لرستان؛

فرش لری، بافته هنرمندان لرستانی

ثبت جهانی فرش لری در سال ۹۶

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  فرش لری که ریشه ای به وسعت تاریخ تمدن مردم لرستان دارد به دست زنان هنرمند لرستانی بافته می شود.
 
بافت فرش لری، هنر در حال فراموشی
 
فرش دست بافت لری به خاطر کراتینی که در پشم وجود دارد، فرش لری رو انرژی زا کرده است، به طوریکه وقتی که روی فرش دست بافت لری پا بزاریم ، گرمای آن به فرد انرژی می دهد.
 
افرادی که از بیماری دیسک کمر و ستون فقرات رنج می برند، اگر روی فرش دست بافت لری بخوابن به عنوان یک تشک طبی عمل می کند و باعث بهبود این افراد خواهد شد.
 
بافت فرش لری، هنر در حال فراموشی
 
ورمزیار، تولید کننده فرش لری ، یکی از افرادیست در زمینه احیای فرش لری تاثیر گذار بوده و معتقد است با ایجاد  بستر مناسب می توان تولید فرش لری را افزایش داد.
 
بافت فرش لری، هنر در حال فراموشی
 
ورمزیار در باره سابقه و علت بافت فرش لری گفت: از سال 76 با ایجاد کارگاه تولید فرش لری ، در زمینه تولید فرش لری فعالیت دارم. شروع فعالیت بنده به خاطر این بود که فرش لری را دوباره احیا کنم، و در حال حاضر استان های فارس ، آذربایجان غربی و شرقی، تبریز و اصفهان خریدار فرش های تولیدی ما هستند.
 
بافت فرش لری، هنر در حال فراموشی
 
وی درباره کیفیت و نوع رنگرزی فرش های بافته شده در این کارگاه، افزود: ما در این کارگاه برای بالا بردن کیفیت فرش لری از رنگ های طبیعی و نقشه های اصیل لری استفاده می کنیم.
 
ورمزیار در مورد مواد اولیه رنگرزی فرش های لری، گفت: ما از پوست گردو ، پوست پیاز، برگ توت ، برگ درخت مو، روناس و اسپرک برای رنگرزی در این کارگاه استفاده می کنیم.
 
بافت فرش لری، هنر در حال فراموشی
 
این تولید کننده فرش لری، با اشاره به نبود مواد اولیه و تهیه این مواد از استان های هم جوار، در ادامه افزود: دیدگاه من این است که ما می توانیم با وجود بستر مناسبی که در استان لرستان وجود دارد، تولید فرش لری را از صفر تا صد را در استان لرستان ایجاد کنیم.
 
بافت فرش لری، هنر در حال فراموشی
 
وی در این باره افزود: اگر مسئولین ما را حمایت کنند و بازار فروش مناسبی برای فروش فرش دستبافت لری ایجاد کنند، بافندگان دیگر نگران دستمزد خود از بافت فرش لری نخواهند بود و دیگر این هنر اصیل فراموش نخواهد شد.
 
بافت فرش لری، هنر در حال فراموشی
 
صفی خانی ، رئیس  سازمان صنعت ،معدن و تجارت لرستان گفت: 23 هزار نفر بافنده فرش در لرستان وجود دارد ، که در حال حاضر 6 هزار و 200 نفر از این بافندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.
 
بافت فرش لری، هنر در حال فراموشی
 
رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت لرستان در ادامه افزود: با توجه به ظرفیت خوبی که در استان لرستان وجود دارد، در حال حاضر پشم ما به صورت خام از استان خارج می شود، در این باره سرمایه گذارانی درخواست همکاری داده اند و در زمینه ایجاد کارخانه رنگرزی اعلام آمادگی کرده اند  که کارخانه رنگرزی پشم را در سال جاری احداث کنیم.
 
صفی خانی افزود: در سال جاری فرش لری ثبت جهانی خواهد شد، تا فرش لری را به عنوان برند لرستان وارد بازار شود.
 
گزارش از سعیده دریکوند
 
انتهای پیام/ د 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.