در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

گلایه دو تهیه کننده از فیلم‌سوزی در سینما و پاسخ یک مسئول

فیلم‌سوزی معضلی است که این روزها تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمای ایران را به دردسر انداخته است.

سازمان سینمایی باید در صدور پروانه ساخت دقت بیشتری کند.به گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توزیع ناعادلانه سالن‌های سینما حالا چند سالی است که بحث اصلی تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمای ایران است. بحثی که این روزها با عنوان فیلم‌سوزی در میان سینماگران مطرح شده، علاوه بر توزیع ناعادلانه سینماها و یا اختصاص نیافتن سالن‌ها، این‌بار مساله در اختیار داشتن سانس‌هاست.

با آغاز اکران فصل پاییز و با جابه‌جایی زمان نمایش فیلم‌های مورد تصویب شورای صنفی نمایش، مشخص شد سینمای ایران کشش این میزان متقاضی اکران را ندارد، اگر تا پیش از این فیلم‌ها برای اکران یک سالن با تمام سانس‌هایش را در اختیار داشتند حالا تنها یک یا دو سانس از آن سالن به آن‌ها می‌رسید. این نوع اکران به اصطلاح اکران چرخشی خوانده شد. راهکاری برای به اکران درآوردن حجم بالای فیلم‌های متقاضی اکران که تا پیش از زمستان و بهمن‌ماه باید رنگ پرده به خود می‌دیدند.

بدین ترتیب یک فیلم علاوه بر تمام مشکلاتی که درخصوص تبلیغات با آن مواجه بود در بحث اکران نیز با محدودیت روبه‌رو شد. همین محدودیت دلیل اصلی برای ریزش مخاطب سینما نیز بود. بدون تردید سانس‌های پراکنده یک فیلم حتی در یک سینما، امکان انتخاب را از مخاطب می‌گیرد و نبود حق انتخاب اولین عامل برای پس زدن سینما خواهد بود. پس در یک کلام با شیوه اکران چرخشی که به عنوان راهکار مدنظر قرار گرفت عملا ضربه دیگری به اقتصاد فیلم‌ها و درنهایت سینمای ایران وارد شد.

علی اکبری: ایام جشنواره شاهد فیلم سوزی می‌شویم
محسن علی اکبری تهیه کننده در این باره گفت: بحث تولیدات و ظرفیت اکران در سینمای ایران در شرایط نابسامانی به سر می‌برد و این موضوع یکی از معضلات اساسی در عرصه هنر است. با وجود اینکه در گذشته تولیداتمان به سقف 95 فیلم در سال بود و در کنار اکران آن‌ها اکران‌های آثار خارجی هم داشتیم اما در حال حاضر اگر تولیداتمان بالای 60 فیلم شود گنجایش اکران را از دست می‌دهیم.

وی افزود: گاهی هم با نزدیک شدن به ایام جشنواره شاهد فیلم سوزی در کشور می‌شویم که این خود آسیب جبران ناپذری را هم برای سینما و هم برای هنرمندان با خود به همراه دارد، وقتی کاری کلید می خورد تمام عوامل دست به دست هم می‌دهند تا یک اثر شاخصی را تولید کنند اما زمانی که آن فیلم پرده اکران را به خود نبیند این یک ضربه روحی برای بازیگران آن به دنبال خواهد داشت.

علی اکبری در ادامه درمورد تولید آثار ضعیف در سینمای ایران اظهارداشت: تمامی این دلسردی‌ها باعث می‌شود تا بازیگران راه اشتباهی را پی بگیرند و در فیلم‌هایی حضور یابند که خروجی مناسبی نداشته باشد و این تغییر رویه به طور کامل از سوی مسئولانی است که با افزایش ندادن ظرفیت‌های اکران مسیر اشتباهی را پیش روی بازیگران می‌گشایند.

وی درمورد سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در سینما تصریح کرد: با وضعیت اقتصادی که با آن رو به رو هستیم باید سرمایه‌ها را در جایی هزینه کنیم که بتواند سود خوبی برای سینما داشته باشد اما متاسفانه سرمایه‌های هنگفتی صرف فیلم‌هایی می‌شود که نه تنها سودی ندارد بلکه منجر به ضرر هم می‌شود و فرصت را از بقیه فیلمسازان می‌گیرد.

علی اکبری ادامه داد: گاهی تصور می‌شود که اگر مدیوم‌های سینمایی قوی‌تر شود، اکران موفق تری خواهد داشت اما در نهایت باز هم رنگ اکران را به خود نمی‌گیرد و مسئولان هم هیچ اقدامی در جهت حمایت آن اثر نمی‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمان جشنواره فیلم فجر آثار بسیاری تولید می‌شود که مدیوم آن‌ها تلویزیونی است که باید در همان ابتدا از سوی سازمان سینمایی رده بندی صورت گیرد و آثاری که شایسته اکران در سینما نیستند کنار گذاشته شوند تا حق دیگر آثار سینمایی پایمال و به شعور مخاطبان توهین نشود. ما با وجود تولید 100 فیلم سینمایی در سال تنها شاهد تولید یک اثر شاخص در سینما هستیم که این خود جای تاسف دارد و باید مسئولان بیش از گذشته در راستای ارایه پروانه نمایش دقت کنند تا سینمایی حرفه‌ای را در کشورمان پرورش دهیم.

ساداتیان: چرخه اقتصادی سینما دچار رکود شده است
سید جمال ساداتیان دیگر تهیه‌کننده سینما، درباره عملکرد شورای صنفی نمایش در چند سال اخیر و تاثیر این شورا در روند اکران آثار سینمایی در ادامه عنوان کرد: شورای صنفی نمایش یک ناظر در زمینه اکران و نمایش عمومی آثار است از این رو عملکرد آنها طی چند سال اخیر عملکردی ستادی بوده و آنچنان ضعفی که منجر به رکود اقتصادی سینما شود، نداشته است.

وی ادامه داد: ما باید توجه داشته باشیم که سینما در چرخه اقتصادی به علت نبود تناسب بازار عرضه و تقاضا دچار رکود شده است. وقتی سالانه برای تعداد آثاری که تولید می‌شوند ظرفیت اکران مناسب وجود نداشته باشد مطمئنا حواشی و روابط دیگری در زمینه اکران به وجود می‌آید.

ایل‌بیگی:ظرفیت سینمای ما اندک است
حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ادامه افزود: ما نمی‌توانیم جلوی تولیدات سینمایی را بگیریم چون اما در زمان ارائه فیلمنامه از سوی صاحبان اثر اعلام می‌کنیم که چنین موضوعاتی نمی‌تواند نظر مخاطبان را به سینما جلب کند. وقتی سازندگان فیلم اصرار به تولید دارند ما مانعی برای تولیداتشان نمی‌شویم و آن‌ها هم از ما نباید توقع اکران‌های چشمگیری داشته باشند چون ما نمی‌توانیم آثار شاخص را فدای آثاری کنیم که ساختار مناسبی ندارند.

وی در ادامه افزود: ما به لحاظ حرفه‌ای تلاش می‌کنیم تا افراد مستعد را در این زمینه حمایت و پروش دهیم تا افراد کار نابلد از دور خارج شوند.

ایل‌بیگی خاطرنشان کرد: قبول دارم ظرفیت سینمای ما اندک است که این مشکل به یک همت عالی از سوی مسئولان نیاز دارد تا ما این بحران را پشت سر بذاریم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار