سهل و ممتنع بودن؛ ویژگی بارز شعر سعدی

اگر بخواهیم شعر سعدی را بررسی کنیم، سهل و ممتنع بودن ویژگی بارز آثار این شاعر است.

مهدی فرجی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به جایگاه سعدی در شعر گفت: شعر سعدی در مرحله‌ای از تاریخ ادبیات قرار گرفته است که از هر طرفی به آن بنگریم، قله تاریخ ادبیات ما محسوب می‌شود. رسیدن به این جایگاه به طور مسلم برای سعدی به دلیل ایستادن روی شانه‌های گذشتگان ادب فارسی به وجود آمد. به طور خاص می‌توان به «انوری» و «خاقانی» اشاره کرد. 

وی افزود: سعدی در سرودن انواع دیگر شعر چون قصیده نیز مهارت داشت. نمونه عالی مثنوی را در «بوستان» خود نشان می‌دهد. در زمینه نثر نیز یکی از بهترین نمونه‌های نثر فارسی در قرن‌های میانی، نثر «گلستان سعدی» است. اگر بخواهیم شعر وی را بررسی کنیم، سهل و ممتنع بودن ویژگی بارز  آثار  این  شاعر است.

این شاعر با اشاره به دلیل معیار بودن سعدی اظهار داشت: «سعدی»، بیشتر به این دلیل شاخصه شاعر معیار فارسی زبان‌ها محسوب می‌شود که با مردم روزگارش از نظر زبانی نزدیک بود. به طور مسلم هر اتفاقی در یک نوع ادبی اتفاق می‌افتد، حاصل تلاش یک نفر نیست و به طور حتم با گذشته نیز ارتباط دارد و حاصل تلاش یک عده است. تا نبوغ شاعری در فردی وجود نداشته باشد، شعری نیست که به ثمر بنشیند. در صورتی که نبوغ سعدی ظهور نمی‌یافت، همان روند شعری ادامه پیدا می‌کرد.

فرجی ادامه داد: برای آنکه شاعری مانند سعدی تحولی در شعر به وجود بیاورد، ابزارهای زیادی نیاز است که یکی از آنها نبوغ خواهد بود. به طور مسلم مطالعه یکی از دلایل ایجاد تحول درشعر محسوب می‌شود. مطالعه حداقل نمونه‌های بارز تاریخ ادبیات به این امر کمک می‌کند. به هرحال یک شاعر جوان نمی‌تواند، تمام زوایای تاریخ ادبیات ایران را با این گستردگی بخواند اما مطالعه همان قله‌ها و نمونه‌های شاخص ادبیات امکان‌پذیر خواهد بود. نکته مهم دیگر تلاش است.

وی تصریح کرد: سعدی در زمانه‌ای بود که بدون هیچ شغلی روزگارش می‌گذشت و دغدغه تامین زندگی را نداشت. وی برای افراد مختلف در سفرها کار می‌کرد. در شیراز هم زمین داشت و به کار و شغل نیازی نداشت. سعدی قبل از سفر، در طول آن و هنگام بازگشت به شیراز زیاد مطالعه می‌کرد. در روزگار ما چنین مسئله‌ای سخت است اما به مطالعه قله‌ها بپردازند. به طور مسلم نکته سوم تلاش شاعران است. در صورتی که شاعری برای کسی اهمیت زیادی نداشته باشد، به طور مسلم نمی‌تواند خلق و نوآوری کند. همه این مسائل دست به دست یکدیگر می‌دهد تا اگر شاعری در حد سعدی نباشد، شاعری خوب به وجود بیاید. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار