واکنش مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا به اتهامات ترکیه

بلندپایه‌ترین مقامات اتحادیه اروپا از اظهارات مقامات ترکیه‌ای درباره کشورهای عضو این اتحادیه انتقاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا از مقامات ترکیه به دلیل متهم کردن هلند و آلمان به فاشیسم انتقاد کردند. آن‌ها اعلام کردند این اظهارات، ترکیه را از عضویت در این اتحادیه دور خواهد کرد.

در چند روز گذشته، جنگ لفظی میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر برگزاری گردهمایی‌های تبلیغاتی سیاستمداران ترکیه‌ای در روتردام و چند شهر اروپایی دیگر برای شرکت در همه‌پرسی آینده این کشور بالا گرفت. قرار است ترکیه با برگزاری یک همه‌پرسی، درباره اصلاحات قانون اساسی این کشور که اختیارات رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – را افزایش خواهد داد، تصمیم گیری کند.

در پی لغو شدن گردهمایی روتردام از جانب مقامات هلند، اردوغان هلند را "نواده‌های نازی" خطاب کرد. وی همچنین آلمان را که چندین گردهمایی ترکیه را در شهرهایش لغو کرده است، به انجام "اقدامات فاشیستی" متهم کرد. وی همچنین گفت نازیسم در غرب گسترده شده است.

دونالد توسک – رئیس شورای اروپا – در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت: "روتردام، زادگاه اراسموس، به وسیله نازی‌ها کاملا تخریب شد، اما حال، شهردار آن متولد مراکش است. کسی که در روتردام فاشیسم را مشاهده می‌کند قریب به یقین از حقیقت خبری ندارد."

ژان کلود یونکر – رئیس کمیسیون اروپا – نیز سخنان توسک را تکرار کرد و گفت اتهامات ترکیه‌ای‌ها درباره فاشیسم و نازیسم در اتحادیه اروپا موجب رسوایی شده است.

یونکر گفت: "مقایسه آن دوران (دوران نازی‌ها) با امروز، کاملا غیر قابل قبول است. کسی که این اظهارات را بیان می‌کند، در واقع خود را از اتحادیه اروپا دور می‌کند و نه برعکس."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار