پژوهشگر هندی:

بندر چابهار نقش مهمی دررونق اقتصادی کشورهای منطقه ایفا می کند

عضو ارشد موسسه تحقیقاتی 'جامعه سیاست گذاری دهلی نو ' با اشاره به اهمیت بندر راهبردی چابهار در افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای منطقه تصریح کرد این بندر نقش مهمی در رونق اقتصادی کشورهای منطقه بویژه ایران ،هند وافغانستان ایفا می کند.

پژوهشگر هندی:بندر چابهار نقش مهمی دررونق اقتصادی کشورهای منطقه ایفا می کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، چایانیکا ساکسنا' روزشنبه اظهارکرد بندر راهبردی چابهار برای دستیابی افغانستان که کشوری محصور درخشکی است به دریا ، نقش مهمی ایفا می کند.

وی تصریح کرد افغانستان تاکنون براساس قرارداد 1974 میلادی ازطریق بندرعباس به روسیه و اروپا متصل شده است.

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد با توسعه بندرچابهار،افغانستان می تواند بدون نیاز به پاکستان به آسیای میانه و روسیه دسترسی داشته باشد.

وی افزود: تکمیل طرح توسعه بندر چابهار و اتصال این بندر به افغانستان از طریق جاده وخط آهن دلارام – زرنج ودر آینده به بامیان برای همه کشورهای منطقه با اهمیت است.

ایرنا نوشت: این عضو موسسه تحقیقاتی 'جامعه سیاست گذاری دهلی نو' با اشاره به نقش مثبت ایران در برقراری امنیت وثبات در افغانستان گفت که ایران همواره بر کمک برای حل مسائل ومشکلات افغانستان تاکید کرده است.

وی خاطرنشان کرد ایران سالها از میلیون ها پناهنده افغان پذایرایی و در مبارزه با تروریست هاو طالبان تمام توانایی خود را به کار گرفته است.

این کارشناس برجسته هندی با اشاره به همکاری ایران و هند برای تثبیت وضعیت افغانستان تصریح کرد توسعه بندر چابهار و فراهم کردن زمینه دسترسی افغانستان به آب های آزاد از طریق گام های مثبت ایران و هند برای کمک به افغانستان است.

وی افزود:تثبیت وضعیت افغانستان به نفع همه کشورهای منطقه از جمله ایران و هند است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار