سواد رسانه‌ای،‌ قاعده‌ای برای تماشای فیلم‌های سینمایی

علم سواد رسانه‌ای که جزو علوم عامه محسوب می‌شود، بر روی دو فعل دانستن و توانستن تمرکز دارد.

سواد رسانه‌ای،‌ قاعده‌ای برای تماشای فیلم‌های سینمایی
محمد صادق باطنی مستندساز و کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سواد رسانه‌ای مخاطبان سینما گفت: ما در مواجهه با رسانه‌ها می بایست سه فعل دانستن، توانستن و خواستن را صرف کنیم؛ اما علم سواد رسانه‌ای که جزو علوم عامه محسوب می‌شود، بر روی دو فعل دانستن و توانستن تمرکز دارد. 

وی بیان کرد: فعل دانستن و توانستن از نیازهای مخاطبان عام سینما است که در مبحث دانستن، مخاطبان باید مشخصات فیلم‌های سینمایی را ‌بدانند. در حوزه توانستن نیز مخاطب باید فیلمی که دیده است را توصیف و تفسیر کند و از این دو به تفکری انتقادی برسد که یکی از عالی ترین سطوح علم سواد رسانه‌ای است. 

باطنی در مورد آنچه که مخاطب سینما باید بداند، تأکید کرد: در سواد رسانه‌ای مخاطب سینما باید در مورد پیشینه فیلم‌ساز و حوزه های مورد نظر او، آگاهی داشته باشد. از طرفی دیگر باید خودش را بشناسد و  بتواند از حقوقش به عنوان یک مخاطب در مواجهه با یک اثر آگاه باشد تا در صورت نیاز از یک اثر خاطی شکایت کند و یا حداقل اعتراض خود را اعلام کند. همچنین مخاطب باید با فرهنگ خودش آشنا باشد تا مفهوم ظرافت‌هایی را که در فیلم استفاده می‌شود، بداند. 

وی افزود: همچنین علاوه بر نکات ذکر شده، مخاطب سینما باید از ظرفیت رسانه‌ای سینما آگاه باشد و در مرحله آخر متن پیام یک فیلم سینمایی را بشناسد.

این کارشناس رسانه در خصوص حوزه توانستن افزود: زمانی که مخاطب یک فیلم سینمایی را تماشا می‌کند، عواطفش درگیر می‌شود و بی‌آنکه اختیاری بر عواطف خود داشته باشد، حالاتی همچون خندیدن و گریستن و ... را تجربه می‌کند. داشتن سواد رسانه‌ای باعث می‌شود که مخاطب چگونگی ایجاد این حالات توسط فیلمساز را بشناسد و در نتیجه بتواند عواطف و احساسات خود را در مواجهه با یک فیلم کنترل کند.
 
وی ادامه داد: مخاطبی که سواد رسانه‌ای دارد ضمن لذت بردن از تماشای یک فیلم آن  لذت را کنترل می‌کند که یکی از نشانه‌های این توانایی، داشتن تفکر انتقادی است. بنابراین مخاطب آشنا با سواد رسانه‌ای فیلم هایی را که می بیند نقد می کند. 

در پایان محمد صادق باطنی مستندساز و کارشناس رسانه در مورد مبحث خواستن در مواجهه با رسانه‌ها تاکید کرد: مبحث خواستن، پیچیده است و معمولا سواد رسانه‌ای نمی تواند تاثیری در این حوزه داشته باشد. چرا که خواسته ها به درون مخاطبین مربوط است؛ یعنی مخاطب باید پس از دانستن و توانستن تصمیم بگیرد که چه فیلمی را ببیند و از پیام آن فیلم چه تأثیری را دریافت کند.
 
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار