شاهزاده تاریکی کیست؟ / آشنایی با مرد شماره یک سیا برای جاسوسی از ایران

رئیس سازمان جاسوسی سیا روز گذشته یک افسر اطلاعاتی کارکشته را به عنوان مسئول هدایت عملیات‌های مرتبط با ایران معرفی کرد که تاکنون در مقابل لنز هیچ دوربینی قرار نگرفته است.

مسئول اصلی جاسوسی از ایران در سازمان سیا کیست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان جاسوسی سیا روز گذشته (جمعه) با ایجاد یک مرکز ویژه برای هدایت عملیات‌های جاسوسی مرتبط با ایران، "مایکل دی‌آندریا" ملقب به "شاهزاده تاریکی" را به عنوان مسئول آن معرفی کرد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، دی‌آندریا یکی از مهره‌های موثر اما ناشناس سالهای اخیر سازمان جاسوسی سیا است و شاید به همین دلیل است که به او لقب "شاهزاده تاریکی" داده شده است. 

وی طی یک دهه اخیر ماموریت‌های مهمی را در سیا برعهده داشته است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به طرح‌ریزی ترور شهید عماد مغنیه از فرماندهان نظامی شناخته‌شده جنبش مقاومت حزب‌الله و همچنین ترور اسامه بن‌لادن سرکرده گروه تروریستی القاعده اشاره کرد.

گفته می‌شود طرح استفاده از پهپاد برای ترور مظنونین حملات تروریستی در پاکستان، عراق و سوریه نیز برای اولین بار از سوی وی مطرح شده است؛ طرحی که علاوه بر مظنونین امنیتی، صدها شهروند غیرنظامی بی‌گناه را نیز تاکنون در کشورهای مختلف قربانی کرده است.

دی‌آندریا با سوابقی که به طور مختصر در رسانه‌های مختلف به آنها اشاره شده است، اکنون با تصمیم "مایک پومپئو" رئیس سیا در یک جایگاه جدید قرار گرفته و انتصاب او به گفته مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، در ادامه رویکردی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به کاخ سفید در رابطه با ایران دنبال کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، ایران به دلیل عدم برخورداری آمریکا از یک سفارتخانه در این کشور که بتواند فعالیت‌های جاسوسی خود را تحت پوشش فعالیت‌های دیپلماتیک انجام دهد، یکی از دشوارترین اهداف جاسوسی برای سیا به شمار می‌رود. ضمن اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران نیز طی 4 دهه گذشته با انجام عملیات‌های ضدجاسوسی، راه را به روی فعالیت‌های مخفیانه دستگاه‌های جاسوسی آمریکا بسته‌اند.

بنابراین، طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، رویکرد ترامپ نسبت به ایران ایجاب می‌کرد که فردی مانند دی‌آندریا عهده‌دار جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات درباره ایران شود.

در سازمان سیا، از مایکل دی‌آندریا به عنوان افسری یاد می‌شود که بیشترین نقش را در تضعیف القاعده داشته است. "رابرت ایتینجر" از وکلای حقوقی سابق سیا که در اجرای "برنامه ترور با پهپاد" همکاری نزدیکی با او داشت، می‌گوید دی‌آندریا فردی است که می‌تواند برنامه‌های جاسوسی را با هوشمندی تمام مدیریت کند. 

سازمان سیا تاکنون هیچ جزئیاتی از هویت، شخصیت و نقش مایکل دی‌آندریا در این سازمان منتشر نکرده است؛ همانگونه که درباره هیچ یک از افسران ارشد مخفی خود چنین کاری انجام نمی‌دهد و آنچه که تاکنون درمورد او گفته و شنیده شده، تنها از زبان افرادی است که به شرط افشا نشدن نامشان جزئیاتی را از زندگی شخصی و کاری او در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند. حتی نام او نیز در صورت واقعی بودن تا پیش از انتصاب او در این جایگاه جدید برای رسانه‌های آمریکایی ناشناخته بود.

به نوشته واشنگتن پست، دی‌آندریا زمانیکه از سال 2006 تا 2012 مدیر مرکز مبارزه با تروریسم سیا بود با نام کوچک "راجر" شناخته می‌شد. رسانه‌های آمریکایی از او به عنوان "نامرئی‌ترین" افسر اطلاعاتی سیا یاد کرده و سن او را حدود 60 سال تخمین می‌زنند. همچنین گفته می‌شود او اعتیاد شدیدی به نیکوتین و استفاده از تردمیل دارد و جالب‌تر آنکه مسلمان است! 

دونالد ترامپ بارها در ادعایی بی‌اساس، ایران را حامی شماره یک تروریسم نامیده و از آغاز کمپین انتخاباتی خود وعده داده است که توافق هسته‌ای ایران و 1 + 5 را لغو خواهد کرد اما اکنون که به موجب گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا و همچنین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجبور به تایید پایبندی ایران به این توافق شده است، به نظر می‌رسد برای پیشبرد رویکرد ضدایرانی خود برروی سیا و فعالیت‌های مخفیانه آن حساب بیشتری باز کرده است.

به همین دلیل، به نوشته نیویورک تایمز، مایک پومپئو – رئیس سیا - که یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران محسوب می‌شود یک افسر اطلاعاتی کارکشته و معتاد به کار را برای او پیدا کرده است تا به بهترین نحو ممکن بتواند به پیشبرد رویکرد ضدایرانی او کمک کند.

طبق گزارش واشنگتن پست، دی‌آندریا در خانواده‌ای در ایالت ویرجینیای شمالی به دنیا آمده است که چندین عضو آن طی دو نسل متمادی در سیا سابقه فعالیت داشته‌اند. وی در سال 1979 (همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران) در زادگاهش به استخدام سیا درآمد و در یکی از کمپ‌های آموزشی سیا در این ایالت مشغول یادگیری تاکتیک‌های اطلاعاتی شد. 

دی‌آندریا تاکنون در کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، عراق، پاکستان و مصر به عنوان مامور سیا حضور داشته است. او در یکی از این ماموریت‌های خارجی با همسر مسلمانش آشنا شد و برای ازدواج با او به ناچار به دین اسلام روی آورد؛ هرچند میزان تقید او به اسلام مشخص نیست.

واشنگتن پست به نقل از همکاران او نوشته است در اتاق او مهر یا سجاده‌ای برای نماز خواندن وجود ندارد اما بارها در دست او تسبیح دیده شده است!

گفته می‌شود وی در عین خبرگی اطلاعاتی، در محل کارش بسیار پرخاشگر است و به همین دلیل، در مجموعه سیا کمتر کسی ترجیح می‌دهد برای او کار کند. با این حال، طبق توصیفات همکارانش، وی افسر سخت‌کوشی است که بهترین تفریح برای او کار است. به گفته همکارانش، زندگی او به اندازه‌ای با کار عجین شده است که همیشه در محل کارش یک تخت تاشو برای استراحت دارد.

از آنجاکه دی‌آندریا تاکنون تنها مجری سیاست‌ها بوده است، موضع‌گیری شخصی یا اظهارنظری از او درباره ایران در جایی به ثبت نرسیده است.

به نوشته نیویورک تایمز، عمده فعالیت او پس از حملات 11 سپتامبر به عنوان رئیس مرکز مبارزه با تروریسم سیا به اجرای برنامه‌های بازداشت، بازجویی و شکنجه مظنونین تروریستی و امنیتی گذشت و در این جایگاه به حدی افراطی عمل کرد که حتی مجلس سنا نیز در سال 2014 در گزارشی اقدامات او را به عنوان "اقداماتی غیرانسانی" محکوم کرد. 

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، عوامل تحت فرماندهی او در سال 2008 با همکاری جاسوسان اسرائیلی توانستند طرح ترور شهید مغنیه از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان را با استفاده از یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در دمشق پایتخت سوریه اجرا کنند. 

دی‌آندریا همزمان با اجرای طرح ترور عماد مغنیه،‌ مسئولیت برنامه پهپادی سیا در پاکستان که با موافقت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به اجرا درآمده بود را نیز برعهده داشت و در سال 2010، تعداد حملات پهپادی علیه عناصر القاعده در مرز پاکستان و افغانستان را به 117 مورد رساند و در سال 2011، ترور اسامه بن‌لادن را در کارنامه اطلاعاتی خود ثبت کرد. وی بعدها برنامه پهپادی سیا علیه القاعده را به یمن نیز گسترش داد.

البته بیشترین آسیب به سیا نیز در دوران مسئولیت او در مرکز مبارزه با تروریسم به این سازمان وارد شد؛ یعنی زمانیکه در سال 2010 یک منبع اطلاعاتی سیا که به طور همزمان برای القاعده نیز جاسوسی می‌کرد، خود را در یکی از پایگاه‌های آمریکا در افغانستان منفجر کرد و باعث کشته شدن 7 مامور سیا شد. این حمله مرگبارترین حمله علیه سیا در 25 سال گذشته بود.

دی‌آندریا با وجود ماموریت‌های مهمی که در سیا انجام داده، به نوشته واشنگتن پست، تاکنون در مقابل هیچ دوربینی قرار نگرفته است. او حتی همزمان با اجرای عملیات ترور بن‌لادن نیز به اتاق عملیات کاخ سفید که اوباما و سایر مقامات ارشد امنیتی آمریکا در آن حضور داشتند، نرفت و در دفتر خود در ساختمان مرکزی سیا باقی ماند.

به گفته همکارانش، او پس از شنیدن خبر موفقیت‌آمیز بودن عملیات هیچگونه احساس خوشحالی از خود نشان نداد و تنها طبق معمول شروع به سیگار کشیدن کرد!

گردآوری و تنظیم: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مچتبی
۰۱:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
۳۰ میلیارد برا
ی بیمارستان شما بیاید به چند بنا معمار کنتورات بدید به
خدا قسم با یک سوم ساخته میشه خودتون بهتر می دانید که جلوی دزدی گرفته میشه .آقا دزد سلام حالت چطوره سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مگه نگفتن آندره در سقوط هواپبما تو افغانستان کشته شده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ومکرو و مکر الله والله خیر الماکرین خدایا مکر شون و به خودشون برگردون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
اسلامش آمريكايي بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
بنظرم این فرد داره یک سیاست رو هندل میکنه که یه بسته وسیع و مبتنی بر عملگرایی در تمام سطوح هست. حوزه سیاستش به گستردگی تمام اتفاقات مربوط به ایران چه در داخل چه در خارج چه سیاسی چه اقتصادی چه فرهنگی و چه رسانه ای هستش. از بالاترین مهره اش که رئیس جمهور خودشونه تا پائین ترین مهرهاش که کف خیابان یا تو مجازین دانسته یا نادانسته در شعاع عملگرایی این ادم کار میکنن. با هدف ساقط کردن حکومت در ایران.اما و مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین
Iran (Islamic Republic of)
hhh
۰۷:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۷
ایران باید ارتش آمریکا رو تروریست اعلام کنه ضرب العجل تعیین کنه تا از خلیج فارس بره و اگه نرفت بهش حمله کنه و از خلیج فارس بیرونش کنه.
قبلش به سازمان ملل و غرب اعلام کنه و به همه هشدار بده برند.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۱۵ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
بزرگترین عامل در خطاهای انسانی ترس میباشد، شاید این افسر کارکشته باشد اما از آنجایی که مقابل ایران عرضه اندام میکند همون ترس از شکست در نهایت او را خواهد شکست.
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۱:۰۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
ایرانیان مسلمان نه اعتماد به نفس کاذب دارند که از خطر دشمن قافل شوند و نه مرعوب هیبت پوشالی او می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۱:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
به یاد رهبرم ،پیرمرادم خمینی کبیر: امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
مگر تا به امروز کم پارس کرده اند ؟.واقعیت اینه که نتونستن غلطی زیاده بکنند .ایران میلیونها فدایی امام خامنه ای داره... این سگ مو سرخ صهیونیست هم بداند عرض خود میبرد و زحمت ما میدارد
France
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
در مقابل حاج قاسم ما زیر صفره
تا حاج قاسم هست غصه نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
شاهزاده !اگه آمریکایی کاری می تونستن بکنن کرده بودن اونا می خوان یک قهرمان ساختگی درست کنن برای ترسوندن کشور های دیگه مگر نه میشه این اطلاعات رو به همین راحتی پخش کرد اینا افسانه ای بیش نیست اما آن اتاق ۶۰ سال است که تشکیل شده عزیز دل برادر و در آخر مردم هم اینقدر احمق نیستن نه اصلا تنها احمق ها فکر می کنند مردم احمق اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
ای اسلامش بخوره تو سرش مسلمانی که عمله کفر میشه مسلمان نیست
Iran (Islamic Republic of)
مرزنگو
۲۳:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
بابا این شغال زاده کیه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
شاهزاده تاریکی.به گردپای حاج قاسم عزیزمان نمیرسه.حاج قاسم ما عکس وتصویرشو همه دنیا دارن.این ازنترس بودنش دربرابردشمنان اسلام است حالابقول خودتان شاهزاده تاریکی تون ،جرات نداره هویتشو نشون بده،اون وقت میخاد بیاد توایران،زرررررشششششککککک
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۲۱:۱۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
کلام همونی که امام فرمود امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
شاه هاشون عددی نبودن این که شاهزاده خاموشی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۱:۰۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
باید گفت که اینجا پاکستان ، افغانستان ، مصر و... نیست که دچار درگیری ها و ناامنی هستن و هر کسی بخواد میتونه بدون دیده شدن و مشکلی وارد ان کشوره شد و هرکاری میشه کرد، اینجا ایران هست . کشوری که نیروهای شجاع ، قوی ، با ایمان و غیرت از امنبت و مرزهای اون دفاع میکنه و نیروهای اطلاعاتی و سرباز ان گمنام امام زمان شبانه روزی بیدار و هوشیار هستن که با وجود جنگ در کشور‌های همسایه و هم مرز ایران و ناامنی و نبود امنیت ولی در اینجا ایران امنیت کامل هست. و این مامور ب قول گفته امریکایی ها شاهزاده نامرئی هنوز ب پست بچه های اطلاعاتی و امنیتی ایران نخورده که بدونه دنیا دست کیه . و شاهزاده که نیست حتی مستخدم هم نیست برا بچه های و نیروهای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
سلام ومکروا ومکروا الله و الله خیرتلماکرین انشائ الله به امید خدای بی همتا تقاص خون عماد مغنیه را خواهیم کرفت نصر وبیروزی از ان خداوند بدون شریک است ومومنین وثابت قدمان وما اینبار فقط به بیروزی فکر می کنیم بدون شک وعده صادق بیروزی حق بر باطل همیشه بوده وهست که باطل رفتنی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
اگه مرزامون مواظب نباشیم موفق میشن الان مرض افغانستان وپاکستان خیلی ضعیفدباخاواروسواری توروزروشن افغانی خارجی غیرقانونی وقاچاق میان اوناهم فهمیدن
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۹:۳۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
اینم یک جوسازی بیشتر نیست.آمریکایی ها الکی خودشونو بزرگ میکنن. البته شاید کارشو خوب بدونه ویه کارایی هم کرده باشه اما به نظرمن درمقابل سازمان های اطلاعاتی ما زیاد کاری ازپیش نمیبره.مردک روانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
گوربابای شاهزاده
اون نمیتونه به گرد سربازان گمنام وطنمون برسه درود بر سربازان ایران سربلند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
اقا اینقدر گندش کردین ادم فک میکنه یارو جیسون بورن هست بیخیااااال یارو اطلاعات کمی ازش در دسترس نیست بعد شاهزادشون هست؟؟؟؟ خدایی دستگاه اطلاعاتی ایران رو هیچ کشوری نداره نه اسمی ازش هست نه ردی شما توی عمرتون تا حالا هیچ گاف یا رد اطلاعاتی با حتی اسم فلان عملیات اطلاعاتی از ایران دیدین؟؟؟ ولی ببینید چ قدر این ها افشا شدن ... این تبلیغات روانی غربی هاست وگرنه کشته با دستگیر شدن افسرهای سیا و موساد در کشورهای جهان سوم نشونه ضعف این سازمان هاست همیشه قدرت سازمان اطلاعاتی در بی نامی هست نه اینکه روزنامه امریکایی بیاد از تاسیس اتاق عملیات برای جاسوسی ایران خبر بده ....
Iran (Islamic Republic of)
سمعیع
۱۸:۴۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
انشاا الله بزودی بدست سربازان گمنام امام زمان این شاهزاده ابلیس روشن خواهد شد و از تاریکی خلاص و از دنیا فارغ میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
امروز خبر کشته شدنش اومد.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۱۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
هیچ غلطی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
چرا آمریکا باید به دنبال براندازی در ایران باشد وقتی با ترساندن اعراب از ایران میلیاردها دلار سلاح به آن ها می فروشد؟
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۷:۳۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
بیا تا سربازان گمنام امام زمان یکم بهت اموزش بدن بچه جون اینجا که سوریه افغانستان عراق نیست.........................
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
اگه آمریکایکی داره که ازش بترسند که اسمشو گزاشتند شاهزاده تاریکی پس ایران که این همه چهره ی آشنا بزرگ داره چی کار کنه مثل حاج قاسم سلیمانی ،شهید کاوه و هزاران و ملیون ها کاوه و سلیمانی که در ایران و جود دارند پس آمریکا برو کشکتو بساب
Iran (Islamic Republic of)
خاموشی
۱۷:۱۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
من خود تاریکیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
اینجا ایران است نه عراق و مصر و پاکستان یا سوریه مظنون این را میداند اینجا همه مردم جان برکف هستند و حتما امنیت ایران رو ميشناسه پس کار سختی درپیش داره و ازآن مهمتر سربازان امام زمان رو هم داریم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۵۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
این لم یه جور تبلیغ است برای عوام، سربازای امام زمان عج به این مزخرفات خواهند خندید
Iran (Islamic Republic of)
lllll
۱۶:۴۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
گنده تر از اینم نتونستن کاری کنن باباااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
شاهزاده تاربکی خره کیه, تو رو خدا بیخیال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
تو رو خدا این موش کوچولو رو اینقدر بزرگ نکنید, ناخن سربازان گمنام امام زمان هم نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
خود جیمز باندم بیاد هیچ غلطی نمیتونه بکنه چه برسه به این
Netherlands
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
دی اندریا که سهله ماک پمپئو توی سیاکه سهله سیاچالم باشه اخرش حزب الله مثل موش دمشومیگیره ازسوراخ میکشش بیرون وانتقام شهید عمادومی گیره
Iran (Islamic Republic of)
گیلانی
۱۵:۲۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
دولت باید جلوی فعالیت سایت های مستهجن رو بگیر .جوانهامون عزیزامونند.امریکا از طریق نفوذ فرهنگی داره به ما نفوذ می کنه و غیرت مذهبی و ملی مون رو داره به تاراج می بره باید حساس شد‌.باید پول بسیاری در مسایل اشتغال ، ورزشی فرهنگی و مذهبی هزینه بشه و ریشه مفاسد خشک بشه .هرجا که هست ولی به فرموده امام راحل .امریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
بیشتر به نظر میاد که اگه بخوان ضربه بزنن از همین فضای مجازی اونو هدایت کنن تو گروه ها و دوستان دقت کنین بعضیا دنبال هیجان هستن از قبل انتخابات هم خیلی پر شده بود که تقلب میشه و .... تا اگه قفل ساز رای نیاورد ملتو الکی بکشن تو خیابون مرگ مادرتون اینبار نظر منو بزارین دیگه البته مگه خوابشو ببینن ما باید خودمون تو عربستان بهار ایرانی راه بندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
به خداوند اعتماد کن واز هیچی نترس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
اینطورکه شما معرفی کردید، یه چیری تو مایه های جمشید هاشم پور هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
من که ندیده فهمیدم کیه. بابا ولمون کنین. این چه جاسوسیه که تمام جد ووابادشو الان همه میدونن و حتی سن و اعتیادش به نیکوتین و سیگار و تسبیح و .. میگم شما هم شرکار میزارین ادمارو
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۳:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
سلام
این چه شاهزاده تاریکی هست که تاریخ ازدواجشم و مارک سیگارش رو هم شما گفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
ان شاا... که این هم کاری از پیش نخواهد برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
ترسیدییییم بابا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
اینم مثل باقیه ی خائنان این سرزمین سربازان امام زمان در هواپیما میگیرنش و به زمین هم نمیرسه . از طرف ما بهش بگین بشین بچه با ما در نیوفت که از حالا باختی و سوختی و تمام
آخرین اخبار