لرستان؛

آداب تغذیه سالم در ماه رمضان/ حفظ سلامت جسمی در کنار بهره برداری معنوی

در سال‌های اخیر ماه مبارک رمضان با روزهای طولانی و گرم فصل تابستان مقارن شده است و همین امر رعایت نکات تغذیه‌ای و پزشکی را برای روزه داره داران ضروری می‌کند تا علاوه بر تجلی روح سلامت جسمی خود را نیز حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  مهناز مردانی؛ متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در کنار بهره‌برداری‌های معنوی استفاده از برنامه غذایی مناسب، متعادل و متنوع برای حفظ سلامتی بدن ضروری است.

وی با اشاره به روزه داری در فصل تابستان، گفت: در روزهای طولانی تابستان که زمان روزه داری به نسبت افزایش می‌یابد برای تعدیل قوای جسمانی و جلوگیری از احساس ضعف نیازمند رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌افزاید: روزه داران در وعده افطاری کم آبی بدن و افت قندخون را باید با مصرف یک لیوان شیر کم‌چرب گرم یا یک لیوان آب جوش و یا یک استکان چای کم‌رنگ گرم ودر کنار مایعات چند دانه خرما یا کشمش تنظیم کنند.
مردانی افزود: در انواع میوه‌های خشک مثل خرما، کشمش و انجیر به دلیل داشتن قند طبیعی برای جبران کاهش قند بدن توصیه می‌شود
وی گفت: مصرف یک‌کاسه فرنی کم شکر، سوپ یا چند لقمه نان، پنیر و گردو و یا نان، پنیر و سبزی نیز برای وعده افطاری توصیه می‌شود.

مردانی با تأکید به حفظ فاصله نیم تا یک ساعته بین وعده افطار و شام گفت: در وعده افطار نباید پرخوری و زیاده روی کرد تا دستگاه گوارش آمادگی دریافت وعده غذایی شام را داشته باشد.
وی در ادامه افزود: استفاده از همه گروه‌های اصلی غذایی مثل گروه نان و غلات به صورت برنج، ماکارونی و یا نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک و بربری تأکید می‌شود.
 مردانی گفت: مواد پروتئینی کم‌چرب پخته‌شده، آب پز شده و یا کباب شده مثل مرغ، ماهی و گوشت قرمز بدون چربی در وعده شام استفاده شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به پرهیز از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ‌کرده می‌گوید: غذاهای سرخ کردنی و پرچرب به دلیل هضم سنگین و نیاز به آب فراوان باعث تشنگی می‌شوند.
مردانی با تاکید بر مصرف سالاد بدون سس و سبزی خوردن برای تامین فیبر بدن در وعده شام می‌گوید: برای جلوگیری از یبوست از انواع سبزی‌جات و میوه‌ها استفاده شود، چون که ۹۰ درصد بافت این‌ها را آب تشکیل می‌دهد و در طول روز نیاز به آب را در شخص روزه‌دار تأمین می‌کند.
 وی در ادامه افزود: در ایام روزه داری مصرف انواع میوه به دلیل برخورداری از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های متعدد بسیار مفید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مصرف نوشیدنی‌های طبیعی و سالم همچون آب‌میوه‌های خانگی و چای کم‌رنگ همراه با چای، خرما، کشمش و یا انجیر خشک توصیه می‌شود.
مردانی گفت: در فاصله بین افطار تا سحر طی هر نیم ساعت یک لیوان آب جهت تأمین آب بدن و جلوگیری از کم آبی بدن در طول روز تناول شود.
وی در ادامه افزود: مصرف بیش از حد شیرینی جاتی، چون زولبیا و بامیه باعث افزایش نامتعادل قندخون می‌شود و تشنگی را در فرد روزه دار تشدید می‌کند.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.