شریعتی نیاسر در نشست خبری مطرح کرد؛

مرجع تصمیم گیری برای دانشگاه آزاد وزارت علوم و دفتر گسترش آموزش عالی است

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: یکی از مسائل مهم در مراکز زیر نظام دانشگاهی در دانشگاه ها موضوع مهم کیفیت است که در طرح آمایش آموزش عالی مهم ترین بند آن توجه به کیفیت است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که امروز(شنبه) در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به حذف کد رشته محل های دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در مراکز زیر نظام دانشگاهی در دانشگاه ها موضوع مهم کیفیت است که در طرح آمایش آموزش عالی در ۸ بند بوده که مهم ترین بند آن توجه به کیفیت است.

وی بیان کرد: وزارت علوم مرجع ناظر به کیفیت و نظارت بر این مسئله بوده و قانون نظارت بر کیفیت را تعیین کرده است.

شرح کدرشته محل های دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد

 

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: قانون اهداف و وظایف تسهیلات مورخ ۲۸ مرداد سال ۷۳ صراحتا تکلیف با در بند ۱۱ مشخص کرده است، به طوری که تعیین اساسنامه در صدور مجوز برای ایجاد توسعه هرگونه واحد دانشگاهی و رشته در مقاطع مختلف بر عهده وزارت علوم است و تعیین ضوابط ارزشیابی علمی مدارک فارغ‌التحصیلان و همچنین مدارک علمی دانشگاهی اعم از دولتی و غیر دولتی به استثنای حوزه پزشکی بر عهده وزارت علوم است.

وی افزود: در ماده ۱۳ به صراحت لازم‌الاجرا بودن قانون مذکور به تصویب رسیده و کلیه مصوبات مغایر با این قانون لغو می‌شود و در همین راستا در طی مصوبه این مجلس در تاریخ ۲۵ آبان ۷۳ این مصوبه تعیین و به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

 شریعتی نیاسر در خصوص نحوه تعیین رشته‌های دانشگاه آزاد بیان کرد: در این مسئله یک مصوبه داریم که در آن کمیته مصوبه در سال ۶۷ مطرح شده و نمایندگان دانشگاه آزاد وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو این کمیته بوده که کمیته ارزشیابی رشته‌ها و آیین‌نامه اجرایی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

رسمیت یافتن کمیته سه نفره با حضور تمامی اعضا

وی با اشاره به اینکه ریاست هیأت امنا صحبتی بر تشکیل کمیته سه نفره و تصمیمات گرفته شده داشته و دیگر نیازی به اخذ مجوز نداریم تصریح کرد: بر اساس قانون مجلس و با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله به تصویب هیأت وزیران رسیده و من صراحتا می‌گویم که تصمیمات این کمیته سه نفره با امضای رئیس کمیته و با حضور هر سه عضو در دبیر خانه شورای گسترش وزارت علوم و همگی این جلسات باید در همین دفتر انجام شود؛ و همچنین رشته‌هاژی پزشکی در وزارت کشور تعیین می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه حذف رشته‌های کارشناسی ارشد به دلیل فقدان امکانات بوده و این مراکز قابلیت راه‌اندازی و جذب دانشجو ندارد که همگی این مسائل به اطلاع وزارت علوم می‌رسد، عنوان کرد: کمیته سه نفره‌ای که در سال ۶۷ تشکیل شده هیچوقت با آن شرایط امروزه تشکیل جلسه نداده و همه ۲۴۴ صفحه مجوز‌های این کمیته سه نفره موجود است و من متأسفانه باید بگویم که هیچ جلسه‌ای در دفتر گسترش وزارت علوم تشکیل نشده است.

وی تأکید کرد: قانون نظام یکپارچه سنجش و آموزش دانشجو که مجلس آن را در سال ۹۳ به تصویب رسانده است در آن مرجع نهایی انتخاب رشته را سازمان سنجش و همچنین تصمیم‌گیری نهایی را بر عهده دفتر گسترش آموزش و عالی قرار داده است و این دفتر هیچ مصالحه‌ای با زیر نظام‌های خود انجام نمی‌دهد.

شریعتی نیاسر ادامه داد: بر طبق مصوبه سال ۸۹ در ماده ۳ اهدای مجوز در رشته منوط به تعیین دفتر شورای گسترش وزارت علوم است و هرگونه واحد دانشگاهی در دانشگاه آزاد و سایر مراکز آموزش عالی با نظر این دفتر انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: ظرفیت پذیرش برای هر سال تحصیلی باید اساس نیاز کشور و تصمیم ن‌هایی وزاتخانه‌های علوم و بهداشت برسد و دانشگاه آزاد به عنوان زیر نظام این وزارتخانه باید تابع دستورات قانونی باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم  با بیان اینکه دبیرخانه شورای گسترش وزارت علوم مرجع است، تصریح کرد: در سال ۹۲ تعداد ۸۷۵ رشته محل برای دانشگاه آزاد به تصویب رسیده در حالی که برای کل دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی تعداد و ۴ هزار و ۳۰۹ رشته مجوز رشته محل صادر شده و در سال ۹۵ تعداد رشته محل‌های تصویب شده برای دانشگاه آزاد ۵ هزار و ۳۰۹ رشته محل بوده که برای دانشگاه غیر انتفاعی این میزان تعداد هزار و ۳۷۹ رشته محل در سال گذشته بوده است.

سهم بالای دانشگاه آزاد در اخذ پذیرش  کد رشته محل

وی گفت: در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵، ۲ هزار و ۷۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی و ۳ هزار و ۱۷۱ مورد در مقطع ارشد صادر شده در حالی که برای دانشگاه‌های غیر دولتی تنها ۵۰۳ مورد مجوز صادر شده است و همچنین درد مقطع دکترا در سال گذشته هزار و ۴۰۱ رشته محل برای دانشگاه آزادو تنها ۸ مورد برای مؤسسات غیردولتی و غیر انتفاعی مجوز جذب دانشجو داده شده است.

شریعتی نیاسر بیان کرد: از لحاظ قانونی اگر رشته محل‌هایی را که در مقطع ارشد داده شده است ضربدر ۲۰ کنیم تعداد ظرفیت قانونی این رشته در همین مقطع به دست می‌آید که برخی از واحد‌های دانشگاه آزاد به مراتب بیشتر از ظرفیت قانونی‌شان دانشجو جذب کرده است.

 وی اظهار کرد: اگر تعداد رشته محل‌ها را ضربدر ۷ کنیم ظرفیت پذیرش دکترا را نشان می‌دهد که در برخی از واحد‌ها بیشتر از این میزان دانشجو گرفته شده است و ما برای صدور مجوز برای دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی هیچ مصالحه‌ای در نظر نمی‌گیریم.

بیشترین مصوب دفتر گسترش وزارت علوم برای دانشگاه آزاد است

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: ۶۵ درصد رشته محل‌های مصوب شورای گسترش آموزش و عالی و مقطع کارشناسی مربوط به دانشگاه ازاد و ۶ درصد آن مربوط به دانشگاه‌های غیر انتفاعی است و همچنین ۷۶ درصد ظرفیت ما به دانشگاه آزاد اختصاص داده شده و به دانشگاه‌های غیر انتفاعی در مقطع ارشد چیزی حدود ۱۲ درصد است و همچنین در مقطع دکترا ۹۲ درصد پذیرش دانشجو در هر رشته محل مربوط به دانشگاه آزاد و یک درصد مربوط به دانشگاه غیر انتفاعی است.

 وی در خصوص اینکه آینده شغلی بسیاری از مردم کشورمان تحصیلات بالا رقم می‌زند، ادامه داد: نسبت دانشجو به استاد یکی از مقوله‌های مهم بر کیفیت است و اکثر واحد‌های دانشگاهی فاقد چنین استانداردی بوده و ما نباید به مسائل دانشگاهی نگاهی اقتصادی داشته باشیم و با تکیه بر شهریه دانشجویی رشته محل اضافه کنیم.

شریعتی نیاسر افزود: اینکه برخی از واحد‌های دانشگاهی با شهریه دانشجویان ماشین‌های لوکس را برای رفت و آمد استادان قرار می‌دهند اقدام خوبی نبوده و ما مسئله کیفیت در مراکز آموزشی را یکی از اولویت‌های اصلی خودمان است، اما با تمامی این مسائل برای سال ۹۶، ۳ هزار و ۷۱۵ رشته محل را در مقطع کارشناسی به غیر از رشته‌هایی که مجددا بررسی شده اجازه جذب پذیرش دانشجو به آن‌ها داده و در مقطع دکترا هزار و ۴۱۳ مورد نیز مجوز داده شده است و همگی آن‌ها فراتراز وضعیت دانشگاهی محسوب می‌شود.

تایید دوباره رشته هایی که در مقطع دکتری مجوز دارند

 

 وی بیان کرد: اعتراض یک امر طبیعی و قابل رسیدگی است و ما صد مورد از رشته‌هایی که قبلا مجوزشان لغو شده به دلیل آنکه در مقطع دکترا اجازه جذب دانشجو را داشته دو مرتبه دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش آماده شده است؛ همچنین این نکته قابل تأمل است که مرجع تصمیم‌گیری برای توسعه دفتر گسترش وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: مجوز‌هایی که برای مقطع دکترا قبلا صادر شدهذ با رعایت یکسری از ملاحظات این کار صورت گرفته و هدف اصلی کمک به دانشگاه آزاد بوده است که در برخی از موارد شاخص‌های لازم را اخذ نکرده بود.

وی ادامه داد: من از رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد که خود فردی فرهیخته است انتظار دارم از ما سوال داشته باشد که چرا مجوز برخی از رشته‌ها در مقطع دکترا صادر شده است.

حضور نیافتن معاون دانشگاه آزاد  در جلسه  وزارت علوم 

شریعتی نیاسر در خصوص مجوز ۱۷۰ رشته محل اظهار کرد: انتظار دارم که مسئولان دانشگاه آزاد نهایت همکاری را در این بین داشته باشد به طوری که در چند روز گذشته قرار بود معاون این دانشگاه در وزارتخانه جلسه برای بررسی رشته‌ها صورت بگیرد که به دلایل مختلف و ان‌شاءالله مشغولیت کاری وزارت علوم نیامدند و این جلسه تشکیل نشد.

 وی ادامه داد: رشته محل‌های مصوب در سطح سازمان سنجش اعلام می‌شود و تصمیم‌گیری ن‌هایی در خصوص رشته‌ها نیز در این سایت به داوطلبان گفته می‌شود.

 معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه با مصوبه سنجش پذیرش برای انتخاب رشته فعال شده و هدف از این کار قطعیت رشته‌ها محسوب می‌شود، افزود: دانشجویانی که در این رشته‌ها مشغول به تحصیل بوده و همگی آن‌ها تأییدیه دفترگسترش وزارت علوم در زمان ورودشان به دانشگاه را دارد مدرک شان کاملا معتبر و تحصیل شان بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

نبود هیچ رویکرد سیاسی در مسئله حذف رشته محل های دانشگاه آزاد

وی بیان کرد: در بحث حذف کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد هیچ رویکرد سیاسی در تصمیمات دفتر گسترش وزارت علوم وجود ندارد به طوری که در زمان آقای نوریان و میرزاده دانشگاه آزاد و یا مراکز آموزشی زیر نظام دیگری مشکلات اعتباری و مالی و همچنین استخدام هیأت علمی داشته که وزارت علوم با همه آن‌ها مصالحه کرده و رعایت حالشان را انجام داده‌ایم.

شریعتی نیاسر ادامه داد: در زمان بررسی رشته محل‌های آزاد هیچ نماینده‌ای وجود نداشته، ولی در نحوه برنامه‌ریزی‌ها نماینده در دانشگاه آزاد در کمیته‌ای حضور داشته که ربطی به حذف این رشته محل‌ها ندارد.

وی تأکید کرد: حضور هر سه نماینده در کمیته در دفتر گسترش وزارت علوم رسمیت به این جلسه می‌دهد و بر طبق مصوبه مجلس شورای سنجش و پذیرش نظر ن‌هایی را می‌دهد و هنوز اعتراض هیچ نماینده مجلس مبنی بر حذف و یا تأیید این رشته‌ها به دست ما نرسیده است.

معاون آموزشی وزارت علوم  با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد بخشی از این نظام است و ما حتما در این زمینه به توافق می‌رسیم، زیرا همه ما یک خانواده هستیم، یادآور شد: اگر برخی از مسئولان در مؤسسات غیر انتفاعی فعال بوده من تا آخرین روز از مسئولیتم هیچگونه اسم از آن‌ها بر زبان نمی‌آوردم، اما این مطلب را بگویم که سرپرست دانشگاه خود عضو هیأت مؤسس یک دانشگاه غیر انتفاعی بوده که اتفاقا فعالیت آموزشی خوبی دارد و ما از اینگونه دانشگاه‌ها و اقدامات استفاده می‌کنیم، زیرا بسیاری از مراکز خوب دانشگاهی در دنیا به شکل خصوصی اجرا می‌شود و روند اجرای کار‌های اینگونه دانشگاه‌ها رو به سرازیری است.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۱ تير ۱۳۹۶
از سال 73تا بحال چی کار میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۱ تير ۱۳۹۶
کنکور به درد جامع علمی نمیخوره چرا چون سطح درس دادن دانشگاه ها فرق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۱ تير ۱۳۹۶
مررسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۱ تير ۱۳۹۶
بله
آخرین اخبار