صباغ نو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شعر سعدی قابلیت درک توسط عام و خاص را دارد

شعر سعدی که سهل و ممتنع است، قابلیت درک توسط عوام و خواص را دارد.

امید صباغ نو شاعر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شعر سعدی شیراز گفت: شعر سعدی که سهل و ممتنع است، قابلیت درک توسط عوام و خواص را دارد. یک مخاطب عام می‌خواند برداشت سطحی می‌خواند اما یک دکتر ادبیات از روی همین بیت‌ها یک مفاهیم و معانی را استخراج می‌کند که مردم عامی نمی‌توانند. اشعار این شاعر به گونه‌ای است که الان نیز می‌توانیم احساس کنیم، سعدی هم عصر ما بوده است. با توجه به این مورد مردم ما به ادبیات کهن علاقه خاصی دارند. از معاصرها دنبال کسی می‌روند که شناخته شده‌تر هستند و یکسری شاعران معاصر جوان را دنبال می‌کنند.

وی افزود: سعدی بدون شک در لینک علاقه مندی هر فردی قرار دارد. الان با توجه به ناهنجاری‌های اجتماعی و اینکه میزان مطالعه مردم کمتر شده، اما این علاقه مندی به سعدی کاهش نیافته است. به دلیل آنکه نو بودن زبان سعدی را  داریم. وقتی با غزل این شاعر روبرو می‌شویم، یکسری تصاویر را می‌بینیم که به او دست مریزاد می‌گوییم. هنوز هم که هنوز است اشعار او بوی طراوت و تازگی دارد.

این شاعر با اشاره به زبان سعدی اظهار داشت: این استحکام زبانی سعدی به بهترین شکل ممکن بیان شده است. خواننده موسیقی پاپ سراغ غزل سعدی می‌رود، من و شمای مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کنیم و با شعر امروز ما هیچ فرقی ندارد. صفتش به گونه‌ای است که انگار فرزند زمان خویشتن است. در غزلیات دیوان شمس هم این اتفاق می افتد. به خصوص در دیوان شمس قبول می کنیم شاید همین بدیع بودن، کشف های تازه و استحکام زبانی بالا سبب شده است با این قدرت بماند.
 
 
انتهای پیام/

 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار