رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان:

خانه فرش لرستان، در انتظار در اعتبار

صفی‎خانی، گفت: تار و پود فرش لری با فرهنگ، تمدن و احساسات مردم این استان شکل گرفته، اما در معرفی این هنر و توانمندی تاکنون موفقیت چشمگیری حاصل نشده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: بر اساس آمار رسمی سالانه ۱۰ هزار متر مربع فرش در استان تولید می‌شود و ۲۳ هزار بافنده فرش در لرستان فعالیت دارند.


صفی‎خانی افزود: احیا فرش لری یکی از اولویت ‎‌های این سازمان است به نحوی که به عنوان یک برند و سمبل به بازار بین المللی معرفی شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تاکید بر اینکه هم‎افزایی در تولید فرش دستباف استان بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، گفت: لازمه این مهم، تقویت و تجمیع فعالان زنجیره تامین فرش دستباف در سایه مدیریت متمرکز است که پیش از این در قالب بازارچه دائمی تولید و نمایش اوانمندی‌های حوزه فرش پیش‎بینی شده است.


وی افزود: سوله لازم برای ایجاد مرکز فرش از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده، اما شهرداری عنوان کرده که در این فضا تغییر کاربری صورت گرفته و باید عوارض پرداخت شود. در صورت راه‎اندازی خانه فرش استان، غرفه‎‌ها بصورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‎گیرند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: امیدواریم امسال در قالب برنامه‎‌های اقتصاد مقاومتی بتوانیم این بازارچه را به افتتاح برسانیم.

منصوری، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با اشاره به اینکه راه‌اندازی خانه فرش استان نیازمند همکاری شهرداری است، گفت: شهرداری خواستار پرداخت عوارض تغییر کاربری است. احراز مالکیت و تاییدیه اسناد مالی برای این پروژه باید عملیاتی شود.
وی افزود: استاندار از شهردار خرم‎آباد خواستند که برای راه‎اندازی خانه فرش همکاری لازم را داشته باشد و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این خصوص تعلل نکند.


منصوری گفت: نقشه بازارچه فرش استان با آپشن‎‌های بروز طراحی شده و شامل مواردی از جمله دو کارگاه تولیدی، ۲۴ غرفه فروش، حوزه تجاری، رستوران و امکانات رفاهی است.


معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: این طرح در دو طبقه راه‎اندازی خواهد شد که طبقه اول با معماری سنتی و طبقه دوم با معماری و سازه‎‌های جدید احداث خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه خانه فرش یک طرح عام المنفعه است و شامل قسمت ‎‌های مختلف آموزشی است، گفت: این بازارچه مجموعه‎ای کامل از نمایشگاه، فروش و مرکزی برای تجمیع و تمرکز طراحان فرش استان است.


منصوری با بیان اینکه در حال حاضر در حال انجام کار‌های نرم‎افزاری راه‎اندازی خانه فرش و تخصیص اعتبار به آن هستیم، افزود: برای انجام این طرح به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه این سازه نیازمند ساختار انحصاری برای ایجاد بازارچه فرش است ولی تاکنون منابع مالی در اختیار ما قرار نگرفته است، گفت: ایجاد مجتمع های فرش در بسیاری از مناطق استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و با توجه به جمعیت استان نیاز بوده ۳ نقطه در شهرستان خرم آباد و ۲ نقطه در شهرستان بروجرد به  این مجتمع ‎ها اختصاص یابد.

وی گفت: هر شهرستان استان در بازارچه فرش یک غرفه مخصوص خواهد داشت تا ظرفیت‎های آنها به نمایش گذاشته شود.

آشتاب، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان،گفت: از واگذاری سوله ۲۰۰۰ متری برای احداث خانه فرش استان در روبروی اداره تعاون لرستان به سازمان صنعت، معدن و تجارت خبرداد.

آشتاب افزود: کاربری این سوله آموزشی است و با شهردار در خصوص تغییر کاربری آن رایزنی خواهیم کرد. باید مبلغی بایت تغییر کاربری این سوله به شهرداری پرداخت کنیم که در جلسه‎ای که با شهردار برگزار خواهد شد این موضوع را مطرح خواهیم کرد تا از مساعدت ایشان بهره‏‎مند شویم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: راه‎اندازی خانه فرش برای استان یک الزام است که باید هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

وی افزود: فرش لری اصالت و هویت مردم این استان را بیان می‎کند و سند افتخاری برای جوانان و فرزندان این دیار است.

 نیاز به راه‌اندازی خانه فرش نه تنها در مرکز استان بلکه در سایر شهرستان‌های لرستان با توجه به قدمت فرش لری و معروفیت آن، یک نیاز مبرم است که امید می‌رود دستگاه‌های مربوطه با تعامل بیشتر در این خصوص به توافق رسیده و این مطالبه فرش‌بافان و اتحادیه‌های فرش را  محقق کنند.

 

انتهای پیام / د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.