فشار حداکثری و تعامل؛ راهبرد دولت ترامپ درقبال کره شمالی

آسوشیتدپرس نوشت: فشار حداکثری و تعامل، راهبرد دولت آمریکا در قبال کره شمالی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم رابرت برنز نوشت: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سرانجام پس از دو ماه بررسی، راهبرد خود را درقبال کره شمالی مشخص کرد: فشار حداکثری و تعامل.
 
مقامات آمریکا روز جمعه اعلام کردند مشاوران رئیس جمهور مجموعه ای از پیشنهادها را برای چگونگی وادار کردن کره شمالی به دست کشیدن از برنامه هسته ای خود ازجمله گزینه های نظامی و تلاش برای سرنگون کردن رهبر این کشور منزوی بررسی کردند.
 
آنها از سوی دیگر ایده پذیرش کره شمالی را به عنوان یک کشور دارای تسلیحات هسته ای ارزیابی کردند. در نهایت آنها در مورد سیاستی تصمیم گیری کردند که ظاهرا از یک انسجام حکایت داشته باشد.
 
این مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود افزودند تاکید دولت ترامپ بر افزایش فشار بر کره شمالی با کمک چین، شریک تجاری و نظامی اصلی کره شمالی است.
 
 این راهبرد جدید در زمانی اتخاذ می شود که تنش ها در شبه جزیره کره به شدت رو به افزایش است. آمریکا، کره جنوبی و دیگر مقامات به دقت تحرکات کره شمالی را زیر نظر دارند زیرا نشانه ها حاکی از آن است که این کشور ممکن است همزمان با یک مراسم سالگرد ملی مهم در اواخر این هفته یک آزمایش موشکی یا هسته ای جدید انجام دهد.
 
کره شمالی از سال 2006 تاکنون پنج آزمایش هسته ای انجام داده است. یک مرکز تحقیقاتی بانفوذ در واشنگتن روز جمعه برآورد کرد کره شمالی ممکن است پیشتر به 30 بمب (هسته ای) دست یافته باشد.
 
موسسه علوم و امنیت بین الملل با اشاره به افزایش نگرانی ها درمورد برنامه هسته ای کره شمالی اعلام کرد این کشور ممکن است اواخر سال 2016 به 13 سلاح اتمی دست یافته باشد.
 
تحقیقات همچنین نشان می دهد کره شمالی دو سال پیش از آن نیز به 10 تا 16 سلاح اتمی دست یافته است. این برآوردهای موسسه علوم و امنیت بین الملل براساس میزان تولید پلوتونیوم و اورانیوم غنی شده تسلیحاتی در کره شمالی صورت گرفته است.
 
علت تفاوت در تعداد سلاح های اتمی کره شمالی و اینکه آمار دقیق آن را نمی توان اعلام کرد این است که مشخص نیست این کشور یک مرکز غنی سازی اورانیوم دارد یا دو مرکز. بررسی ها نشان می دهد کره شمالی یک مرکز غنی سازی اورانیوم در مجتمع هسته ای یونگ بیون دارد اما دولت آمریکا معتقد است این کشور مراکز غنی سازی اورانیوم بیشتری دارد.
 
دیوید آلبرایت رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل گفت خلاصه کلام اینکه کره شمالی یک زرادخانه تقویت شده از تسلیحات هسته ای دارد. وی افزود کره شمالی ممکن است تعدادی کلاهک بر پایه پلوتونیوم داشته باشد که بتواند آنها را روی موشک های بالستیک میان برد سوار کند، موشک هایی که می توانند به کره جنوبی و ژاپن برسند.
 
اما بعید است کره شمالی درحال حاضر توانسته باشد به کلاهک هایی واقعی برای نصب روی موشک بالستیک قاره پیما دست یافته باشد، موشکی که می تواند خاک آمریکا را نیز هدف قرار دهد.
 
این مقامات آمریکایی تصریح کردند در چارچوب سیاست دولت ترامپ ، درحال حاضر هیچ تعاملی با کره شمالی رخ نمی دهد و فعلا تمرکز بر فشار است.
 
آنها تاکید کردند با توجه به این که چین از رویکرد دیپلماتیک حمایت می کند، هدف از هرگونه تعامل، خلع سلاح هسته ای کره شمالی خواهد بود و این روند نمی تواند منجر به موافقتنامه ای در زمینه کنترل تسلیحات یا کاهش زرادخانه اتمی کره شمالی و پذیرش آن به عنوان یک قدرت هسته ای از سوی آمریکا شود.
 
این مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کردند در صورتی که کره شمالی یک آزمایش هسته ای دیگر انجام داد ، چین و روسیه با تحریم های شدیدتر سازمان ملل متحد علیه پیونگ یانگ موافقت کنند.
 
آنها به مقاله یک روزنامه دولتی چین اشاره کردند که اخیرا نوشته بود از تحریم های شدیدتر علیه کره شمالی در زمینه فروش نفت به این کشور حمایت می کند.
 
کره شمالی نفت زیادی مصرف نمی کند اما جلوگیری یا محدود شدن تامین نفت برای این کشور به تلافی آزمایش های موشکی دوربرد و هسته ای آن برای رژیم کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دردناک و به طور بالقوه بی ثبات کننده خواهد بود.
 
مقامات آمریکایی گفته اند تحریم نفتی در میان تحریم های شدیدتر واشنگن علیه پیونگ یانگ است ، تحریم هایی که هدف از آن وادار شدن کره شمالی به کنار گذاشتن برنامه های هسته ای و موشکی خود است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار