ساری،

راههایی ساده برای مطبوع شدن بوی نامطبوع دهان روزه داران

بوی نامطبوع دهان، شایع ترین معضلی است که اغلب روزه داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه هستند، پدیده ای ناخوشایند که نه تنها با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در وعده ‌های سحر و افطاری و شست و شوی دهان با آب، قابل کنترل است بلکه از احتمال بروز بیماری‌های دیگر هم در این ماه جلوگیری می‌ کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بوی بد دهان یکی از شایع ترین شکایت های اکثر روزه ‌داران در ماه مبارک رمضان است، پدیده ای طبیعی که به علت نخوردن غذا و خشکی دهان در زمان روزه داری حاصل می شود و به علت مقارن شدن ماه رمضان با فصل گرما و طولانی شدن ساعات روزه داری، معضل بوی بد دهان به گونه ای ناخوشایند می شود که علاوه بر خود فرد، ممکن است اطرافیان او را نیز آزار دهد.

در این بین کارشناسان راحت ترین و اولین اقدام برای رفع بوی بد دهان را مسواک زدن و استفاده از نخ دندان اعلام کردند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، یکی از مهمترین مشکلات روزه‌ داران را ایجاد بوی بد دهان در طول ساعات روز بیان کرد و گفت: این حالت بدن به دلیل خالی ماندن معده و دستگاه گوارش در مدت زمان طولانی، کاملا طبیعی است که با تمام شدن ذخایر قندی بدن در حالت روزه‌ داری و گرسنگی طولانی مدت، بدن برای تولید انرژی به ذخایر چربی ها روی می ‌آورد و با سوزاندن چربی در کبد، موادی به نام کتون در بدن تولید و موجب تشکیل بوی بد در دهان می ‌شود.

انتظاری با تاکید به اینکه بوی نامطبوع دهان در همه ی افراد، یکسان اتفاق نمی ‌افتد و شدت آن به نوع تغذیه افراد بستگی دارد، افزود: نکته ی قابل توجه آن است که این بو در افراد چاق کمتر و در خانم ‌ها، بچه‌ ها و همچنین افرادی که بدون سحری روزه می ‌گیرند بیشتر بروز می کند.

وی با بيان اينکه خشکی دهان نیز در برخی افراد، بوی بد دهان را به دنبال دارد، گفت: با خشکی دهان و کم شدن ترشحات بزاق در اثر مصرف ناکافی آب و مايعات در وعده سحر، بوی بد دهان در فرد احساس می‌ شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از وعده های افطار و سحر را یکی از عوامل کنترل کننده کاهش بزاق دهان بیان کرد.

انتظاری با بیان اینکه مواد پر پروتئین مانند گوشت و همچنین شیرین مانند زولبیا و بامیه در وعده سحر چون در دستگاه گوارش حالت تخمیری ایجاد می‌کند، باعث متصاعد شدن گازهای بد بو می ‌شود، به افراد توصیه کرد: برای کاهش بوی بد دهان در وعده سحر مصرف انواع میوه و سبزیجات از جمله کاهو، گوجه فرنگی و سالاد را قرار دهند.

این کارشناس تغذیه به مصرف هر چه بیشتر غذاهای نرم و لطیف نظیر فرنی ‌ها و حریره ‌ها تاکید کرد و گفت: این قبیل غذاها پرزهای دهان را نوازش داده و موجب تحریک غدد بزاقی‌ شود.

وی مصرف یک عدد سیب در وعده سحر را برای کاهش بوی بد دهان مفید اعلام کرد و با اشاره به اینکه ماه رمضان، زمان خوبی برای تمرین رعایت اصول غذایی و کنار گذاشتن زیاد‌ه‌ روی در مصرف غذا و ترکیبات ناهمگون آن است، مصرف آب و غذاهای خنک، ماست و جعفری، دمنوش نعناع و عسل به جای چای و همچنین خاک ‌شیر را در کاهش بوی نامطبوع دهان تاثیرگذار دانست.

انتظاری بر پرهیز از مصرف غذاهای خیلی داغ، تند، ترش و اسیدی تاکید کرد و افزود: مصرف این نوع غذاها ساییدگی پرزهای چشایی و کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان را موجب می ‌شوند.

وی ديگر عوامل تشدید کننده بوی بد دهان را خوردن غذاهای خشک، افزایش جرم‌ های دندانی، بيماريهای سينوزيت، گوش، عفونت گوش ميانی، دستگاه تنفسی و عفونت شش‌ها يا دستگاه گوارش بیان کرد و به افراد روزه داری که مبتلا به اين بيماريها هستند و در طول روز بوی بد دهانشان را احساس می کنند توصيه کرد: برای رفع خشکی دهان و بوی بد آن در طول روز چندين مرتبه دهانشان را با آب شستشو دهند تا اين مشکل برطرف شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، سیگار را از مهمترین عامل ایجاد بوی بد دهان بیان کرد و افزود: سیگار علاوه بر مضرات فراوانی که برای سلامتی دارد، موجب باقی ماندن نیکوتین روی زبان و دندان ها، کاهش بزاق دهان و تشدید بوی بد آن می شود.

پروانه یکی از شهروندان 24 ساله ساروی است که همیشه از بوی بد دهان خود در ماه رمضان و ایام روزه داری شاکی بود، مشکلی که با طولانی شدن ساعات روزه داری در روزهای گرم سال، صد چندان می شد، به گونه ای که در طول روز و ساعات روزه داری از رویارویی و مکالمه رو در رو با اعضای خانواده، اقوام و خویشاوندان، تا پیش از موعد افطار، خودداری می کرد.

اما با گذشت دو سال، این جوان 24 ساله، برای چاره جویی و حل معضل بوی بد دهان به پزشک مراجع کرد و با پیگیری های به عمل آمده مشخص شد که تمایل و مصرف بیش از اندازه وی به غذاهای تند، ترش و پر چرب در هنگام سحر و بی توجهی به استفاده از نخ دندان پیش از مسواک زدن مهمترین عامل ایجاد بوی بد دهان وی بود.

به گفته پروانه، بنا بر توصیه پزشک، او با تغییر رژیم غذایی خود، روی آوردن به غذاهای سالم، رعایت تعادل در استفاده از طعم دهنده ها و پرهیز از غذاهای چرب و ترش به ویژه در ماه رمضان، در حالی امسال به استقبال ماه رمضان رفت و 4 روز از این ماه پرخیر و برکت را با روزه داری پشت سر گذاشت که دیگر از بوی نامطبوع دهان با آن شدت آزاردهنده خبری نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.