کرمانشاه؛

بین نظام آموزش عالی و نیاز بازار کار تناسب لازم وجود ندارد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت: توانمندسازی دانشجویان با آموزش های مهارتی گامی به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  داوود ناصری امید در همایش یک روزه آشنایی با سازمان فنی و حرفه ای که با هدف آگاهی بخشی به دانشجویان دانشگاه رازی و به همت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای کرمانشاه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد، گفت: ارایه آموزش های مهارتی با امکانات و تجهیزات کارگاهی به اقشار مختلف مردم، پژوهش و تولید استانداردهای آموزشی، تعیین صلاحیت و ارزشیابی افراد صاحب فن و مهارت از طریق برگزاری آزمون و صدور گواهینامه های بین المللی ‌و قابل ترجمه از رسالت های این اداره کل است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر بین نظام آموزش عالی و نیاز بازار کار تناسب لازم وجود ندارد و نیرو هایی که در دانشگاه ها فارغ تحصیل می شوند از مهارت کافی برخوردار نیستند، گفت: متاسفانه بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از سایر گروه ها در کشور باشد.

ناصری امید با بیان اینکه مهارت افزایی نقش مهمی در تحقق اهداف خود کفایی دارد، اظهار کرد: با تکیه بر آموزش های تئوری نمی توان به اهداف بلند مدت کشور در خود کفایی دست یافت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در این همایش یک روزه با تاکید بر اینکه توسعه انسانی رکن اصلی توسعه ی پایدار محسوب می شود گفت: با تعامل و هم افزایی بیشتر بین دانشگاه ها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای می توان کارهای ارزنده ای برای گروه های هدف از جمله دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی انجام داد و موجب توانمندسازی این قشر شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی کشور معضل بیکاری است، به همین دلیل مقام معظم رهبری امسال را با عنوان تولید و اشتغال نامگذاری کرده است، چرا که بدون تولید، اشتغال شکل نمی گیرد و بدون وجود نیروی انسانی هم تولید پایدار و رقابتی امکان پذیر نیست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت: این اداره کل وظیفه ی خود می‌داند که مهارت های مورد نیاز کسب و کار را به دانشجویان ارائه دهد که بتواند شغل پایدار ایجاد کنند و کار آفرین باشند.

ناصری امید با اشاره به نقش مهارت افزایی در فراهم شدن زمینه اشتغال جوانان خاطر نشان کرد: افرادی که به مهارت آموزی در کنار آموزش های تئوری روی می‌آورند، بدون شک آینده شغلی مطمئن تری دارند و می‌توانند با در دست داشتن گواهینامه فنی و حرفه ای، پشتوانه ای برای اشتغال داشته باشند.

وی با تاکید بر رابطه اشتغال و توسعه پایدار تصریح کرد: در واقع نیروی انسانی متخصص و صاحب مهارت٬ با ارزش ترین و مهم ترین منابع اقتصادی هر کشوری برای رسیدن به توسعه محسوب می شود، از این رو در شرایط کنونی کشور نمی‌توان از لزوم توسعه آموزش های فنی و حرفه ای برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال چشم پوشی کرد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه به مرکز آموزش فنی و حرفه ای هایتک اشاره کرد و گفت: در این مرکز ۱۰ کارگاه آموزشی با بهره مندی از تجهیزات و امکانات مناسب این آمادگی را دارد که دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکتری را آموزش دهد.

وی با اشاره به اینکه مهارت آموزی دانشجویان در کنار یادگیری مباحث تئوری باعث افزایش قدرت ورود به بازار کار است گفت: شغل بدون آموزش مهارتی نمی‌تواند موفق باشد و آموزش های فنی و مهارتی زمینه اشتغال پایدار برای جوانان جویای کار را فراهم می‌کند.

 
انتهای پیام/پ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار