قرآن کتابی برای همه اعصار و ادوار تاریخ است

حجت الاسلام سعیدجوادی آملی گفت: اگر با دانش روز به سراغ قرآن در ابعاد مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، عرفانی و... از جایگاه عالم مراجعه کنیم قطعا برنامه ای مناسب و شایسته برای ما خواهد داشت.

قرآن کتابی برای همه اعصار و ادوار تاریخ استبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام سعید جوادی آملی فرزند آیت الله جوادی آملی در مراسم افتتاحیه جشنواره ذوی القربی طی سخنان خود با اشاره بر اینکه سخنی که از نزد خدا گرفته شود احدی نمی تواند مانندش را بیاورد، ویژگی بارز قرآن را که امروز برای آحاد جامعه همگانی و همیشگی است در این دانست که به عنوان عالی ترین جلوه الهی قابلیت این را دارد تا برای بشر فهم شود و برای زندگیش برنامه بسازد.

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به نسبت بین انسان و قرآن در ادوار مختلف گفت: این کتاب به گونه ای آفریده شده که برای همه اعصار و همه ادوار تاریخ قابل استفاده و فهم است و این بشر است که باید با علم و آگاهی و تفکر به سراغ قرآن بیاید تا از آن به عنوان یک مبنع الهی و وحیانی برنامه زندگی خود را استخراج کند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند قرآن را در ظرف عقل قرار داده است تصریح کرد: اگر عقل بخواهد در صحنه اجتماع بیاید در چهره عقل ظاهر می شود.

حجت الاسلام جوادی آملی  افزود: اگر با دانش روز به سراغ قرآن در ابعاد مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، عرفانی و... از جایگاه عالم مراجعه کنیم قطعا برنامه ای مناسب و شایسته برای ما خواهد داشت. امروز توصیه مفسران قرآنی نظیر آیت الله آملی این است که اندیشمندان و عالمان با بینش های مختلف برای فهم به روز قرآن به آن مراجعه کنند و در ساحت این مراجعه نظام هایی را برای زندگی خود بسازند.

وی با بیان این نکته که امروز برخی در قالب روشنفکران دینی سخنان قرآن را از جایگاه خود در فهم و تفسیر می گیرند، این کار را مصداق بارز تفسیر به رأی دانست و گفت: قرآن حقیقتی است که خود را تبیین می کند.

حجت الاسلام جوادی آملی  قرآن را نسخه هدایت برای همه جوامع در همه ادوار دانست و افزود: برای به صحنه آوردن قرآن در زندگی روزانه و عملی کردن آموزه های قرآن به دانش و تکنولوژی روز نیاز داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آیین افتتاحیه جشنواره ذوی القربی با اشاره به حدیث ثقلین تصریح کرد: اگر امت اسلامی این سخن را به درستی می شناخت و پی می گرفت بی تردید همواره در مسیر سعادت متعالی قدم برمی داشت.

حجت الاسلام جوادی آملی با تأکید بر اینکه اگر قرآن و عترت در اجتماع با یکدیگر باشند در هیچ زمینه ای گمراهی وجود نخواهد داشت جامعه امروز را به سه قسم تقسیم کرد و گفت: در جامعه دسته ای قرآن را بدون عترت می گیرند و دسته ای نیز عترت را بی قرآن، و دسته سوم قرآن و عترت را بی آنکه درکی از درکنار هم بودن این دو داشته باشند، در چنین شرایطی دسته چهارم سعادتمند خواهد بود که این دو را در کنار هم به کار ببندند.

وی با اشاره بر اینکه اگر قرآن ما جهانی است، امام حسین ما نیز جهانی است افزود: نمی شود بخشی از عترت را تصرف کرد به جهت معرفی فرهنگ شیعه که ما قرآن داریم.

حجت الاسلام جوادی آملی با بیان اینکه اشک ریختن در مراسم و نشست ها به معنی دوستی و محبت اهل بیت نیست گفت: طرح ملی ملکوت که این دوره با عنوان ذوی القربی بامحوریت کتاب " ادب فنای مقربان " برگزار می شود بر دوستی و مودت اهل بیت در کنار قرآن تأکید دارد و دست اندرکاران این جشنواره خود باید با چنین نگاهی حرکت کنند.

وی ضمن تأکید براینکه در جامعه اگر عقلانیت نباشد، یا هوا و هوس حاکم است یا ظن و گمان بیان کرد: جامعه ما به عقلانیت نیاز دارد همان گونه که در عمل به اعتدال نیازمندیم.

 حجت الاسلام جوادی آملی در پایان کتاب «ادب فنای مقربان» را که بستر جشنواره «ذوی القربی» است زمینه ساز چنین فرهنگی خواند.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه سال جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار