در تیتر امشب مطرح شد؛

نبود تعادل در بازار مالی کشور/ضرورت انتشار اوراق مشارکت بلند مدت

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: انتشار اوراق مشارکت بلندمدت امری ضروری در راستای رونق اقتصاد محسوب می شود و لازمه ارائه تعهد در پروژه های بزرگ اوراق های مدت دار 10 ساله و 15 ساله است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه تیتر امشب اظهار داشت:در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بیش از 300 شرکت حضور داشتند. 

وی گفت: در این نمایشگاه 10 بانک، 16 شرکت بیمه، 50 صندوق سرمایه گذاری مشترک، 17 شرکت کارگزاری و همچنین برخی شرکت های تولیدی، دانش بنیان، تأمین سرمایه حضور داشتند. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سابقه بازار سرمایه در ایران نسبت به بازار پولی کمتر است گفت: در برخی از کشورها سهم بازار پولی بیشتر از آن چیزی است که در کشور ما هم اکنون رقم می خورد. 

وی افزود: طی 10 سال اخیر بازار سرمایه در کشور رشد خوبی داشته و باید برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش بیشتری صورت گیرد. 

محمدی گفت: بازار سرمایه باید سهم خود را از تولید داخلی و بازار مالی بیشتر کند. 

وی در پاسخ به این سؤال که اقتصاد باید "بازارپایه" باشد یا "بانک پایه"؟ افزود: هر کدام از این دو که بتوانند ارزانتر تأمین مالی را انجام دهند بهتر است و نمی شود گفت به اجبار یک اقتصادی را بازارپایه درنظر گرفت یا بانک پایه و این موضوع در تمام دنیا در قالب نرخ تأمین مالی جواب داده است. 

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 600 شرکت در بازار سرمایه فعالند گفت: برای توسعه بازار سرمایه باید فرهنگسازی صورت گیرد. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مجموع تأمین مالی کوتاه مدت و بلند مدت در بازار سرمایه اعم از افزایش سرمایه شرکت ها و ورود شرکت های جدید به بورس و تأمین مالی از طریق پیش فروش کالا و اوراق و صندوق های مشترک سرمایه گذاری را  بیش از 100 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود:البته این مبلغ نسبت به 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی ، حدود 25 درصد از کل تامین مالی کشور است. 

وی گفت: این پتانسیل وجود دارد و می تواند در آینده به تأمین مالی بخش تولید کمک کند و  ما در آینده شاهد افزایش تأمین مالی ها از طریق بازار سرمایه برای شرکت های بزرگ خواهیم بود. 

محمدی همچنین انتشار اوراق کوتاه مدت را یکی از چالش های سرمایه گذاری خواند و افزود: در قانون، اسناد خزانه ی سه ساله پیش بینی شده شاید دولت به خاطر سنواتی بودن بودجه اقدام به انتشار اسناد یک ساله می کند ولی اخیراً دولت اوراقی که دو ساله یا سه ساله بوده را نیز منتشر کرد. 

وی گفت: ما اوراق مشارکت پنج ساله نیز داریم و این امکان که اوراق مشارکت بلند مدت هم منتشر شود وجود دارد.

بر اساس این گزارش عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص اینکه چه رابطه ای بین بورس، بانک و بیمه است که در یک نمایشگاه ارائه می شوند گفت: بورس، بانک و بیمه سه ارکان بازارهای مالی هستند. 

وی در مورد نقش بیمه ها در بازارهای مالی تصریح کرد: بیمه ها در بازارهای مالی پیشرفت خوبی نداشته و یک رشد ناهمگونی به خاطر اقتصاد نفتی و دولتی بودن اقتصاد در کشور در طول چند دهه گذشته اتفاق افتاده و موجب شده به تدریج نقش بانک ها در اقتصاد عملاً نقش برتر باشد.

همتی گفت: همین امر موجب شده که در زمینه بازار بیمه و بازار سرمایه که به عنوان بهترین روش تأمین مالی برای بلندمدت محسوب می شوند غفلت صورت بگیرد و عملاً تأمین مالی بلند مدت بر گردن بانک ها افتاده است و همین امر باعث شده تعادل بازار مالی از بین برود. 

وی تصریح کرد: تلاش مسئولان بازار سرمایه و دولت هم این است که به تدریج این بازارها به تعادل برسند. 

 رئیس کل بیمه مرکزی ایران در پاسخ به این سؤال که صنعت بیمه چگونه می تواند در بازار مالی فعال شود گفت: حمایت و ایجاد آرامش و دادن اطمینان به فعالان اقتصادی از جمله وظایف بیمه در این ارتباط است. 

وی افزود: بیمه با این اقدامات می تواند منابع عظیمی را جمع کند و از این طریق تأمین مالی خود را در بازار داشته باشد و توزیع عرضه وجوه در بازار مالی را دچار تغییر کند. 
  
همتی نبود اوراق مشارکت بلندمدت در کشور را از جمله از مشکلات بازار سرمایه و بیمه ذکر کرد و گفت: هم اکنون در بازار سرمایه ما اوراق بلندمدت وجود ندارد و حتی اوراقی که از سوی دولت منتشر می شود متأسفانه یک ساله است. 

وی افزود: انتشار اوراق بلندمدت امری ضروری در راستای رونق اقتصاد محسوب می شود و لازمه ارائه تعهد در پروژه های بزرگ ، اوراق های مدت دار 10 ساله و 15 ساله است.

همتی گفت: وقتی ما وارد پروژه های بزرگ اقتصادی می شویم بانک وظیفه تأمین مالی بلندمدت این پروژه ها را ندارد ؛بانک وظیفه تأمین مالی پروژه های زیر یک ساله را دارد و پروژه های بزرگ باید به سمت منابعی که به صورت بلندمدت در بازارهای مالی طراحی می شوند حرکت کنند. 

رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: بازار مالی باید یک بازار یکپارچه باشد و ما باید در این زمینه به یک تعادل برسیم. 

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر سیستم ما بگونه ای است که یک بازار که بازار پولی است با بقیه بازارها تعادل ندارد. 

همتی همچنین با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته ثبات برای ایجاد تعادل در بازار گفت:شفاف سازی بازارها از طریق فرهنگسازی و همچنین معرفی صنعت بیمه به مردم می تواند به توسعه بازارهای مالی کمک کند. 

وی با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش 50 درصدی سهم بیمه های عمر تا پایان برنامه ششم توسعه افزود: امیدواریم سهم فعلی بیمه های عمر که الآن 14 درصد است در پایان برنامه ششم به 21 درصد و یا حتی 25 درصد هم برسد. 

همتی با اشاره به اینکه ما یک برنامه وسیعی داریم که بتوانیم بیمه های عمر را در کشور ارتقاء دهیم گفت: مردم باید احساس کنند که این بیمه نامه ها برای خودشان و فرزندانشان مفید است و بتوانند آنها را خریداری کنند. 

وی افزود: سال گذشته رشد کل صنعت بیمه 23 درصد بود و این در حالیست که رشد بیمه عمر به 40 درصد رسید. 

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار