کوروش زارعی مطرح کرد؛

جایزه ویژه سلحشور در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ افتتاح دفتر تئاتر مردمی در ۱۴ استان

دوازدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد بعد از دو دهه تعطیلی کار خود را آغاز کرده و تا به امروز ۱۴ دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ۱۴ استان افتتاح شده است.

جایزه ویژه فرج الله سلحشور در جشتواره تئاتر مردمی بچه های مسجد/ هدف تربیت استعداد جوان مسجدی و مردمی شدن تئاتر استبه گزارش خبرنگارحوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد صبح امروز با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و حمید نیلی دبیر این دوره از جشنواره امروز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

ابتدا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی  در این نشست عنوان کرد: متاسفانه  ۲ دهه‌ جشنواره تئاتر مسجد تعطیل شده بود  و تا به امروز ۱۴ دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد در ۱۴ استان افتتاح شده است. ما از همکاران حوزه در شهرهای مختلف تاکید کردیم که ابتدا به کشف استعدادها و جذب نیروهای مستعد بپردازند و بعد از آن دفاتر را افتتاح کنند. هدف  از راه اندازی این دفاتر تربیت و پرورش و کشف استعدادهای نوجوان و جوانی است که در استان ها راهی برای ورود به گروه های حرفه ای تئاتر ندارند.

وی ادامه داد: ما با برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد تنها در پی تربیت هنرمند نیستیم بلکه ما در این جریان به فکر تربیت مدیریت فرهنگی کشور نیز هستیم. همچنین ما دغدغه تربیت مخاطب را هم داریم. یک پتانسیل در بطن جامعه ما وجود دارد که باید آن ها را علاقه مند به تئاتر کنیم.

زارعی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد این است که تئاتر را مردمی کنیم. در حال حاضر تئاتر ما مردمی نیست و تنها  حرفه ای ها  به تماشای آثار می روند.

وی  افزود: ما می خواهیم بعد از جشنواره به صورت مستمر در مساجد، اجراهای تئاتری داشته باشیم. یکی از مشکلات ما در این جشنواره کمبود متن بود و به همین خاطر از ۱۰ نمایشنامه نویس تهرانی و ۱۰ نمایشنامه نویس شهرستانی خواستیم تا آثاری را تولید کنند و با ارسال این آثار به شهرستان ها، خواستیم تا متقاضیان بر اساس این متن ها کار کنند. قصدمان از این جریان، ریل گذاری برای دوره های بعدی است.

زارعی  از اختصاص جایزه ای به نام زنده یاد فرج الله سلحشور در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد خبر داد و گفت: زنده یاد سلحشور از بچه های مسجد بود و تئاتر را از مساجد آغاز کرد. از این رو جایزه ویژه جشنواره که به اثر برگزیده اهدا می شود، به نام زنده یاد فرج الله سلحشور است.

در ادامه نشست حمید نیلی دبیر جشنواره اظهار داشت:  در مجموع از بین ۱۰۵ گروه متقاضی از سراسر کشور، ۱۶ اثر به رقابت نهایی جشنواره راه پیدا کردند. کارشناس هایی برای مشاوره و کمک به گروه های شهرستانی در نظر گرفته شد. از بین آثار راه یافته به جشنواره ۱۰ اثر از آقایان و ۱۰ اثر از بانوان هستند.

وی با اشاره به میزبانی ۱۲ مسجد از اجراهای دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد، گفت:  افتتاحیه این جشنواره روز ۲ اردیبهشت ماه بر سر مزار زنده یاد فرج الله سلحشور برگزار می شود. آثار بعد از اذان مغرب و عشاء اجرا می شوند. با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز ۶ اثر بانوان، بعد از اذان ظهر و عصر در نمازخانه مدارس دخترانه اجرا می شوند.

نیلی تصریح کرد:  تاجبخش فناییان و اعظم بروجردی به عنوان هیأت داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد نام برد.

در پایان این نشست پوستر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد رونمایی شد.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار