آیا خدا مرا فراموش کرده است؟

در طول زندگی گاه مواقعی پیش می آید که ممکن است احساس کنیم، خدا به ما کاری ندارد یا گویا ما را فراموش کرده است.

آیا خدا مرا فراموش کرده است؟
 به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در طول  زندگی گاه مواقعی پیش می آید که ممکن است احساس کنیم، خدا به ما کاری ندارد یا گویا ما را فراموش کرده است. این پندار گرچه ظاهری کفرآمیز دارد اما ممکن است در ذهن بسیاری از ما به وجود آمده باشد و مناسب است که درباره آن اندیشه کنیم.

کلیدی که در دستان خود ماست

کلید توجه خدا در حقیقت در دستان خود ماست. خدا متوجه ماست ولی تا ما خود را متوجه خدا نکنیم او توجه خود را به ما نشان نمی دهد. در قرآن کریم فرمود که «فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لی وَ لا تَكْفُرُونِ»

بنابراین اگر دوست داریم خدا ما را یاد کند باید خدا را یاد کنیم. به عبارت دیگر مانعی از جنس «خود ما» است که یاد خدا را در ما تأخیر می اندازد و برطرف کردن این مانع هم به همت و شوق و اراده خود ما مربوط است.

خدا به وعده اش عمل می کند

هر کس خدا را در کشاکش کارهای روزمره یاد کند، خواهد دید که خدا به وعده خود عمل می کند یعنی با وجود خود درک می کند که خدا با اوست و خدا هم به یاد اوست. شیرینی این ذکر از آنجاست که گاهی که به یاد خدا نیستیم، ناگهان خدا ما را به یاد خودش می اندازد و لذتی از بندگی نصیبمان می کند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. این نمونه ای از یاد خداست. آیا ممکن است خدا دوستان خود را رها کند و آنها را خوار سازد؟


در جهت مقابل، برای اینکه خدا ما را یاد کند، باید او را در کشاکش امور زندگی یاد کنیم. گناه کردن نشانه فراموشی خداست. اگر در طول روز مواردی از گناه برایمان پیش بیاید و مثل بقیه مردم خود را آلوده به آنها کنیم و با دلایل و افکار خود توجیه کنیم، یعنی خدا را فراموش کرده ایم.


 اگر در آخرت فراموشمان کند!

اینکه زمانی برسد که خدا ما را فراموش کند، جزو دردناکترین تفکرات و احتمالها خواهد بود. خدا خود متوجه این امر بوده و در قرآن به ما هشدار داده است که مراقب باشیم جزو کسانی نباشیم که خدا ما را در قیامت فراموش کند.

فراموشی خدا، به معنای بی توجهی خدا، یکی از دردناکترین عذاب هایی است که در آخرت وجود دارد و خدا هشدار آن را به ما داده و سبب آن را نیز بیان نموده است: آنانکه مرگ و قیامت را فراموش می کنند و یاد نمی کنند، خدا نیز در قیامت فراموششان می کند: وَ قیلَ الْیَوْمَ نَنْساكُمْ كَما نَسیتُمْ لِقاءَ یَوْمِكُمْ هذا وَ مَأْواكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ ناصِرینَ (سوره جاثیه، آیه 34)

هنر یاد خدا

کار و مشغله های درآمد، خانه داری، روابط اجتماعی، مدیریت درآمدها و هزینه ها، رسیدگی به خانواده و فرزندان، همه و همه اموری وقت گیر و انرژی بر هستند و می توانند ما را از یاد خدا باز دارند اما آنانکه «اهل ذکر» هستند در کشاکش همین امور از یاد خدا باز نمی مانند. خدا در قرآن ما را موعظه کرده که مشغولیت به امور مالی و خانوادگی باعث نشود که از یاد خدا باز بمانیم و خودش افرادی را ستایش کرده است که هیچ کسب و هیچ کاری آنها را از یاد خدا و نماز باز نمی دارد.

چند تمرین برای یاد خدا

نماز مهم ترین یاد خداست. نماز بخوانیم.

 در نماز مراقب فکرهای مزاحم باشیم. هر وقت متوجه شدیم که توجهمان پرت شده است، آن فکرها را رها کنیم.

 در محل هایی که مشغولیت فکریمان زیاد می شود مثل محل کار و بازار و خیابانهای شلوغ و هنگام تفریح اسم خدا را به زبان بیاوریم.

لقلقه های زبانمان را با فکر و نیت ادا کنیم. مثلا موقع عصبانیت اگر «لا اله الا الله» می گوییم، واقعا نیت کنیم «لا اله الا الله» و گاه و بیگاه که به زبانمان «شکر» جاری می شود واقعا نیت کنیم که شکر خدا باشد نه عادت زبانی.

 فرصتها را از دست ندهیم زیرا اگر ادعای یاد خدا داشته باشیم، خدا حتما چندین مورد برای ما ایجاد می کند که یادش بیفتیم. مبادا در آن مواقع خود را به غفلت بزنیم.

ممکن است در ابتدای کارها «بسم الله» را بنویسیم یا بلند بگوییم و یا آهسته زمزمه کنیم. در آخر کارها باید خود را بررسی کنیم که آن «بسم الله»از روی رسم و تشریفات بوده یا واقعا یاد خدا بوده است.

 وضو گرفتن در مواقع غیر نماز و صلوات فرستادن و آه دل کشیدن از رنجهای پاکان خاندان پیامبر همگی در زمره یاد خداست.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۲:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
تا جایی که میدونم من نماز و ذکرم ترک نشده از اول بچگیم روبه سجادش بخاطر مشکلاتم گریه کردم حتی نیم نگاهی بهم نکرده
ولی خواهرم که یه رکعت نمازم نمیخونه هرچی خواسته داشته و خداهم خیلی دوسش داره با نگاه کردن به اون همش گریم میگیره چرا انقد که اونو دوست داره یه ذره منو دوست نداره
Iran (Islamic Republic of)
سهيل
۲۱:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
والا من ٤٠ سال با خدا حرف ميزدم دوسش داشتم، اميدوارم حالا كه گوش به حرفم نميده و همه ى راههاي زندگي رو برام بسته جونمو بگيره راحت بشم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد رستمی
۰۲:۵۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
دوستان تا میتونید ذکر بگید و نمازهاتون رو سر وقت بخونید و برای ظهور امام زمان دعا کنید...خدا کریمه رحیمه بزرگه ستارالعیوبه می بخشه می آمرزه. توکل کنید به خدای متعال
لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین
با هم مهربان باشید.انفاق کنید.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۳۶ ۱۰ دی ۱۴۰۰
خدایا این درک و آگاهی رو بهمون عطا کن تا بفهمیم چرا آفریده شدیم و چطور باید زندگی کنیم. آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تورو خدااااااا برام دعا کنید خدا نجاتم بده بتونم مشکلم به خدا بگم نمی تونم بهش بگم بزرگترین مشکلم همینه شیاطین بهم نفوذ کردن حتی وقتی یا الله میگم اروم نمیشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
من تو زندگی مشکلات زیاد داشتم مثل همه آدما وهر چی از خدا خواستم بهم داده ولی نمیدونم چرا بیشتر اوقات غمگینم واحساس تنهایی میکنم واز خودم میپرسم آخرش چی میشه خدایا از این تکرار خسته ام همشم به یاد خدا هستم ولی در نهایت فکر میکنم آدمای بی دین ایمان شادترن اون دنیا ینی چه شکلیه چی میشه چرا امام زمان نمیاد تا کی باید صبوری کرد
Iran (Islamic Republic of)
Maryam
۲۱:۱۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
نمیدونم چی بگم:(
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۰۰:۰۵ ۰۵ دی ۱۳۹۹
خیلی وقت از خدا خواستم بهم کمک کنه اما مشکلم حل نشد ،نمیدونم چه حکمتی هست.اما همیشه خدارو دوست داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
به خود خودش قسم یعنی چیزایی دیدم و شنیدم که اگه کس دیگه ای بود تحمل نمی کرد ولی به امام حسین تحمل کردم و نا امید نشدم ولی احساس می کنم خدا به بی سر وپاهایی مثل ما نگاه نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد حسینی
۱۹:۴۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
حجت۶۱
۰۱:۳۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
یک کاغذ برداریم نعمت هایی که خدا بهمون بدون اینکه ازش بخواهیم داده رو بنویسیم کنارش چیزهای رو که ازش میخواهیم بنویسیم میفهیم که دادنش بر ندادنش خیلی میچربه آروم میشیم و راضی میشیم به رضاش.عاشقتم یا سیدالکریم.
Iran (Islamic Republic of)
شیدا
۲۲:۴۹ ۱۱ تير ۱۳۹۹
خداوند همیشه فامیلمو اونطورکه خواستم حفظ کرده وکمکشون کرده تاحالا هرچی برای فامیلم خواستم داده اما برخودم نه منوبدبخت افریده وبدبخت موندم نمبدونم چیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام منم بعضی وقتا میبرم کم میارم ولی خدا هست خدا بزرگه واگه خدا نبود ماها چه میکردیم من به شخصه غیر خدا کسی رو ندارم دوست دارم همیشه کنارم باشد ومن همیشه ازاینکه بگویم منم خدای دارم به خودم ببالم خدا جونم دوستت دارم دوستت دارم.........
Iran (Islamic Republic of)
زکیه
۲۲:۳۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا زکیه دیگه دوست نداره چرا بهم بچه نمیدی
Afghanistan
ناشناس
۲۱:۴۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
دوست دارم ای الله مهربونم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۲۰:۱۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
انقدر خدا رو صدا کردم‌و جوابی بهم نداد که دیگه نمیدونم باید کیو صدا بزنم از کی کمک بخوام خیلی خستم دیگه بریدم
Iran (Islamic Republic of)
عذرا
۱۴:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
خیلی بدبختم خیلی بدبختم .هدف از آفرینش من چه بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
خدایادوستت دارم برای تمام نعمتهایی که به ما دادی........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
خواهرم خیلی مهربونه همیشه ازخدا برای آفریدنش تشکر میکنم ....جالبه که اون یک دختر بچه 9 ساله است که برای تک تک نعمتهایی که خدا بهش داه جداگانه تشکر میکنه آنقدر خوبه که بیشتر وقتها خجالت میکشم بگم من هم بنده خدا هستم.....پس بهتره یاد بگیریم نگوییم خدا مارو دوست نداره و برای نعمتهایی که به ما داده شکربه جابیاوریم..................خدایا شکرت برای همه چیز.........
United States of America
بنفشه
۰۲:۰۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۶
انشاءالله که این جوری نمیشه وخدای مهربونمون ماروفراموش نمیکنه: چشم امیدمونوبه اون بالابالاها دوخته ایم :چرابایدازیادوتوجهش مارامحرومکنه؟چه معنی داره اصلا؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
مطلب خیلی خوب و آموزنده ای بود
تلنگری برای من بود
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
از ماست که برماست تا ما رقتار خدایی نداشته باشیم خدا هم هیچ توجه به ما نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
خدا هیچکس را فراموش نمیکند . ما انسانهای ناسپاس هستیم که وقتی به یه جایی میرسیم خدا را فراموش میکنیم .
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۳:۲۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
قطعاً اگرهمیشه بیادخدا وروز قیامت باشیم وهمیشه به خدا توکل کنیم همه کارها ومشکلات حل خواهند شد به امید خدا والطاف بیکرانش
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۱:۲۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
با سلام
من در زندگی حضور خدا را به عینه لمس کرده ام و در بحران های زندگی من و خانواده ام رو نجات داده نه یکبار بکله به کرات. از این بابت همیشه شکرگزار اویم.
الا بذکر الله تطمئن القلوب
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
سلام ـ خدا ما را نیافریده که فراموش کنه این ما هستیم که خدا را فراموش کردیم
Australia
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
آفربن .
آخرین اخبار