الگوبرداری تیلرسون از مذاکرات هسته‌ای ایران برای کره شمالی

وزیر امورخارجه آمریکا قصد دارد از الگویی مطابق با مذاکرات هسته‌ای ایران برای حل مشکل کره شمالی استفاده کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان؛ "رکس تیلرسون"، وزیر امورخارجه آمریکا، در جریان تور آسیایی امروز –چهارشنبه- وارد توکیو می‌شود. تیلرسون سپس سفر به سئول و پکن را نیز در برنامه دارد. برخی کارشناسان معتقدند تیلرسون در این سفر به دنبال همراه کردن سران کشورهای آسیای شرقی با طرح جدید آمریکا مبنی بر مقابله با تهدیدات کره شمالی است.

تحلیلگران و برخی از مقامات سیاسی آمریکا اعلام کردند آاین کشور به دنبال بررسی طرحی است که در آن از مذاکرات هسته‌ای ایران برای حل بحران کره شمالی استفاده خواهد شد. با توجه به افزایش آزمایشات موشکی کره شمالی و تهدیدات این کشور علیه غرب، وزیر امورخارجه آمریکا تمرکز سفر آسیایی خود را بر روی جلب حمایت بین‌المللی برای مقابله با پیونگ‌یانگ قرار داده است. تیلرسون تمایل دارد از الگویی مانند توافق هسته‌ای ایران در مواجهه با کره شمالی استفاده کند. 

در توافق هسته‌ای ایران، "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تلاش زیادی به کار بست تا توافق به مرحله اجرا درآید. حالا دولت جدید آمریکا نیز مایل است موفقیتی به نام "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور جدید این کشور، در ارتباط با کره شمالی به ثبت برساند.
 
تیلرسون در این باره گفت: کره شمالی در حال  تولید موشک‌های دوربردی است که  می‌توانند به توکیو، سئول، لندن و لس‌آنجلس برسند، پس مقابله با آن نیازمند یک راهبرد جامع‌ است. 

گمانه‌زنی‌ها درمورد استفاده از الگوی مذاکرات هسته‌ای ایران برای کره مالی در حالی مطرح می‌شود که تیلرسون پیش‌تر از توافق ایران انتقاد کرده و گفته بود آن را دوست ندارد. اینکه چگونه او قصد دارد از مدل توافقی که دوست نداشته درمورد کشوری دیگر استفاده کند، هنوز مشخص نیست. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار