حقانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

مگس سفید به محصولات کشاورزی آسیب های جدی وارد می کند

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: مگس سفید سبب بروز آسیب های جدی به محصولات کشاورزی و خسارت هایی به آن‌ها می شود.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش و از بین بردن مگس های سفید بالک در شهر تهران، اظهار داشت: مگس سفید بالک حشراتی در خانواده سفید بالکان هستند و بیش از یک هزار و 550 گونه از این خانواده توصیف شده است.

وی با بیان اینکه سفید بالک ها از آفات مهم و پلی فاژ برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری هستند، افزود: سفیدبالک ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه ای بر روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه ای در جمعیت خیلی بالا دیده می شوند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انتقال بیماری های ویروسی از طریق مگس های سفید به انسان، گفت: مگس سفید دارای زیرگونه های متعددی هستند که بیوتایپ B آن زیرگونه موجود در ایران است، این بیوتایپ یکی از خطرناکترین و مقاوم ترین زیرگونه های مگس سفید است که سبب بروز آسیب های جدی به محصولات کشاورزی و خسارت هایی به آن‌ها می شود.

حقانی ادامه داد: این نوع حشرات می توانند آسیب هایی را بر روی محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی گذاشته و موجب شوند که اندک هوای پاک محیط شهری که توسط درختان تامین می شود نیز به خطر بیافتد.

وی اضافه کرد: برخی مطالعات بر روی این حشرات نشان داده است که این موجودات می توانند آسیب های جدی بر روی افراد بگذارند و به علت انتقال بیماری و ویروس باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران خاص شوند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به کوچک بودن مگس سفید و اینکه قابلیت ورود به دستگاه تنفسی را از طریق حفرات بینی و دهان دارد لذا این حشره می تواند سبب بروز التهاب و عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی شده و زمینه را برای بروز عفونت های فرصت طلب قارچی و باکتریایی فراهم کند.

حقانی یادآور شد: افرادی که ساعت های طولانی در روز در محیط خارج از خانه حضور دارند یا افراد مستعد به ابتلا به بیماری های ریوی و عفونی، کودکان و افراد سالمند باید از ماسک های پارچه ای یا فیلتر دار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین توصیه برای مقابله و مراقبت در زمینه آسیب های مگس سفید مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است، تاکید کرد: در برنامه های مبارزه بیولوژیک با آفت ها می توان از گونه های مختلف کفشدوزک ها و به ویژه کفشدوزک هفت نقطه ای استفاده کرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این گروه از حشرات به دلایل بسیاری از اهمیت برخوردار هستند و توانایی کنترل جمعیت شته ها و انواع مختلف آفت ها را در فواصل زمای اندکی دارند، به طوری که در شرایط مطلوب به طور متوسط روزانه از 24 پوره شته باقلا تغذیه می کند و یک لارو کفشدوزک هفت نقطه ای در طول دوره رشد و نمو خود به طور متوسط از هزار شته و حشره بالغ آن از 9 هزار شته تغذیه می کند.

حقانی با بیان اینکه از مهمترین پارازیتوییدها و دشمنان طبیعی مگس سفید می توان زنبور، کفشدوزک سیاه و شبگزهای گل را نام برد، تصریح کرد: زنبور فورموسا روی پوره های مگس سفید تخمگذاری می کند و زمانی که لارو زنبور فورموسا از تخم خارج می شود داخل پوره های مگس سفید می‌شود و از آنها تغذیه می کند و سپس به صورت زنبور بالغ خارج می شود،کفشدوزک سیاه و شبگزهای گل نیز به صورت مستقیم از پوره هایی مگس سفید تغذیه می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم طغیان این حشره در محیط شهری تغییرات اکو سیستم است، تاکید کرد: حشرات شکارگر از جمله زنبورها که مگس سفید را شکار می کنند از بین می روند، در نتیجه مگس های سفید افزایش می یابند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: بررسی ها نشان می دهد که در ایران افزایش جمعیت مگس سفید با از بین رفتن پارازیت های حشره به دلیل سم پاشی های بی رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران و در سطح شهر و برخی مناطق مانند منطقه 6 ایجاد شده است.

حقانی اضافه کرد: با وجود ادعای مسئولان بر بی خطر بودن این آفت، شهرداری تهران اقدام به مبارزه مکانیکی با آنها کرد.

وی یادآور شد: بعد از چند سال حضور این حشره در تهران، سازمان گیاه پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته اند تشخیص بدهند که این حشره از چه گونه ای است و یا اینکه آن را اعلام نکرده اند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: زمانی که این حشرات پروانه می شوند باید با استفاده از سموم ارگانیک سم پاشی صورت گیرد تا از بین بروند متاسفانه این کار صورت نمی گیرد، این کار باید با سموم ارگانیک صورت گیرد تا روند طبیعی در طبیعت به هم نخورد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار