همتی: وظیفه‌ام حفظ مخاطبان تئاتر در مسجد است

سیروس همتی، نمایشنامه‌نویس، گفت: رویكردم در نمایشنامه‌نویسی بچه‌های مسجد، طرح موضوعات ساده با پرداخت طنز است.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیروس همتی، بازیگر، نویسنده و كارگردان تئاتر و از نمایش‌نامه‌‌‎نویسان تئاتر بچه‌های مسجد، گفت: اصولا طرحی كه برای یك دوره كوتاه و در اصطلاح برای دوران مدیریت یك نفر تبیین و اجرا شود، موفقیت‌آمیز نخواهد بود؛ حال هر چقدر هم آن طرح خوب و خلاقانه باشد. در مورد اجرای نمایش در مساجد هم همین نكته صدق می‌كند. تئاتر بچه‌های مسجد برای تاثیرگذاری و ماندگاری به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد. این جریان باید آن‌قدر با برنامه و مدون پیش برود كه با تغییر مدیریت، دستخوش ركود یا فراموشی نشود.
 
این بازیگر، پیشینه‌ مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری را در برگزاری و اجرای برنامه‌های ماندگار تئاتری قابل دفاع دانست و افزود: برگزاری جشنواره تئاتر سوره ماه یكی از نمونه‌های درخشان مدیریت صحیح در حوزه هنری است. هنرمندان تئاتر، این جشنواره را می‌شناسند و به آن اعتماد دارند و همواره از آن استقبال می‌كنند. دلیل این امر آن است كه برای این جشنواره ساز و كار مشخصی تعریف شده و مهم نیست چه كسی بر مسند مدیریت باشد؛ چراكه جشنواره با اقتدار به حیات خود ادامه می‌دهد. درباره‌ تئاتر بچه‌های مسجد هم باید همین اتفاق رخ دهد و این طرح با تعریف اهداف و چشم‌اندازها، جایگاه خود را پیدا كند.
 
این نمایشنامه‌نویس، مسجد را كانونی عبادی-فرهنگی دانست كه اجرای تئاتر در آن دارای شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد و توضیح داد: در مسجد نمی‌شود نمایش‌های بلند و طولانی برای مخاطبانی عام كه اكثرشان هرگز تئاتر ندیده‌اند اجرا كرد. علاوه بر این، اجرای تئاتر در مساجد، با دكورهای حجیم و طراحی نور و صحنه نیز میسر نیست. باید نمایشنامه‌نویسان را در این طرح توجیح كرد تا بدانند برای چه محیط و شرایطی می‌نویسند.
 
این كارگردان تئاتر خاطرنشان كرد: من تمام دوران كودكی و نوجوانی‌ام را در مسجد گذرانده‌ام و خیلی خوب می‌دانم كه باید نمایشنامه‌ای بنویسم كه درد و دغدغه‌ مسجدی‌ها باشد. فكر نمی‌كنم هر موضوعی قابلیت طرح در نمایشنامه‌های مسجد را داشته باشد بلكه باید حرفی از جنس خود مسجدی‌ها زد و به مسائل و مشكلات آن‌ها پرداخت. شاید در طی سال‌های آینده و جا افتادن اجرای تئاتر در مساجد، بشود تنوع بیشتری برای موضوعات نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد در نظر گرفت.
 
همتی گفت: پنج طرحم در تئاتر بچه‌های مسجد پذیرفته است. رویكرد من در نمایشنامه‌نویسی بچه‌های مسجد، طرح موضوعات ساده با پرداخت طنز است. فكر می‌كنم وظیفه‌ام به‌عنوان نمایشنامه‌نویس در این زمان حفظ همان مخاطبانی است كه در مسجد حضور دارند. اگر كار من هنرمند خوب باشد، مخاطب جدید خودش به این جمع اضافه می‌شود. سنگ بزرگ علامت نزدن است. نباید توقع زیاد و غیرمترقبه از اجرای نمایش در مساجد داشت. معتقدم این طرح، از اساس، پتانسیل خوبی برای ماندگاری و تاثیرگذاری در جریان تئاتر كشور دارد و فقط باید به آن زمان داد.
 
گفتنی است به تازگی 10 نمایش‌نامه‌ در یك مجلد، ویژه‌ تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به كوشش مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری منتشر و برای استفاده‌ گروه‌های جوان مسجدی به مراكز استانی ارسال شده است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار