ثبت ملی تپه‌های گاوکشی جیرفت

فرماندار جیرفت گفت: تپه‌های گاوکشی واقع در دهستان اسفندقه از توابع این شهرستان پس از گذراندن روال قانونی به ثبت ملی رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،احمد امینی روش گفت: تپه‌های گاوکشی جیرفت بر اساس رایزنی‌های انجام شده با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ۲۸ آبان ماه سال گذشته به شماره ۳۱۶۲۴ به ثبت رسید و مراحل نهایی آن در ۲۹ فروردین ماه سال جاری به دستور معاون رئیس جمهوری به استاندار کرمان ابلاغ شد.
وی اظهار کرد: تپه‌های گاوکشی از این پس تحت نظارت و حمایت کامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار می‌گیرد و تدوین ضوابط حفاظتی، تعیین عرصه و حریم این اثر طبیعی به عهده این سازمان است.
وی ادامه داد: از این پس طبق قانون هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی و عمرانی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت این اثر شود ممنوع است.
بر اساس نتایج حاصل از کاوش‌های انجام شده استقرار در تپه گاوکشی دشت اسفندقه جیرفت به اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد برمی گردد که تا سده نخستین هزاره ششم (۹ هزار سال قبل) تداوم داشته است.
شهرستان جیرفت دارای محوطه‌های تاریخی و باستانی متعدد است و تپه‌های باستانی کنار صندل، شهر قدیم، مقبره میرحیدر مهنی اسفندقه، امامزاده سلطان سید احمد ساردوئیه و جاذبه‌های طبیعی از جمله مکان‌های گردشگری این شهرستان است.
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.