کرمانشاه؛

رونمایی از مهمترین کتیبه پارسی باستان

معاون محوطه تاریخی بیستون از نصب سه تا چهار دوربین در محوطه بیستون، جهت بازدید کتیبه، ظرف دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،پیمان نعمتی در خصوص عدم دیده شدن کتیبه بیستون، گفت: کتیبه در حال مرمت اضطراری و پایش است و به همین علت نمی‌توان آن را دید.

وی با بیان اینکه مدت زمان این مرمت و پایش و بررسی طول خواهد کشید، گفت: در همین راستا ایام نوروز که تعداد گردشگران بسیار است، از دوربین جهت بازدید کتیبه از دور استفاده می‌شود.

نعمتی با بیان اینکه کتیبه بیستون نمونه منحصربه فردی در دنیاست، گفت: برای اینکه این کتیبه از تخریب انسانی و جنگ در امان بماند، سازنده کتیبه آن را در ارتفاع بالایی حجاری کرده است.

این مسئول افزود: به لحاظ منحصربه فرد بودن این کتیبه را ملکه و رزیتای کتیبه های پارسی باستان در جهان می‌دانند و با توجه به حساسیتی که این کتیبه دارد، باید در زمینه مرمت و پایش آن دست به عصا جلو برویم.

وی تصریح کرد: کوه بیستون پر از خلل و فرج است و بحث نزولات و چشمه‌هایی که به کتیبه می‌رسند مطرح است و در راستای اینکه مانع آسیب کتیبه توسط آب شویم، باید دقت لازم را به خرج دهیم و هم اکنون روی قسمتی از کوه در حال آزمایش هستیم که اگر یکجا آب قطع شود حالت طبیعی کوه تغییر می‌کند یا نه و این امر خیلی مهم است که اتفاق بدتری نیفتد.

معاون محوطه تاریخی بیستون با بیان اینکه ساماندهی محوطه جهانی بیستون در چند فاز انجام می‌شود، گفت: فاز اول ایجاد مسیر دسترسی، مرمت اورژانسی کتیبه و نجات بخشی آن است و در فازهای دوم و سوم بحث خدمات گردشگری در محوطه انجام می‌شود.

نعمتی تصریح کرد: تا زمانی که کار مرمت در حال انجام است برای اینکه کتیبه برای گردشگران قابل مشاهده باشد سفارش تعدادی دوربین داده‌ایم که ویژه بوده و مختص این کار است و تا دو ماه آینده در محوطه بیستون جهت دیدن کتیبه نصب می‌ شود.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.