نامه 134 سیاستمدار آمریکایی در انتقاد از سیاست ضدمهاجرتی ترامپ

بیش از 130 کارشناس سیاست خارجی در آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور، از فرمان ضدمهاجرتی اخیر وی انتقاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، بیش از 130 تن کارشناسان سیاست خارجی امریکا در نامه‌ای، فرمان جنجالی حکومتی رئیس جمهور این کشور را محکوم کرده‌اند.

یک گروه دوحزبی، متشکل از 134 مقام و کارشناس سیاست خارجی آمریکا، از جمله برخی از وزیران، روز شنبه (21 اسفند 1395) در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، دستور جنجال‌برانگیز ثانوی وی را مبنی بر منع صدور روادید جدید برای اتباع شش کشور عمدتاً مسلمان‌نشین، محکوم کردند.

بیش از 130 کارشناس سیاست خارجی در نامۀ خود به ترامپ نوشتند این دستور «روابط ما را با هم‌پیمانان و شرکایی که در زمینۀ همکاری‌های ضدتروریستی و تبادل اطلاعات به‌شدت بر آن‌ها تکیه داریم، به خطر می‌اندازد.»

این نامه همچنین به جف سِشنز، دادستان کل، رکس دابلیو تیلرسون، وزیر امور خارجه، جیمز متیس، وزیر دفاع، جان کلی، وزیر امنیت داخلی و مایکل دمپسی، رئیس موقت اطلاعات ملی آمریکا، ارسال شده است.

امضاکنندگان و مقامات آمریکا تأکید کرده‌اند پذیرش پناه‌جویان و مسافران مسلمان در رفع برخی اتهام‌ها و شایعات مبنی بر ستیزه‌جویی آمریکا علیه اسلام مؤثر خواهد بود.

در نامۀ مقامات و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا به ترامپ آمده است بعد از حملات تروریستی یازده سپتامبر، آمریکا یک بررسی دقیق را برای مسافران در نظر گرفته و روند بازرسی و کنترلی مسافران را ارتقاء داده و همواره در این روند تغییراتی تازه اعمال کرده است.

کارشناسان یادشده همچنین تأکید کرده‌اند: «دولت ما نه یک‌بار، بلکه چندین بار، این روند را دربارۀ مسافران اعمال می‌کنند.»

ترامپ روز دوشنبه (16 اسفند 1395) در فرمان اجرایی ثانوی خود، صدور روادید جدید برای اتباع ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان را به مدت نود روز ممنوع کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در فرمان اول ضد مهاجرتی خود که  آن در ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش امضا کرد و با مخالفت و اعتراضات گسترده مواجه شد، عراق را نیز در فهرست کشورهای محروم از روادید آمریکا، قرار داده بود.

این در حالی است که فرمان اخیر ترامپ نیز با دادخواست و اقدام قضایی اخیر ایالات مختلف امریکا به چالش کشیده شده است و اگر با موفقیت همراه شود، برای بار دوم فرمان اجرایی ترامپ تعلیق خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار