کرمانشاه؛

بحران "صندلی خالی" در مراکز آموزش عالی کشور

طی سالهای گذشته توسعه گسترده آموزش عالی در مناطق مختلف کشور را شاهد بودیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم به بحران صندلی خالی در مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: طی سالهای گذشته توسعه گسترده آموزش عالی در مناطق مختلف کشور را شاهد بودیم.

مولایی افزود: این توسعه به حدی بود که در سالهای 1384 تا 1392 تعداد مراکز آموزش عالی کشور دو برابر شد و با توجه به روند کاهشی دانشجویان در سالهای اخیر هم اکنون با بحث بحران صندلی خالی مواجه هستیم.

وی افزود: تعداد صندلی‌های خالی در رشته‌ها و مقاطع و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و بعضا در برخی مقاطع و رشته ها تا دو برابر تعداد دانشجویان ظرفیت خالی داریم.

مولایی با بیان اینکه آمارها در این زمینه از سراسر کشور در حال جمع آوری است، گفت: باید این آمارها تجزیه و تحلیل شده و براساس آن و برای استفاده از این پتانسیل و ظرفیت، طرح‌های کارشناسی داده شود و مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح گرفته شود.

وی با بیان اینکه نگاه وزارت علوم به موسسات آموشی عالی نگاه حمایتی است، گفت: تلاش ما این است با حمایت صورت گرفته از موسسات آموزش عالی، این مراکز دچار معضل اقتصادی نشوند.

مولایی خاطرنشان کرد: این حمایت‌ها تنها مسکن موقت است و درمان قطعی نیست و امیدواریم با اجرای طرح آمایش و نیز طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی بتوان این معضل را برطرف کرده و توسعه رشته‌ها را هدفمند کرد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در ادامه توجه به نیاز بازار را یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در تدوین رشته‌های تحصیلی عنوان کرد و افزود: بحث جدیدی که در این زمینه در حال پیگیری هستیم داشتن توجیه اقتصادی برای تدوین رشته تحصیلی است، به طوریکه باید مشخص شود فارغ التحصیلان آن رشته تحصیلی می‌توانند چه پتانسیل و توانایی داشته باشند و قرار است چه مشکلی از مشکلات کشور را رفع کنند و بازار کار آن چگونه خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد، با اجرایی شدن طرح‌های مختلف در زمینه تدوین رشته‌ها و نیز ساماندهی مراکز آموزش عالی تحول مثبتی در زمینه اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی رخ دهد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.