آیا ماه عسل عربی ترامپ ادامه خواهد داشت؟

پایگاه اینترنتی یک شبکه انگلیسی در مطلبی به امکان تداوم محبوبیت ترامپ در میان سران کشورهای عربی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بی بی سی در مطلبی نوشت: در حالی که تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کشورهای عربی، از قطر گرفته تا مصر، دونالد ترامپ را به دلیل رویکردهای زن‌ستیزانه و اظهارات ضداسلامی اش به باد تمسخر و استهزاء می گرفتند، اکنون وی را یکی از محبوب ترین روسای جمهور آمریکا در میان کشورهای عربی می خوانند.

در ادامه این مطلب آمده است: در حال حاضر ترامپ در دید کشورهای عربی از جایگاه بالایی برخوردار است. دلیل این امر چیست و آیا این محبوبیت همچنان تداوم خواهد داشت؟

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از عملکرد باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در خاورمیانه دل خوشی نداشتند؛ زیرا وی نتوانسته بود تمامی توقعات آنها را به طور تمام و کمال برآورده کند. آنها مدعی بودند اوباما در برخورد با ایران کم کاری کرده است. کشورهای عربی به شدت مخالف گسترش نفوذ ایران در منطقه هستند. همچنین برکناری بشار اسد از قدرت را به عنوان راه حلی برای بحران سوریه دور از دسترس می دیدند. 

در این زمان ترامپ با پیروزی در انتخابات آمریکا به صحنه معادلات سیاسی جهان پا گذاشت. مردی که نخستین عملکردش در منصب ریاست جمهوری ممنوع کردن سفر اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا است؛ اما به نظر چنین اقدامی برای کشورهای عربی اهمیت چندانی ندارد. حتی آنها با تحسین رئیس جمهور آمریکا از اقدامات وی در این خصوص استقبال کردند.

بی بی سی نوشت: در مقابل، رئیس جمهور مصر نیز در اولین سفر خود به واشنگتن با استقبال گرم ترامپ مواجه شد. این در حالی است که ترامپ ضمن تحسین سیسی، نقض حقوق بشر در این کشور را به بهانه مصالح ملی کاملا نادیده می گیرد. این مساله در خصوص بحرین و عربستان نیز صادق است؛ دو کشوری که حقوق بشر در آنها کاملا نقض می شود، اما واشنگتن به دنبال تقویت روابط و حمایت از این کشورها است.

اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا علیه تهران نیز طبق معمول با تحسین کشورهای عربی مواجه شد. خصومت و دشمنی آشکار ترامپ با ایران به نوعی اعتماد کشورهای عربی را جلب کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: با این حال، حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه نشان داد ترامپ مردی غیرقابل پیش بینی است. این حمله موشکی پرسش هایی را در خصوص ادامه اقدامات ترامپ در خاورمیانه مطرح کرده است. آیا آمریکا به حملات خود در سوریه ادامه می دهد؟ همچنین سران عرب هنوز نمی دانند ترامپ در قبال حمایت آمریکا از آنها چه چیزی می خواهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار