تبریز ؛

برداشت گیاهان خوراکی ودارویی از ارتفاعات شهرستان ملکان

با برداشت انواع گیاهان خوراکی از طبیعت سفره های مردم ملکان رنگ و بوی بهاری به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی و دارویی، دامنه کوه ها و دشت های  ملکان میزبان گروه های مختلف مردم بومی وغیر بومی است که برای چیدن سبزی های معطر و خوش خوراک و گیاهان صحرایی به دل طبیعت می روند.
هر سال با آغاز رشد این نوع گیاهان، عده ای  با صعود به ارتفاعات این شهرستان شروع به چیدن و جمع آوری گیاهان خوراکی و دارویی برای مصرف و عرضه در بازارها می کنند.. بزگوش، پونه کوهی، ،  گون، کنگر، بولاغ اوتی، قارتره سی، ،  مرزه کوهی، کاکوتی(کهلیک اوتی) و چای علفی(توه لوجه) از جمله گیاهان خوراکی و دارویی منطقه است که در فصل بهار به صورت خودرو در مناطق کوهستانی منطقه رشد می کند
برداشت و عرضه این نوع گیاهان در حدود سه ماه از اول سال در منطقه رواج داشته و برای بسیاری از افراد منبع درآمدی فصلی به حساب می آید.
مردم شهرستان در این موقع از سال با خرید و تهیه گیاهان خوش خوراک مرتعی سفره های خود را با بو و مزه این نوع گیاهان عطرآگین کرده و غذاهای سنتی تدارک می بینند..
آبگوشت تره کوهی و خورشت کنگر از جمله غذاهای سنتی و چای کاکوتی(کهلیک اوتی )نیز از آشامیدنی های تهیه شده از این نوع گیاهان از سوی مردم شهرستان  است.
گیاهان مرتعی خوش خوراک در این موقع سال به صورت تازه خوری مصرف و در دیگر فصول سال به صورت خشک شده مورد استفاده مردم قرار می گیرد..
مردم از گیاهان مرتعی علاوه بر تهیه خوراک، در زمینه دارویی و درمانی نیز به روش دم کرده نوشیدنی و تهیه عرقیات مختلف استفاده می کنند
ارتفاعات آغجه مشهد،قوشقیه ،شیروانشاهلو،آرپادرسی ،قوزلو از مهمترین محلهای برداشت گیاهان غذایی ودارویی در ملکان است    .

انتهای پیام / ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.