درخواست اتحادیه اروپا برای تحقیق درباره جنایت‌های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا

اتحادیه اروپا خواستار اعزام فوری گروه حقیقت‌یاب سازمان ملل برای تحقیق درباره جنایت‌های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا شد.

درخواست اروپا برای تحقیق درباره جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، از سازمان ملل متحد خواست فوراً یک هیئت بین‌المللی حقیقت‌یاب را برای تحقیق درباره شکنجه، تجاوز و اعدام‌هایی که ارتش میانمار علیه اقلیت روهینگیای مسلمان مرتکب شده است، به این کشور اعزام کند. 

گزارش ماه گذشته سازمان ملل متحد که بر اساس شهادت نجات‌یافتگان در بنگلادش صادر شده است خبر می‌دهد نیروهای ارتش و پلیس میانمار در چارچوب حملاتی که شاید در سطح پاکسازی نژادی و جنایت بر ضد بشریت باشد،  کشتار و تجاوز جمعی بر ضد روهینگیا مرتکب شده‎‌اند.

پیش‌نویس قطعنامه ای که اتحادیه اروپا آماده کرده و به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد فرستاده است لحنی بسیار شدیدتر از پیش نویس مشابهی دارد که پیش از این ارائه شد و به سطح درخواست تحقیقات بین المللی درباره جنایات در میانمار نرسیده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که از 47 کشور تشکیل شده است و در حال حاضر نشست چهار هفته‌ای خود را برگزار می کند، قرار است روزهای 23 و 24 مارس درباره پیش نویس قطعنامه های ارجاع داده شده به این شورا، رأی‌گیری کند. 

در صورت موافقت با این قطعنامه، این شورا بلافاصله هیئتی بین المللی مستقل را برای تحقیقات و بازجویی کامل از عاملان ارتکاب جنایات و برقراری عدالت برای قربانیان، به میانمار خواهد فرستاد.

از زمان حمله ارتش میانمار در پاسخ به آنچه حمله افراد مسلح روهینگیا در نهم اکتبر به ایست بازرسی مرزی می‌نامد که کشته شدن 9 نیروی پلیس را به دنبال داشت، تاکنون حدود 75 هزار نفر از روهینگیا از استان راخین به بنگلادش گریخته اند.

برخی دیپلمات‌ها در نیویورک گفتند شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه نشستی را به درخواست انگلیس پشت درهای بسته برگزار خواهد کرد تا اطلاعاتی را درباره اوضاع در استان راخین به دست آورد. فعالان می‌گویند تلاش‌های ملی جدی نبوده است و تحقیقات بین المللی را خواستار شدند.

میانمار ادعاهای مربوط به نقض حقوق بشر در استان راخین را رد می کند و مدعی است این حمله‌ای قانونی بر ضد شورشیان است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار