کرمان؛

جلوگیری از ورود پول های کثیف به عرصه انتخابات

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:شفاف سازی منابع مالی انتخاباتی وجلوگیری از ورود پول های کثیف وآلوده به عرصه انتخابات موضوع فوق العاده با اهمیتی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یدالله موحد صبح امروز در اولین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم وتخلفات دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا که در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست دادگستری کرمان برگزار گردید،گفت:انتخاباتی مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران است که پویا،قانون مدار،عدالت محور و انتخابات شایسته گزین باشد.

وی خاطرنشان ساخت:مقام معظم رهبری(مدظله العالی)در اجرای بند یک اصل 110قانون اساس در مهرماه سال جاری در هجده بند سیاست های کلی انتخابات را ابلاغ فرمودند وبایستی رهنمود های رهبر انقلاب چراغ راه همه ی مسئولان قرار گیرد

وی ادامه داد:این سند که فی الواقع یک سند بالادستی و مفاد آن نقشه راه توسعه سیاسی کشور است حاوی راهبردهایی است که تمام دست اندرکاران امر انتخابات اعم از مجلس شورای اسلامی در بازنگری و اصلاح وتدوین قانون جامع انتخاباتی و چه دستگاه های مجری انتخابات و چه ناظران وچه انتخاب شوندگان وچه انتخاب کنندگان باید مورد توجه قرار دهند.

موحد عنوان کرد:بی گمان محورهای این سیاست های کلی انتخابات بسیاری از مشکلاتی که در جریان انتخابات های بعد از انقلاب که همه آن تجربه کرد ایم برطرف خواهد ساخت.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان کرد:شفاف سازی روند برگزاری انتخابات با استفاده از تکنولوژی های نوین برای ارتقاء روز افزون اعتماد عمومی و جلب اعتماد عمومی امری فوق العاده مهم و اثر بخش است.

وی ادامه داد:از جمله ارکان مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مراجعه به آراءعمومی و حرکت بر پایه اعتماد عمومی است و فی الواقع نقطه قوت نظام که آن را در دنیا بی نظیر و بی بدیل کرده است مردمی بودن آن است.

رئیس شورای قضائی استان با بیان اینکه پشتوانه و اتکاء اصلی حاکمیت بر اعتماد عمومی است،افزود:انتخابات عرصه ای است که می تواند این پایه را محکم تر و استوار تر سازد و روح تازه ای برای ادامه حیات آن بدمد.

وی تاکید کرد:اعتماد سازی در فرآیند برگزاری انتخابات به عنوان بزرگترین مصلحت این نظام باید از طرف همه ی طیف ها وجریانات سیاسی و دست اندرکاران انتخابات مورد توجه جدی قرار گیرد.

این مقام ارشد دستگاه قضائی استان کرمان اعلام کرد:ممنوعیت ورود قوای سه گانه و مسلح و دخالت در امر انتخابات له یا علیه جریان خاص سیاسی و یا کاندیدااهمیت فوالعاده ای دارد.

وی هشدار داد:هرگونه اقدام مغایر امنیت ملی و داخلی کشور به عنوان یک خط قرمز تلقی می شود و همگان باید به آن پایبند باشند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان خاطرنشان ساخت:هرگونه تفرقه افکنی قومی و مذهبی در تبلیغات انتخابات یک تهدید جدی محسوب می شود و وحدت و انسجام ملی در فرآیند انتخابات بایستی استحکام پیدا کند.

وی گفت:عرصه انتخابات فقط باید یک عرصه رقابت و تبلیغ توانمندی ها فردی یا گروهی برای اداره کشور باشد نه تولید اختلاف و ایجاد شکاف مذهبی،قومی و قبیله ای.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمانگفت:انتخاباتی مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران است که پویا،قانون مدار،عدالت محور و انتخابات شایسته گزین باشد.

وی بیان کرد:سیاست های کلی مزبور باید مهم ترین چارچوب وراهنمای عمل نخبگان ونهادهای مرتبط با امر انتخابات رفتارهای انتخاباتی افراد،گروه ها،احزاب ونهاد حاکمیتی تلقی شوند .

وی بر بهره مندی داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی با تقسیم برابر متناسب با امکانات در هر انتخاباتی حسب مورد از صدا وسیما و فضای مجازی و دیگر رسانه ها و امکانات دولتی و عمومی کشور تاکید کرد.

این مقام ارشد قضائی در استان کرمان تاکید کرد: هرگونه تخریب ،تهدید و تطمیع،فریب و وعده های خارج از اختیارات قانونی و استفاده از حمایت وامکانات بیگانگان اعم از مالی و معنوی توسط نامزدها و احزاب ممنوع است و دستگاه های ذی ربط به موقع با متخلفان برخورد خواهند نمود.

وی عنوان نمود: بر اساس بند هفت سیاست های کلی انتخابات و قوانین مربوطه پیشگیری از جرائم وتخلفات انتخاباتی،دستگاه قضائی با هرگونه اقدام مغایر قانون،منافع ملی و وحدت و امنیت ملی به خصوص جرائم امنیتی برخورد و به صورت ویژه وخارج از نوبت رسیدگی خواهد نمود

وی تصریح کرد: همواره یکی از مسائل مهم در عرصه انتخابات که دغدغه مردم و مسئولین نظام بوده است منابع و هزینه کرد اعتبارات از سوی کاندیدایانتخاباتاست

موحد افزود:به تجربه ثابت شده است که در این حوزه اتفاقاتی رخ می دهد که به صلاح کشور و ملت نیست و گاهی در برخی مواردهزینه های سنگین با منابع مشکوک باعث تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات می شود و یا حداقل این شبهه را تولید می کند که آراء مردم خرید و فروش شده است که این موارد مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برند.

وی ادامه داد:به نظر می رسد در این دوره خصوصا در انتخابات شوراها باید دستگاه های نظارتی و مردم به این مسئله توجه جدی تری معمول دارند زیرا طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) توجه به این موضوع تکلیف دینی،قانونی و اجتماعی است.

وی پیشگری در جهت مقابله بااقدامات تخریبی ضد داوطلبان را امری مهم و اساسی برشمرد و افزود:تجربه هم نشان داده است در انتخابات های قبلی ستاد پیشگیری از جرائم وتخلفات انتخاباتی استان کرمان موفقیت های چشمگیری در این عرصه داشته است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار