کرمانشاه؛

آغاز مبارزه با آفت سن در مناطق معتدل

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به دلیل تراکم بالای آفت سن امسال مبارزه با این آفت باید در تمامی نقاط استان بجز منطقه سومار انجام شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛فرهاد شریفی با بیان اینکه مبارزه با آفت سن از 12 فروردین در مناطق گرمسیر استان آغاز شده، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 41 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان علیه سن مادر سم‌پاشی شده‌اند.

وی با بیان اینکه مرحله اول مبارزه با آفت سن که مبارزه با سن مادر است در مناطق گرمسیر استان تقریبا به اتمام رسیده، افزود:

مبارزه با این آفت در مناطق معتدل استان آغاز شده و با مناسب شدن اراضی برای ورود ادوات سم‌پاشی پس از بارندگی‌های اخیر سم پاشی ادامه پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه در مناطق سرد مثل شهرستان سنقروکلیایی هم مبارزه از چند روز آینده و پس از آماده شدن زمین برای ورود ادوات مورد نیاز آغاز خواهد شد.

شریفی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال مبارزه با سن مادر در سطحی بین 110 تا 130 هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان انجام شود، افزود: سال گذشته مبارزه با آفت سن مادر در سطح حدود 130 هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان انجام گرفت

وی افزود: اگر مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر به خوبی انجام شود، شاید در مرحله پوره نیاز به مبارزه درسطحی بیش از 80 تا 90 هزار هکتار نباشد.

شریفی افزود: تلاش ما بر این است تا مبارزه با افت سن در مرحله سن مادر به گونه‌ای انجام شود که مبارزه در مرحله دوم که مبارزه با پوره سن است به حداقل برسد، زیرا مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر به دلیل ارتفاع کم گندم و جو راحت‌تر بوده و هزینه کمتری به همراه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بهترین زمان برای سم‌پاشی علیه سن مادر را زمان قبل از تخمک‌گذاری دانست و افزود: با بررسی‌های صورت گرفته امسال مبارزه با این آفت به دلیل تراکم بالا باید در تمامی نقاط استان بجز در منطقه سومار انجام شود، البته مبارزه با این آفت در شهرستان پاوه که کشت گندم ندارد انجام نمی‌شود.

به گفته شریفی سال گذشته مبارزه با آفت سن در دو مرحله مادر و پوره در سطحی نزدیک به 285 هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان انجام گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر مبارزه با آفت سن انجام نشود عملکرد گندم تولیدی از نظر کمی و کیفی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، افزود: در صورت طغیانی شدن آفت سن در مزارع گندم و جو میزان عملکرد به 70 تا 80 درصد کاهش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه گندم تولیدی از نظر کیفیت نیز تحت تاثیر قرار گرفته و علاوه بر کاهش سطح پروتئین، خاصیت نانوایی خود را نیز از دست خواهد داد.

شریفی در ادامه با بیان اینکه مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو استان در مناطق گرمسیر به اتمام رسیده افزود: مبارزه با علف‌های هرز در مناطق معتدل استان نیز از پنج، شش روز گذشته آغاز شده و تاکنون نیز نزدیک به مبارزه در سطح نزدیک به 70 هزار هکتار از مزارع انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد: امسال مبارزه با علفهای هرز در سطح بیش از 450 هزار هکتار از مزارع استان انجام شود.

شریفی در ادامه علف رهز را رقیب اصلی گندم برشمرد و افزود: در صورت عدم مبارزه با علفهای هرز میزان عملکرد محصولات حداقل 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/پ




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار