تا افق ۱۴۲۵ انجام خواهد شد؛

تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد ماملو به جنوب استان تهران

رجب پور گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان آبفای شهری، روستایی و اب منطقه‌ای حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد ماملو به جنوب استان تهران اختصاص می یابد.

تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد ماملو به جنوب استان تهرانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رجب پور مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران در نشست خبری که در این شرکت برگزار شده بود ضمن ارائه گزارش عملکرد این بخش، عنوان کرد: حدود دو سال است که‌ هماهنگی مناسبی میان فرمانداران شهرستان های استان تهران و وزارت نیرو انجام شده است که‌ بر این اساس شاهد خروجی مناسبی بوده ایم.

وی ادامه داد: فرایند ساختار شرکت آبفار تغییراتی داشته و یکی از چالش های عمده آن، کارهای عمرانی بود که‌ هم اکنون معضلات آن رفع و سبب شد  تا شاهد رضایتمندی مشترکین باشیم.

رجب پور گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان آبفای شهری، روستایی و اب منطقه‌ای حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد ماملو به جنوب استان تهران اختصاص می یابد.
 
مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران بیان کرد: حدود 400 روستا و جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر تحت پوشش ما هستند و طی سال جاری 10 روستای دیگر نیز به این عدد اضافه شد علاوه بر این موضوع امید است در سال آتی تعداد دیگری را نیز تحویل بگیریم.

به گفته وی در شهرستان های ورامین، پیشوا، شمیرانات و رباط کریم حدود 11 هزار نفر و دو روستا قرچک و شمیران تحت پوشش آبفای شهری هستند.

مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران تصریح کرد: 160 هزار انشعاب با کاربری مختلف خانگی، تجاری و غیردائم در استان تهران وجود دارد علاوه بر این موضوع حدود 99 درصد از آب های زیرزمینی از 345 حلقه چاه آب موجود در تهران تامین می کنیم.

وی با اشاره به طرح های عمرانی که طی سال های 93 و 94 انجام شده است، تاکید کرد: برخی از این طرح های عمرانی به شهرستان ملارد بازمی گردد و کمترین آن مربوط به شهرستان شمیران است چرا که آن بخش بیشتر تحت پوشش آبفای شهری است.

رجب پور اذعان داشت: در بخش شاخص های بهره مندی نیز شاهد ارتقا بودیم به گونه ای که درصد این شاخص در سال جاری از 76 به 86 تنزل یافته است.

مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران بیان کرد: مطابق با برنامه ششم توسعه باید صد در صد جمعیت روستایی تحت پوشش قرار گیرند علاوه بر این موضوع تهران تنها استانی است که آب رسانی به صورت تانکر سیار انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: مطالعات آب رسانی 400 در افق 1425 صورت گرفته و مراحل آبرسانی مجتمع های شهید تهرانی و کوثر انجام شده و قرار بر این است تا در افق 1425 اقداماتی در زمینه اصلاح خطوط انها انجام شود.

رجب پور تشریح کرد: از آنجایی که هم اکنون شاهد کاهش آب های زیرزمینی هستیم لذا اخیرا شاهد حفر چاهی به عمق 250 متر در جنوب استان تهران بوده ایم به همین منظور اقداماتی در جهت بهبود این امر در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران گفت: تفاهم نامه ای میان شرکت های آبفای شهری، روستایی و آب منطقه ای  منعقد شده که بر این اساس  تا افق 1425، حدود 10 میلیون متر مکعب آب از سد ماملو به جنوب استان تهران اختصاص یابد یعنی 50 لیتر در ثانیه برای شهر ری، پیشوا و ورامین از آب سطحی استفاده شود تا اختلاط آب زیرزمینی در این مناطق بهبود یابد.

وی با اشاره به مشکلات دو سال قبل حوزه آبرسانی روستاها بیان کرد: نبود مخازن ذخیره آب و قطعی آب از جمله معضلات این بخش بوده و سبب شده تا 12 هزار و 400 متر مکعب مخزن هوایی و زمینی ساخته شود و به تبعیت از همین موضوع، پایداری مناسبی در روستاها ایجاد شود.

به گفته رجب پور برای اولین بار خطوط انتقالی از جنس داکتیل داشتیم و مراحل ترمیم برخی نوارها طی سال جاری در دستور کار قرار گرفته بود.

وی تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی برای تکمیل مجتمع های آبرسانی را یکی از اقدامات مهم دولت وقت برشمرد و افزود: بر این اساس رقمی بالغ بر 50 میلیارد تومان در استان تهران به منظور تکمیل 13 مجتمع آبرسانی تخصیص یافت و مراحل افتتاح  8 مجتمع آن به نیمه دوم فروردین ماه سال آتی موکول خواهد شد.

وی ادامه داد: احداث تاسیسات فاضلاب و مقابله با آلودگی آب شرب نیز از جمله فعالیت های دولت محسوب می شود علاوه بر این موضوع مطالعات 23 روستا در بالادست سد ماملو نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران گفت: بر همین اساس روستای سعید آباد پردیس، امامزاده داوود تهران، نیکنام ده شمیران 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و تصفیه خانه های این روستاها در نیمه اول سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی بیان کرد: 365 حلقه چاه داریم تا بتوان بدین طریق رضایت مشترکین را جلب نمود همچنین 400 تابلوی برق را نیز تعویض و مورد بازسازی قرار داد.

رجب پور با اشاره به پرتی آب عنوان کرد: طی دو سال گذشته حدود 43 درصد پرتی داشتیم که این رقم طی سال جاری به 38.5 درصد تقلیل یافته است چرا که در این سال اصلاح شبکه تعویض کنتورهای انشعابات واستانداردسازی انشعابات جدید بوده ایم.

مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران تاکید کرد: برای نخستین بار شاهد استفاده از قرائت کنتور هوشمند بوده ایم و همچنین پرداخت های غیرحضوری بیش از 95 درصد شد.

وی با اشاره به یکی از مشکلات موجود عنوان کرد: حدود 25 هزار انشعاب غیرمجاز در سطح استان تهران وجود دارد که طی دو سال جاری  معضلات حدود 10 هزار و 200 فقره آن را رفع کردیم.

رجب پور تصریح کرد: مدیریت مصرف، بهره وری آب، تکمیل مجتمع های آبرسانی و تشکیل کارگروهی در معاونت بهره برداری از جمله اقدامات ما در سال اقتصاد مقاومتی بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفار استان تهران اذعان داشت: برای اولین بار در استان تهران شاهد استفاده از تصفیه آب به روش نانوفیلتر بوده ایم چرا که این امر از هدر رفت آب جلوگیری می کند.

وی در پایان بیان کرد: قیمت تمام شده آب حدود 850 تومان هزینه برای ما دارد اما قیمت فروش آن به مناطق روستایی حدود 130 تومان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار