باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات پرداخت می‌شود؟/افزایش نرخ خرید شیرخام در راه است

از مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی کارخانه‌های لبنی، تنها ۴۴ میلیارد تومان در دو مرحله در اختیار صادرکنندگان قرار گرفت و تا کنون خبری از فاز سوم مشوق صادراتی نیست.

خبری از فاز سوم مشوق صادراتی نیست/ نرخ شیر خام افزایش می یابدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سالهاست موضوع اختصاص یارانه صادراتی به لبنیات و کارخانه‌های لبنی برای افزایش قدرت رقابت آنها در بازارهای صادراتی مطرح بود، تا اینکه خرداد سال گذشته با پیشنهاد دولت این یارانه به کارخانه‌های لبنی صادرکننده اختصاص یافت.

البته ناگفته نماند که از مجموع 150 میلیارد تومان مشوق صادراتی کارخانه‌های لبنی تنها 44 میلیارد تومان در دو مرحله در اختیار صادرکنندگان قرار گرفت و تاکنون خبری از فاز سوم مشوق صادراتی نیست.

علی رغم بی مهری فراوان صنایع لبنی مبنی بر افزایش ندادن نرخ خرید شیرخام از دامداران بارها قیمت محصولات لبنی قانونی و غیرقانونی افزایش یافت که در صورت استمرار پرداخت مشوق صادراتی انتظار می رود، نرخ خرید شیر خام افزایش یابد.

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به آخرین وضعیت مشوق های صادراتی لبنیات اظهار داشت: تا کنون دولت در دومرحله 44 میلیارد تومان مشوق صادراتی را پرداخت کرده اما تا زمان ارائه گزارش توزیع این دو مرحله و بررسی های لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه خبری از فاز سوم نیست.

وی افزود: اکثریت شیرخشک های دپویی در انبارها با پرداخت مشوق صادراتی به بازارهای هدف صادر شد که در صورت پرداخت فاز سوم شاهد رونق صادراتی خواهیم بود.

مقدسی با انتقاد از عدم تعهد کارخانه‌های لبنی مبنی بر افزایش نرخ شیرخام بیان کرد: کارخانه‌های لبنی به بهانه نبود مشتری و ضرر و زیان اقدام به کاهش 50 تا 100 تومانی نرخ شیر خام کردند که به محض دریافت مشوق صادراتی اقدام به افزایش نمایند که تا کنون به قول خود عمل نکرده‌اند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به آخرین وضعیت خرید توافقی شیرخام عنوان کرد: خرید توافقی شیرخام همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که با پرداخت 106 میلیارد تومان مابقی مشوق های صادراتی و رونق بازار دیگر نیازی به این استمرار این امر نباشد.

وی در خصوص تأثیر پرداخت مشوق صادراتی بر نرخ خرید شیرخام از دامداران تصریح کرد: پرداخت مشوق صادراتی جذب شیر خام دامداران و جلوگیری از دور ریختن این محصول فساد پذیر شد.

مهم ترین مزایای مشوق صادراتی چیست؟

محمد رضا گنجی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: تا کنون مشوق‌های صادراتی در دو مرحله به کارخانه های لبنی صادرکننده پرداخت شد و همچنان اتحادیه پیگیر مابقی تخصیص این مشوق از سازمان برنامه و بودجه است.

وی افزود: صادرات لبنیات در سال 94، 650 میلیارد تومان بود که به دنبال مشوق صادراتی و ایجاد بازارهای جدید این میزان در سال گذشته به 770 میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته گنجی جذب شیر تولیدی دامداران و نبود مازاد شیرخام از مهم ترین مزایای پرداخت مشوق های صادراتی به شمار می رود.

افزایش نرخ خرید شیر خام در راه است

علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  بیان کرد: پرداخت مشوق صادراتی در دو مرحله تأثیر بسزایی در جذب مازاد شیرخام و صادرات شیر خشک های دپو شده در انبارها داشت.

وی افزود: بازارهای جهانی اقبال مثبتی نسبت به شیر خشک و محصولات لبنی کشور ما از خود نشان دادند که درنهایت این امر تعادل میان عرضه و تقاضا را نیز به همراه داشته است.

عزیزاللهی با بیان اینکه خرید توافقی شیرخام کماکان ادامه دارد، گفت: اتحادیه به وزارتخانه، پیشنهاداتی مبنی بر واگذاری اختیارات خرید توافقی به آنها را داده است، چرا که با وجود فسادپذیری محصولات لبنی، تحقق سرعت اجرا برای فروش آنها امری ضروری است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به تأثیر پرداخت مشوق صادراتی بر نرخ شیرخام از دامداران، عنوان کرد: در دوره قبل کاهش پرداخت مشوق صادراتی از کاهش قیمت جلوگیری نمود، که در صورت استمرار این روند و تعادل میان عرضه و تقاضا انتظار می رود که نرخ خرید شیرخام از دامداران افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه پس از گذشت سه سال نرخ مصوب 1440 تومان اجرایی نشد، اظهار داشت: در حال حاضر به طور متوسط کارخانه‌ها هر کیلو شیرخام را با نرخ 1250 تومان و حداکثر 1283 تومان خریداری می کنند، که در صورت استمرار پرداخت مشوق های صادراتی انتظار می رود که این نرخ به 1300 تومان برسد.

انتهای پیام/

شیر خشک های دپو شده صادر شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار