اردبیل؛

اشتغال پایدار در سایه تولید پایدار

اشتغال پایدار به عنوان رکن اصلی تحقق شعار سال و در نتیجه اقتصاد مقاومتی موضوعی است که باید همه با مصرف و حمایت از کالای داخلی آن را به منصه ظهور برسانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، باتوجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفته است باید توجه داشت تا با مدنظر داشتن تمامی بعدهای اشتغال و تولید در پیشبرد اهداف تعیین شده کشور گام برداشت که حمایت از تولید، تولیدکنندگان و کالای داخل لازمه تحقق این امر است.

اشتغال پایدار در سایه تولید پایدار

باید دانست که با به کار انداختن چرخ تولید، اقتصاد به معنای واقعی محقق و اشتغال پایدار ایجاد شده و معضل بیکاری به کلی از جامعه ریشه کن می شود، معضلی که هم اکنون دغدغه بسیاری از جوانان این مرز و بوم بوده؛ جوانانی که اگر مستحق بهترینها نباشند مستحق بدترینها هم نیستند و داشتن شغلی پایدار حق مسلم همه آنهاست.

با اذعان به این امر که اگر کارخانه و تولید داخلی راه نیفتد، اشتغال ایجاد نمی شود باید توجه داشت که در نتیجه بیکاری، آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد، فساد، مشکلات خانوادگی و نارضایتی از نظام و دولت راه می افتد و باید در عصر کنونی تمام توجه و تمرکز دولت مردان در کنار مردم به عنوان عناصر مهم جامعه کنونی به بحث اشتغال و تولید بیش از پیش متمرکز گردد.

اشتغال پایدار در سایه تولید پایدار

ایجاد 350 اشتغال جدید در حوزه صنعتی استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در سال گذشته به حدود 120 واحد صنعتی تسهیلاتی حدود 138 میلیارد تومان پرداخت شد و بر اساس بررسی های کمیته نظارت مشخص گردید که این تسهیلات باعث ایجاد 350 اشتغال جدید و تثبیت 3 هزار و 400 شغل در حوزه صنعت شده و از غیرفعال شدن 51 واحد تولیدی جلوگیری و 29 واحد تولیدی را مجددا احیا نموده است.

سید حامد عاملی با اشاره به احیای دوباره برخی واحدهای تولیدی در استان اردبیل، افزود: امسال طی اقدامی بسیار ارزشمند که با تدبیر دولت صورت گرفت پرداخت تسهیلات به واحدهایی بود که با تامین مالی از رکود خارج و یا فعالیت آنها توسعه پیدا کرد.

وی اظهار کرد: در جهت توسعه صنعتی استان در طی سه سال گذشته همواره چند برنامه مد نظر بوده که یکی از این طرحها تکمیل طرح های نیمه تمام بود که خوشبختانه در طول سه سال گذشته حدود 300 طرح نیمه تمام به بهره برداری رسید و این رقم 25 درصد کل واحدهای تولیدی استان را شامل می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: راهبرد دوم تلاش برای جذب سرمایه گذاری در حوزه صنعت استان بود، چون آن چیزی که در آینده مبنای تولید و اشتغال قرار خواهد گرفت زمینه و بستر آن از امروز باید فراهم شود بدین جهت جذب سرمایه گذاری در حوزه صنعت از مهمترین بحث ها و دغدغه های مسئولان باید باشد.

عاملی با بیان اینکه در سالهای گذشته درخواست برای سرمایه گذاری در استان بسیار قابل قبول ارزیابی شده است، یادآور شد: در طول سه سال گذشته حدود یک هزار درخواست برای سرمایه گذاری در حوزه صنعتی در استان ثبت شده که این رقم معادل 45 درصد کل درخواست های سرمایه گذاری استان از اول استان شدن اردبیل می باشد و در واقع این امور نشان دهنده آن هستند که علاقمندی به سرمایه گذاری در حوزه صنعت در استان افزایش یافته و این وظیفه همه مسئولین استان را در جهت حمایت از این سرمایه گذاری ها خطیر می کند.

صادق‌لو یکی از تولیدکنندگان استان اردبیل گفت: این روزها توجه به مشکلات واحدهای تولیدی بحثی است که شاید به ندرت به ذهن مسئولان خطور می‌ کند و این در حالی است که امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفته است و باید این امر سرلوحه و مبنای کار تمامی دولت مردان و مسئولان باشد.

وی بیان کرد: حمایت از تولیدات داخل علاوه بر اینکه رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت به ایجاد اشتغالی پایدار و فرصتهای شغلی بی‌ شمار نیز کمک شایانی خواهد کرد که استان اردبیل با داشتن جوانان بیکار بی‌ شماری از آن دسته استانهایی است که نیاز مبرمی به توجه به واحدهای تولیدی و تولیدات داخل دارد.

این تولیدکننده کفش در استان با اشاره به اینکه دریافت تسهیلات و بازپرداخت بهره بانکی یکی از عمده مشکلات واحدهای تولیدی استان است از مسئولان و بانکهای عامل خواست تا در ارائه تسهیلات و بازپرداخت آن کمی مراعات کرده و برخی سختیهای پیش روی واحدهای تولیدی در استان را بردارند.

با توجه به اینکه استان اردبیل از سرمایه‌گذاریهای صنعتی دولتی بی‌بهره بوده و نیز در دورانی که ارز 7 تومانی به صنعت ارائه می‌ شد در آن زمان هم نتوانسته استفاده چندانی از این فرصتها کرده و موقعیت خود را در حوزه صنعت بالا بکشد بدین جهت صنایع بزرگ در استان پدید نیامده و آنچه که امروز به عنوان صنعت در اردبیل وجود دارد نتیجه کار و تلاش بخش خصوصی و همت مردم این استان بوده که در بیشتر مواقع ایراداتی نیز در آن وارد است.

اشتغال پایدار در سایه تولید پایدار

اخذ پروانه بهره برداری برای 64 پهنه معدنی اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار داشت: در حوزه معدن در طول سه سال گذشته برای 64 معدن پروانه بهره برداری در استان صادر شده که این تعداد 34 درصد کل معادن دارای پروانه بهره برداری استان را شامل می شود و این نشان دهنده رونق در حوزه بهره برداری از معادن است.

عاملی افزود: در حوزه اکتشاف معادن برای اولین بار در تاریخ استان کل پهنه های معدنی مورد مطالعه قرار گرفته و این مطالعات مراحل پایانی خود را سپری می کند و قطعا با به نتیجه رسیدن این مطالعات عرصه جدیدی در سرمایه گذاری در حوزه صنایع معدنی به روی استان گشوده شده و نقش مهم و اساسی در توسعه اقتصادی اردبیل ایفا خواهد کرد.

وی بیان کرد: طی سالهای گذشته تمام تلاش ما بر این بود که به واحدهایی دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کمک شود تا وارد حوزه تجاری سازی شوند که در همین راستا به 14 فقره از این طرحها جواز تاسیس و 2 فقره پروانه بهره برداری صادر گردیده و 15 مورد از واحدهای صنعتی را هم برای دانش بنیان شدن جهت ارزیابی معرفی کرده ایم که در تمامی این سالها سوق دادن واحدهای صنعتی به سمت دانش بنیان از مهمترین اولویتهای ما بوده است.

یکی از کارهای مهم و تاثیرگذار در توسعه صنعتی استان بحث شهرک های خصوصی است که هم اکنون سه شهرک صنعتی خصوصی در استان فعالیت دارند که در طول سالهای گذشته این شهرک ها بوجود آمده و به صورت مستمر توسعه یافته است و چهارمین شهرک خصوصی هم در حال اقدام است که به گفته مسئولان مجوز آن هم بزودی صادر خواهد شد.

اشتغال پایدار در سایه تولید پایدار

احیای 190 طرح تولیدی راکد با اشتغالزایی 9 هزار و 800 نفر

مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: یکی از برنامه های مهم سال جاری فعالسازی 190 طرح تولیدی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی با هزینه کرد 520 میلیارد ريال است که پیش بینی شده با اتمام این طرح برای 9 هزار و 800 نفر در سطح استان اشتغال ایجاد شود.

ارژنگ عزیزی یکی دیگر از برنامه های اولویت دار سال 96 را مطالعات اقتصادی پهنه های معدنی استان دانست و ادامه داد: این طرح یکی از مگاپروژه های در دست مطالعه و اجرا می باشد که امیدواریم بتوانیم باتوجه به ظرفیت معدنی استان این طرح را نیز به تکامل برسانیم.

وی افزود: آماده سازی 20 تفاهم نامه با شرکتهای ملی و استانی برای اشتغال در حوزه ICT در قالب طرح تکاپو نیز از اولویتهای حوزه اقتصادی استان است که با سرمایه گذاری 120 میلیارد تومان زمینه را برای اشتغال 4 هزار و 800 نفر ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل با اشاره به نقش حائز اهمیت جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطح استان یادآور شد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته 58 جلسه داشته است که در مجموع520 مصوبه از خروجی این جلسات بوده که علاوه بر آن در این جلسات 420 واحد تولیدی یا دعوت شدند یا اعضای ستاد تسهیل از آن واحدها بازدید و مشکلات پیش روی این واحدها را بررسی کردند.

عزیزی با بیان اینکه مشکلاتی از قبیل کمبود منابع بانکهای عامل در استان گریبان گیر برخی واحدهای تولیدی و صنعتی است، گفت: منابع و مصارف در استانهای کمتر برخوردار نسبت به استانهای برخوردار مشکلاتی را ایجاد می ‌کند که در حال‌ حاضر منابع بانکها در استان کم است و مصارف در قالب تسهیلات نیز به تبع همین موضوع کم خواهد بود که با چاره اندیشی در سال گذشته برای واحدهای واجد شرایط در این مواقع خط اعتبار ویژه تعلق می گیرد و در این صورت واحدهای تولیدی مازاد منابع خود را در اختیار استانهای کمتر برخوردار قرار می دهند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر در برنامه ششم توسعه مصوب شده تا بانک مرکزی سایر بانکها را ملزم به پرداخت 40 درصد منابع خود به بخش صنعت در کل کشور بکند که در این صورت هم بخش صنعت و هم بخش تولید بهبود خواهد یافت.

کاهش مهاجرت در ازای احیای واحدهای تولیدی راکد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در حال حاضر عواملی همچون بیکاری، نبود اشتغالی پایدار و رکود اقتصادی حاکم در منطقه معضل اجتماعی مهاجرت از داخل را در استان اردبیل افزایش داده است که به حتم احیای دوباره واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار در منطقه آمار مهاجرت به بیرون را کاهش خواهد داد.

قاسم رحیمی با اشاره به رضد چند درصدی آمار بیکاری در استان اردبیل، افزود: متاسفانه آمار بیکاری در استان اردبیل که پتانسیلها و ظرفیتهای بالقوه بی شماری برای بهره مندی دارد در حال حاضر 12 درصد بوده که این آمار در مقایسه با سالهای گذشته افزایش چند درصدی را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: نبود فرصتهای شغلی کارآمد در منطقه و نیز رکود اقتصادی در کنار آن از آن دسته عواملی هستند که استان اردبیل را به یکی از استانهای با اشتغال پایین و بیکاری بالا مبدل کرده است و نیاز است تا در این زمینه تمامی دستگاههای متولی به فکر احیای واحدهای تولیدی در رکود مانده و ایجاد شهرکهای صنعتی جدید باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل آمار مهاجرت در برخی شهرهای اردبیل از جمله خلخال و نیر را بسیار نگران کننده دانست و یادآور شد: این مشکل در سالهیا گذشته به عینه در شهرستان خلخال مشاهده شده است که در طول 3 سال گذشته جمعیت این شهرستان با کاهش 6 هزار نفری به 86 هزار نفر تقلیل یافته است.

رحیمی فعالسازی واحدهای تولیدی را عاملی در راستای توسعه اشتغال و کاهش مهاجرت در منطقه دانست و گفت: بیش از نیمی از فارغ التحصیلان استان اردبیل به دلیل نبود فرصتهای شغلی مناسب و درآمدزا بیکار هستند که باید تلاش شود تا زمینه برای اشتغال برای آنها مهیا گردد که در این راستا فعالسازی واحدهای تولیدی گامی در راستای توسعه اشتغال در منطقه باشد.

هم اکنون دو تفکر در کشور وجود دارد که یک تفکر مبین این است که در داخل تولید داشته باشیم و اهمیت زیادی به تولید داخلی قائل باشیم و تفکر دیگر می گوید که کالای خارجی ارزان تر و به صرفه تر است و نیازی به تولید در داخل کشور نداریم، اما هم اکنون انتخاب با ماست که با خرید کالای خارجی مسبب افزایش روز به روز آمار بیکاری در کشور باشیم یا نه با حمایت از کالای ایرانی اشتغال پایدار را به طور دائم با حقیقت گره بزنیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.