پایگاه تحقیقاتی استراتفور گزارش داد:

آیا بهبود روابط میان ایران و کشورهای خلیج‌فارس دور از انتظار است؟

پایگاه تحقیقاتی استراتفور در گزارشی به وضعیت روابط ایران و کشورهای خلیج فارس پرداخت.

آیا بهبود روابط میان ایران و کشورهای خلیج‌فارس دور از انتظار است؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه تحقیقاتی استراتفور در گزارشی به وضعیت روابط ایران و کشورهای خلیج فارس پرداخته و می گوید که این روابط، از گذشته تیره نبوده است بلکه پس از اعدام شیخ نمر در عربستان و به آتش کشیدن سفارت ریاض در تهران، روابط دو طرف تیره و تار شد.

اما در نشست قبلی وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، به مذاکرات راهبردی این کشورها با ایران پرداخته شد. مذاکراتی که نشات گرفته از نامه وزیر خارجه کویت به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و پس از آن سفر وی به کویت و عمان بود و به تبع آن طی ۴ ماه گذشته به طور مرتب مذاکرات جمهوری اسلامی و برخی دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس ادامه داشته است. هرچند این مذاکرات ممکن است به حسنه شدن روابط نیانجامد اما قطعا از شرایط کنونی اوضاع را بهتر خواهد کرد.

استراتفور در ادامه می افزاید که اگر کشورهای عربی از این فرصت استفاده کنند می توانند به بهبود اوضاع داخلی خود نیز بیاندیشند و آن را سر و سامان بخشند. از این رو بود که طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش تنش ها بین دو طرف هستیم. فلذا سعودی ها از جمهوری اسلامی دعوت کردند تا برای صدور ویزای حجاج ایرانی به ریاض سفر کنند و در مورد مسائل مختلف مذاکره کنند.

اما علی‌رغم همه اینها، تا زمانی که بحران در کشورهای منطقه مثل سوریه، یمن، لبنان و عراق وجود داشته باشد، نمی توان امید زیادی به گسترش روابط بین ایران و عربستان داشت چراکه هر دو به دنبال افزایش نفوذ منطقه ای خود هستند.

به گزارش استراتفور علی‌رغم همه اختلافات و رقابت تمام عیار بین ایران و عربستان، دلایلی وجود دارد که نشان می دهد هر دو طرف آماده کنار گذاشتن اختلافاتشان در سایه وجود شرایط مناسب و در برخی قضایای مشخص هستند. در صورت کنار گذاشتن اختلافات، کشورهای عرب خلیج فارس می توانند به مسائل داخلی خود اهتمام بورزند و تهران نیز می تواند به بهبود اجرای برجام از سوی آمریکا خوشبین تر باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار