای روشن شدن وضعیت ثبت نام فرزندانشان سه ماهه تابستان و گاه زمانی بیشتر را در تب و تاب امور اداری و پیگیری از آموزش وپرورش و مدارس موردنظر می گذرانند نیز چندان شرایط مناسبی نخواهند داشت.

براساس اصل سی ام قانون، دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رايگان را برای همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم کرده و وسایل تحصيلات عالی را تا سرحد خودكفائی كشور به طور رايگان گسترش دهد و با توجه به این مساله حجم وسیعی ازدانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند و تقاضا براین نوع ازمدارس بیشتر است اما هرساله در فصل ثبت نام این مساله با اما و اگرهای بسیاری مواجه بوده است.

بی مهری به مدارس دولتی در سال‌های اخیر

با توجه به اینکه بخش اعظم مدارس کشور را مدارس دولتی تشکیل می دهند و جمعیت کثیری از دانش آموزان خواستار تحصیل در این مدارس هستند اما محدودیت هایی در این گروه از مدارس موجب شده نگاه به دیگر انواع مدارس به ویژه غیردولتی ها سوق داده شود.

یکی از مشکلاتی که مدارس دولتی دارند وجود تنوع بالا در آن است و انواع و اقسامی از آن را برای خانواده ها ارائه می دهند که موجب سردرگمی های زیادی شده علاوه بر این مساله و با توجه به قانون اساسی مشکل دیگر اخذ وجه در مدارس دولتی است که بی شک نمونه های این مساله برای همگان قابل مشاهده بوده است و خود یا اطرافیان از نزدیک آن را لمس کردیم.

ابراهیم سحر خیز معاون سابق آموزش متوسطه در خصوص روند استقبال از مدارس دولتی عنوان کرد: طی سال های اخیر یکی از مشکلات تضعیف مدارس دولتی است وشاهد ناامنی در این مدارس هستیم چراکه به این مدارس بی مهری شده است و خانواده ها این گروه از مدارس را مامن خوبی برای تربیت نمی‌دانند و به نوعی مدرسه گریزشده اند.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین باید به مدارس دولتی بیشتر توجه شود و حرکت شتاب زده برای این مساله صورت گرفته است.

اما و اگرهای اخذ وجه در مدارس دولتی

سریال بی پایان اخذ وجه نقد از خانواده ها در مدارس دولتی مساله تکراری است که هر سال با شروع فصل ثبت نام مطرح شده و همواره آموزش و پرورشی ها آن را تخلف می‌دانند و با این وجود باز هم شاهد اجرای آن هستیم و گاه این اخذ وجه نقد با عناوین مختلفی مانند کمک به بهبود مدرسه ، شرط لازم برای ثبت نام و مواردی از این قبیل خود را نشان می دهد.

طی چند سال اخیر مشکل پرداخت نشدن سرانه فعالیت را برای مدارس با مشکل مواجه کرده است و گاه مدارس دولتی در نقاط مختلف کشور برای گذران امور جاری در مدرسه با مشکل مواجه می شوند و چاره ای جز مددجویی از خانواده ها ندارند تا ادامه تحصیل فرزندان به مخاطره نیفتد.


فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیرآموزش و پرورش در خصوص وضعیت سرانه مدارس در سال تحصیلی آینده، اسفندماه 95 اظهار کرد: نمی‌توانم عدد آن را عنوان کنم اما نسبت به سال۹۵، مبلغ بیشتر است چرا که به واقع عدد مربوط به سال امسال، صفر بوده و مدیران مدارس با مشارکت مردم قسمتی از هزینه مدارس را تأمین کرده‌اند.

کاظمی عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد بودجه آموزش و پرورش و مشکل پرداخت سرانه ها گفت: طی دو سه سال اخیر به ویژه سال 96 بحث بودجه آموزش وپرورش مورد توجه بوده است.

وی افزود: باید در دولت آینده توجه ویژه ای به مساله آموزش و پرورش از نظر ساختاری و اقتصادی داشته باشیم چراکه با وجود تخصیص بودجه همچنان مشکلات مالی در این نهاد به چشم می خورد و وضعیت پرداخت سرانه در حال حاضر ضعیف بوده و در بعضی مراکز شبانه روزی این مشکل بیشتر نمود پیدا کرده است.

مرزبندی های جغرافیایی بلای جان ثبت نام بی دغدغه

یکی دیگر از مشکلات دانش آموزان برای ثبت نام در مدارس دولتی مرزبندی های جغرافیایی است که از سوی آموزش و پرورش ارائه می شود و خانواده ها به شدت با این قضیه درگیر هستند و اگر واقعا طالب ثبت نام در مدرسه ای خاص باشند از ترفندهای بسیار متداول کمک گرفته تا در نهایت به هدف برسند و این ماجرا سابقه ای طولانی دارد اما با این وجود همچنان آموزش و پرورش به اجرای چنین قانونی اصرار دارد البته آموزشی و پرورشی ها به این مساله توجه داشتند که این مرزبندی و ناحیه بندی جغرافیایی به هنگام ثبت نام در مدارس نباید برای مردم به دغدغه تبدیل شود.


ماجرای ثبت نام دانش آموزان هرساله تکرار می شوند و تاکنون نسخه ای شفابخش برای آن تجویز نشده است و همواره ادعاهای بسیاری مبنی بر نظارت بر روند ثبت نام به گوش می رسد اما بازهم تخلفاتی را شاهد هستیم و باید منتظر ماند و دید کی تدبیری مناسب برای این مشکل اندیشیده می شود؟

انتهای پیام/

دردسرهای ثبت نام در مدارس غیر دولتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۷:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
طبق قانون اساسی ثبتنام دانش اموزان از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه رایگان است اما دولت اوقت در طول 4 سال گذشته با صدور بخشنامه ها ویا دستورالعملهای قانون را دور زده ووارد جیب مردم شده وهر روز نسبت به سال گذشته بیشتر جیب مردم خالی میشود با نام هیات امنایی و...وکسانی که پول ثبتنام ندارند چه کار بکنندمدارس هیات امنایی همان مدارس دولتی قبلی است بدون هیچ تغییر وتحول یعنی ایا مدرسه هوشمند شده یا تعداد دانش اموزان در کلاسها کمتر شده وایا در جهت شناسایی استعدادهای دانش اموزان با اولیا ارتباط تنگاتنگ بوجود امده وچندین مسایل دیگر . که هیچ اتفاق خاصی صورت نگرفته امیدواریم مسئولان بیشتر به فکر معیشت مردم باشند وسلام اما نامه ناتمام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۶
ین مدارس ها خیلی هزینه های بالایی میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۰ تير ۱۳۹۶
کاش مدرسه محدوده دانش آموزان رو به صورت دو تا سه مدرسه نزدیک محل تحصیل انتخاب بکنن . نه یدونه وبه صورت اجباری
الان بودجه مدارس دولتی بیشتر از پولیکه از ثبت نام بچه های غیر دولتی میگیرن تامین میشخ
Iran (Islamic Republic of)
کی هان
۱۵:۲۴ ۲۰ تير ۱۳۹۶
هر جای میری برای ثبت نام بچه ها میگن کمک به مدرسه بصورت اجباری اگه گفتی نداری ثبت نام نمیکنن... توجه نکردن معلم ها در طول سال به تدریس درست و بهانه های برای کلاس های تقویتی ... معلمی که همش به فکر مادیات شده دیگه نمیتواند به فکر بچه مردم باشه ....متاسفانه دکتر ،معلم ، کارگر،کارمند،وزیر و..... همه فقط به زندگی داریم به دید مادیات نگاه میکنیم......و این داره یه فاجعه میشه
-
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۰ تير ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۰ تير ۱۳۹۶
محدوده بودن جهت ثبت نام واقعا معضل بزرگی برای خانواده های کارمند شده پدر و مادریکه هردو مجبور به کار هستند و محل کار آنها با خانه فاصله دارد چطور میتوانند بچه را در محدوده منزل ثبت نام کنند . البته بیشتر برای بچه های کلاس اول و دوم مشکله که نمیتونن تنها به خونه برن . باید ثبت نام در محدوده محل کار والدین اجرایی میشد که فقط حرفشو میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۱:۳۶ ۲۰ تير ۱۳۹۶
دبیرستان دخترانه امام صادق واقع در جنت آباد که یک مدرسه دولتی است برای ثبت نام مبلغ پنج میلیون تومان دریافت میکند مگر یک مدرسه چقدر خرج دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۰ تير ۱۳۹۶
سلام مدارس دولتي هزينه هاي زيادي با عنوان كمك به مدرسه به اجبار مي گيرند وقتي مي گوييم 20هزار يا 30هزار بديم بيشتر نداريم. دانش آموز خودشون رو ثبت نام نمي كنند و پول بيشتري مي خواهند. لطفا به گوش مسئولين بويژه رئيس جمهور برسونيد خيلي از خانواده ها وضعيت اقتصادي خوبي ندارند چرا مدارس دولتي چنين رفتاري مي كنند اگر رئيس جمهور بگويد پول نگيريد آنها شايد قبول كنند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۶
کاش مدارس رایگان بشه
-
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۰ تير ۱۳۹۶
واقعا کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی خیلی فراتر از مدارس دولتی است.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۱۶ ۲۱ تير ۱۳۹۶
آره پول و شهريه ميگيرن كيلويي نمره ميدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۰ تير ۱۳۹۶
با سلام خدمت شما بزرگواران عرصه فرهنگ واگاهی،لطف کنید پیگیر حق الزحمه امتحانات خرداد،شهریور ودی ماه سال95فرهنگیان باشید،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۶
واقعا چه خیالی کردن که گفتن علم بهتر است یا ثروت؟
بدون پول اصن میتونی زنده بمونی که بخوای علم کسب کنی