ساری؛

پیشگیری از جرم برای کاهش ناامنی و بزهکاری

با وقوع جرائم در هر جامعه و افزايش ناامنی و بزهكاری تقريباً تمامی فعاليت های اجتماعی و اقتصادی مختل شده، تشويش و احساس ناامنی جامعه را فرا می گيرد.

پیشگیری از جرم  برای کاهش ناامنی و بزهکاریسرهنگ باقری معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: وقوع جرم و بزه در جامعه يكی از مهمترين دغدغه های حاكمان است، چراكه با وقوع جرائم در هر جامعه و افزايش ناامنی و بزهكاری تقريباً تمامی فعاليت های اجتماعی و اقتصادی مختل شده، تشويش و احساس ناامنی جامعه را فرا می گيرد.

وی افزود: پيشگيری از وقوع جرائم همواره مورد توجه متوليان و سياستگذاران نظم و امنيت بوده و نظام های حقوقی و نهاد های تقنينی به دنبال اتخاذ شيوه هايی برای جلوگيری از وقوع هر گونه جرمی در جامعه است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران گفت: گاهی سياست هايی برای جلوگيری از وقوع بزه، گاهی شيوه ها و اقدامات اصلاحی بر روی مجرمين و بزهكاران با هدف پيشگيری از ارتكاب مجدد بزه و در مواردی به بررسی جامعه و علل اجتماعی مؤثر در وقوع بزه و پيش بينی راهكارهايی برای از بين بردن زمينه های وقوع آن پرداخته می شود.

سرهنگ باقری افزود: با توجه به نوع نظام حقوقی و فرهنگ حاكم بر جامعه، برخی از اعمال و رفتارها در جامعه ای جرم محسوب می شود، ليكن ممكن است همان رفتار در برخی از جوامع نه تنها جرم نباشد بلكه به عنوان هنجار پذيرفته شود.

وی گفت: در دين اسلام كه تمامی فعاليت ها، اقدامات، تصميم گيری ها، هنجارهای عمومی، بايدها و نبايدها بر اساس تعاليم عاليه اسلام و آموزه های دينی شكل می يابد، نوع نگاه به جرم و مجرمين نيز متفاوت است.

وی افزود: اسلام بسياری از كجروی ها و ناهنجاری های موجود در جامعه را مذموم دانسته و برای پيشگيری از وقوع جرائم، بزهكاری و رفتارهای ناهنجار به دنبال ارائه راهكارهايی است كه فراتر از قوانين جاری حكومتی، برای تمامی زندگی بشر برنامه عملی و الگوی جهان شمولی را معرفی می کنند چرا كه هدف نهايی اسلام به سعادت رساندن انسان است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران گفت: هدف از اقدامات پيشگيرانه تضمين آزادی ها، اجرای عدالت، اصلاح و درمان بزهكار و در صورت لزوم سركوب بوده است.

وی افزود : با تبيين چشم انداز نظری پيشگيری از جرم در آموزه های دينی و الگو پذيری از آن، عزم و اراده افراد، اجتماع، نهادهای رسمی و غير رسمی و سياستگذاران نظم و امنيت اجتماعی در رعايت هنجارها و باورهای دينی و دوری از بزهكاری ها، زشتی ها و پلشتی ها افزايش يافته و آثار عملي آن در افراد و جامعه متبلور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پیشگیری از جرم: جرم شناسان پیشگیری از جرم را به دو روش تعریف می کنند:

تعریف عام: در این تعریف، پیشگیری از جرم هر اقدامی است که از ارتکاب جرم جلوگیری و در مقابل آن سد ایجاد می نماید. این اقدامات شامل جنبه ی کیفری یا غیر کیفری است.

بر اساس این تعریف هر اقدامی که علیه جرم و برای مقابله با آن طراحی شده باشد و موجب کاهش نرخ بزهکاری و جرم گردد، در حوزه ی تعریف عام پیشگیری قرار می گیرد.

تعریف خاص: در این تعریف نظرات متفاوتی میان جرم شناسان وجود دارد که ذیلاً به آنها اشاره می شود:

عده ای از جرم شناسان بر این اعتقادند که پیشگیری از بزهکاری عبارت است از: وسایل و ابزاری که دولت و جامعه مدنی به منظور خاص مهار بزهکاری از طریق جذب یا محدود کردن عوامل جرم زا و یا مدیریت مناسب نسبت به عوامل محیطی (محیط طبیعی یا محیط اجتماعی) به کار می گیرند.

برخی دیگر از جرم شناسان معتقدند که پیشگیری از جرم در برگیرنده ی تدابیر و اقداماتی است که نرخ بزهکاری را کاهش دهد. بدین صورت که از یک سو علل اثرگذار بر ارتکاب جرم را شناسایی کرده و از سوی دیگر ابتکارات مناسبی را برای مبارزه با این علل اعمال کنند.

گروهی دیگر نیز بر این باورند که پیشگیری از بزهکاری مجموعه اقدامات قهرآمیزی است که برای تحقق هدفی ویژه یعنی مهار بزهکاری، کاهش احتمال وقوع جرم، کاهش شدت بزه درمورد علل جرائم اتخاذ می شود. عده ای دیگر نیز تأکید دارند که پیشگیری هر تدبیر سیاست جنایی است که هدف نهایی آن تهدید حدود امکان پیش آمد مجموعه اعمال جنایی، از راه غیرممکن ساختن، دشوار کردن یا کاهش دادن احتمال وقوع آنهاست، بدون اینکه از تهدید کیفر یا اجرای آن استفاده شود.

بنابراین، امروزه وقتی از پیشگیری از جرم سخن گفته می شود، مقصود از آن، مجموعه فعالیت ها و تدابیری است که از پایه و اساس مانع وقوع جرم و فعلیت یافتن اندیشه جنایی می شود و با رتبه ها و علل پیدایی جرم مبارزه می کند.

دین: عبارت است از احکام و دستوراتی که از طرف پروردگار برای راهنمایی بشر بر رسولان و پیامبران حق وحی شده است و پیدایش ادیان با خلقت حضرت آدم آغاز می شود و ارسال پیامبران و راهنمایان و ایجاد دین در بین بشر به این علت بوده که بشر را به توحید و یگانگی دعوت کنند و به آنان هشدار دهند که تنها عبادت و پرستش مخصوص اوست و غیر از خدای سبحان هیچ کس سزاوار بندگی و پرستش نخواهدبود.

وضعیت تمام شرایع و ادیان آسمانی در همه دوران ها یک مطلب بوده و آن تسلیم و گوش به فرمان خدا بودن و ادیان آسمانی درواقع همان دین اسلام است که در هر عصر و زمانی بر حسب مقتضیات زمانی و مکانی و درجه ی فهم و شعور مردم به صورتی جلوه کرده است و قسمتی از آن بیان شده تا در زمان پیغمبر اسلام همه ی آنها فرو فرستاده شده است.

علت اصلی اختلاف در ادیان چیزی جز طغیان و ستم و ظلم و حسد نبوده و دین در جامعه باعث الفت مردم و رفع اختلافات می شود ادیان توحیدی و درواقع دین اسلام دین بزرگ الهی است که در آن از طریق بعثت پیامبران هدایت بشر به سعادت رهنمون شده است.

آموزه های دینی: آموزه های ديني و ترويج و تقويت آنها علاوه بر اينکه رشد و تعالي روحي و معنوی انسان را تضمين می کنند و او را به هدف والايی که برای آن خلق شده نزديک می کند، نقش خارق العاده ای در کاهش و پيشگيری از وقوع جرم و انصراف درونی انسان از اعمال مجرمانه و تبهکارانه دارد و حتی افراد را از دست زدن به اعمالی که دون شأن و منزلت انسانی آنهاست باز می دارد.

هرقدر عمق اين باورها در وجود انسان بيشتر باشد به همان اندازه تأثيرگذاری آنها بر رفتار انسان بيشتر خواهد بود.

در مقابل، منشأ بسياری از جرايم و گناهان، فقدان يا ضعف دين داری افراد است. از اين رو، متوليان فرهنگی و مذهبی برای تقويت هرچه بيشتر اعتقادات و ايمان مذهبی و جلوگيری از ضعف وافول آنها، بايد تدابير و اقداماتی را اتخاذ کنند.

پيشگيری دينی: مجموعه اقدام ها و تدابير مبتنی بر آموزه های اسلام و اهل بيت(ع) برای از بين بردن يا كاهش احتمال گناه و جرم در جامعه است.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار