وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

در هفته ای که گذشت حوزه وزارت علوم با اخبار بی شماری روبه رو بوده است.

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشتبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در هفته ای که گذشت با اخبار متنوع و متعددی روبرو بوده که از جمله آن می توان به جزئیات افزایش شهریه دانشگاه آزاد برای سال آینده ،ثبت‌نام بیش از ۴۶ هزار داوطلب در مهلت مجدد ثبت‌نام آزمون سراسری،لزوم تبدیل شدن دانشگاه‌های کشور به نسل چهارمی، از مهم ترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته است.
   
جزئیات افزایش شهریه دانشگاه آزاد برای سال آینده اعلام شد
از مهر ۹۶ شهریه ثابت دانشجویان رشته‌های غیر پزشکی ورودی سال ۱۳۹۵ به ماقبل بدون تغییر و شهریه متغیر آنها نسبت به سال ٩٥ ، ۱۰ درصد افزایش یابد.

همچنین شهریه ثابت و متغیر دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی که از مهر ۹۶ وارد دانشگاه می‌شوند نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

شهریه ثابت دانشجویان رشته های پزشکی که قبل از مهر ۹۶ وارد دانشگاه شده اند افزایش نمی یابد، اما شهریه متغیر آن‌ها تابع نرخ شهریه وزارت بهداشت برای رشته‌های خودگردان است، که متعاقبا اعلام می شود.

همچنین شهریه ثابت دانشجویان رشته‌های پزشکی که از سال ۹۶ وارد دانشگاه می شوند ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد و شهریه متغییر آنها تابع نرخ شهریه وزارت بهداشت برای رشته های خودگردان است.

در این جلسه با توجه به تایید کمیته حسابرسی دانشگاه و کمیسیون دائمی هیات امنا، بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۶ از حیث درآمد ۶ هزار و ۷۸۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و از حیث منابع و مصارف ۹ هزار ۸۸۴ میلیارد تومان تصویب شد.

ثبت‌نام بیش از ۴۶ هزار داوطلب در مهلت مجدد ثبت‌نام آزمون سراسری
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در مهلت ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری سال ۹۶ که از روز سه‌شنبه نوزدهم بهمن ماه سال ۹۵ تا اول اسفند ماه ۹۵ شروع شده بود تعداد ۸۸۱ هزار و ۶۴۴ داوطلب برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: برای داوطلبانی که در مهلت مقرر موفق به دریافت کد سوابق تحصیلی نشده و یا به هر دلیل دیگری در آزمون سراسری ۹۶ ثبت‌نام نکرده بودند مهلت مجددی از یکشنبه پانزدهم اسفند ماه سال ۹۵ از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی http://www.sanjesh.org آغاز شده بود که در روز چهارشنبه هجدهم اسفند ماه سال ۹۵ پایان پذیرفت.

لزوم تبدیل شدن دانشگاه‌های کشور به نسل چهارمی/ خروجی‌های دانشگاه باید بتوانند علم را به ثروت تبدیل کنند

محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه 400 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که برای آنها داوطلب نبوده و من با کمال افتخار می‌گویم که دیروز 200 نفر از نمایندگان مجلس از رهبر معظم انقلاب به خاطر انتخاب آقای ولایتی تشکر کرده‌اند.

وی بیان کرد: رویکرد کیفی‌سازی باید در این دانشگاه با سرعت بیشتری انجام شود و آما‌یش سرزمینی کار بسیار خوب و مطلوبی است که در سطح کشور در دانشگاه آزاد انجام شده و به نظر من پژوهش‌ها باید کاربردی و مفید باشد.

زاهدی ادامه داد: 46 شرکت دانش بنیان در این دانشگاه مشغول به فعالیت بوده که این آمار بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است و فعالیت‌های فناو‌ر بستر مناسبی را برای پیشرفت کشور فراهم می‌کند و ایران به این راه نیاز جدی دارد که این مسئله در برنامه ششم توسعه آمده و شورای نگهبان بر آن صحه گذاشته است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تمام استان‌ها مجوز تأسیس پارک علم و فناوری داده شده و باید با بنگاه‌های اقتصادی که گردش مالی آن بالاتر از 500 میلیون تومان در سال است، همکاری صورت بگیرد و از تجهیزات و امکانات آنها برخوردار شوند.

جذب نخبگان در کشور هنوز سامان ندارد/ پژوهش در کشور یتیم است/ افزایش ۱۲ درصدی بودجه پژوهش در سال
علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد گفت:  اعضای هیات امنای این دانشگاه بودجه را تصویب کرد و توصیه ویژه ای بر پژوهش کاربردی و ارتقای سطح کیفی شده است.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد عنوان کرد: انسان همیشه در حال ضرر است، زیرا با گذشت زمان بهترین گوهر یعنی وقت و عمر خودش را از دست می‌دهد که اگر چیزی به دست نیاورد دچار ضرر شده است.

ولایتی تاکید کرد: پژوهش‌ها باید هدفمند و کاربردی باشد و در این راستا دانشگاه آزاد با وزارت بهداشت، نفت، صنعت، معدن و تجارت تعامل خوبی دارد و باید از بودجه دانشگاه‌ها در جهت شناسایی استعدادهای دانشگاهی و بورسیه آنها استفاده شود و متاسفانه باید بگویم که جذب نخبگان در کشور سامان ندارد.

وی عنوان کرد: در راستای توانمند‌سازی استادان کارهای خوبی صورت گرفته و باید فرهیختگان نابغه در قسمت‌های مختلف شناسایی و جذب شوند.

هزینه 9900 میلیارد تومانی دانشگاه آزاد در سال آینده /دانشگاه آزاد، بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است
حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایشان سرمایه‌ای برای کشور و شاخص کارایی نظام ایران بود که مدیری استراتژیست، یک قهرمان ملی با شخصیت جهانی بود. 

وی بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی پرچمداری بودند که بیش از ۶۰ سال در تاریخ معاصر ایران تاثیر داشتند و مدیریت ایشان در همه حوزه‌ها وجود داشت که یکی از خدمات بزرگ ایشان تاسیس دانشگاه آزاد به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بودجه سال آینده دانشگاه آزاد به تصویب رسید که مبلغ ۹ هزار و۹۰۰ میلیارد تومان در آموزش عالی هزینه می شود. 

وی عنوان کرد: بنا بر تاکید رهبری ۷ هزار و ۵۶۸ رشته محل در مقطع ارشد و ۲ هزار و ۳۸۳رشته محل در مقطع دکتری تخصصی وجود دارد .

میرزاده با اعلام اینکه ۲۰ درصد تولید علم در دانشگاه آزاد است و این دانشگاه تاثیر زیادی در کسب رتبه ۱۶ در تولید علم دارد، افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار نفر عضو هیات علمی این دانشگاه هستند و امروزه دانشگاه ازاد این افراد را مورد پایش قرار می دهد.

وی بیان کرد: در مقطع دکتری ۴۹درصد بومی سازی صورت گرفته که در کارشناسی ارشد این میزان ۷۱ درصد است و تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: نسبت استاد به دانشجو یک به ۴۸ در غیر همگن و یک به ۳۶ در همگن است و تعداد استاد به دانشجوی دکتری تخصصی یک به ۱۰۸ است. 

رییس دانشگاه آزاد عنوان کرد: تعداد مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2016 ، هشت هزار و 471 عدد و بطور کلی 18.4 درصد رشد داشته و مقالات کشور در این مدت 42 هزار و 503 عدد است که سهم دانشگاه از کشور 19.93 صدم است.

وی گفت: تعداد مجلات پزشکی و مراکز تحقیقاتی در سال 95، به ترتیب 5 و 29 عدد است و دانشکده‌های دندانپزشکی در شهرهای بروجرد، تبریز، کرمان، آمل و دامغان راه‌اندازی شده و در المپیاد دوره هشتم که در شهریور ماه 95 برگزار شد 9 مدال نقره، یک مدال برنز و چهار لوح تقدیر به دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد تعلق گرفت.

کدام خوابگاه های تهران در عید فعال‌ هستند؟

تعطیلی خوابگاه دانشگاه علم و صنعت
حبیب الله اکبری معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت گفت: تمام خوابگاه‌های این دانشگاه از ۲۶ اسفندماه تعطیل می‌شود و تا ۱۳ فروردین ماه تعطیل می‌باشد.

تعطیلی خوابگاه‌های دانشگاه شریف 
مهدی سلطانی پویا مدیر امور خوابگاهی دانشگاه شریف نیز درخصوص وضعیت تعطیلی خوابگاه‌های دانشگاه شریف گفت: همه خوابگاه‌های دانشگاه شریف از ساعت ۱۰ روز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه جاری تعطیل خواهند شد و تنها یک خوابگاه برای دانشجویان پسر دوره دکتری و تحصیلات تکمیلی فعال می‌باشد و دانشجویان دختر خوابگاه مستقلی ندارند.

وی افزود: خوابگاه‌های دانشگاه شریف مجدداً از ساعت ۸ صبح روز ۱۲ فروردین ۹۶ فعال هستند و دانشجویان می‌توانند از این تاریخ در خوابگاه‌ها حضور داشته باشند.

تعطیلی تمامی خوابگاه‌های دانشگاه تهران در ایام نوروز
حسن به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز درخصوص وضعیت تعطیلی خوابگاه‌های دانشگاه تهران گفت: تمامی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تهران از ۲۷ اسفندماه جاری تعطیل خواهند شد. 

وی تاکید کرد: فقط دانشجویان بین‌الملل می‌توانند در یکی از خوابگاه‌های این دانشگاه حضور داشته باشند مابقی خوابگاه‌ها تا ۱۳ فروردین تعطیل هستند: 130 مسجد احداث و تکمیل شده و سند راهبردی گسترش زبان فارسی تهیه و طرح جایزه خادم زبان فارسی تدوین شده است و پروژه‌های در دست احداث در این دانشگاه 2 میلیون و 655 هزار متر مربع است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار