هزینه 9900 میلیارد تومانی دانشگاه آزاد در سال آینده /دانشگاه آزاد، بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است

رییس دانشگاه آزاد گفت: امسال ۱۱ هزار نفر جذب اعضای هیات علمی این دانشگاه شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس، رییس دانشگاه آزاد و روسای واحدهای این دانشگاه صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد آغاز شد که در این شورا مصوبات بررسی و تصمیمات بازنگری می‌شود.

حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با گرامی داشتن یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: ایشان سرمایه‌ای برای کشور و شاخص کارایی نظام ایران بود که مدیری استراتژیست، یک قهرمان ملی با شخصیت جهانی بود. 

وی بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی پرچمداری بودند که بیش از ۶۰ سال در تاریخ معاصر ایران تاثیر داشتند و مدیریت ایشان در همه حوزه‌ها وجود داشت که یکی از خدمات بزرگ ایشان تاسیس دانشگاه آزاد به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بودجه سال آینده دانشگاه آزاد به تصویب رسید که مبلغ ۹ هزار و۹۰۰ میلیارد تومان در آموزش عالی هزینه می شود. 

وی عنوان کرد: بنا بر تاکید رهبری ۷ هزار و ۵۶۸ رشته محل در مقطع ارشد و ۲ هزار و ۳۸۳رشته محل در مقطع دکتری تخصصی وجود دارد .

میرزاده با اعلام اینکه ۲۰ درصد تولید علم در دانشگاه آزاد است و این دانشگاه تاثیر زیادی در کسب رتبه ۱۶ در تولید علم دارد، افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار نفر عضو هیات علمی این دانشگاه هستند و امروزه دانشگاه ازاد این افراد را مورد پایش قرار می دهد.

وی بیان کرد: در مقطع دکتری ۴۹درصد بومی سازی صورت گرفته که در کارشناسی ارشد این میزان ۷۱ درصد است و تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان افزایش داشته است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۵۳ درصد و تعداد دانشجویان مجازی این دانشگاه در حال حاضر ۱۸ و ۵۰۳ نفر و دانشجویان خارجی ۸ هزار و ۶۷۸نفر در ایران و واحدهای بین المللی مشغول به تحصیل هستند.

وی تاکید کرد: نسبت استاد به دانشجو یک به ۴۸ در غیر همگن و یک به ۳۶ در همگن است و تعداد استاد به دانشجوی دکتری تخصصی یک به ۱۰۸ است. 

میرزاده ادامه داد: تعداد ۴ هزار و ۵۶۹ نفر از اعضای هیات علمی ارتقا پیدا کردند و سامانه ویژه اعضای هیات علمی ایجاد شده که این دانشگاه رتبه ۱۵۸ جهان و اول کشور است.

وی تصریح کرد: سهم تولید علمی دانشگاه آزاد در کشور ۵۴ درصد است که بر طبق فرمایش رهبری در راستای پیشرفت علم و فناوری در این دانشگاه یک هزار و ۱۰۶محصول فناور تولید و تعداد ۳ هزار و ۴۴۴ شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند.

میرزاده ادامه داد: ۶ هزار و ۶۷۸ آزمایشگاه، ۱۰۵ مراکز پژوهشی تاسیس و تعداد کارگاه ها ۳ هزار و ۳۸۴ واحد است که تعداد دانشجویان در علوم پزشکی ۷۰ هزار نفر است و یک هزار و ۷۴۳نفر به عضویت تمام وقت هیات علمی هستند.

وی اظهار داشت: تعداد جذب اعضای هیات علمی از مهر 92 تا اول بهمن ماه 95 ، چهار هزار و 608 نفر و در این مدت هشت هزار و 637 نفر از اعضای هیات علمی ارتقاء و هزار و 388 نفر پرونده‌های آنها در حال جذب است و پیش‌بینی می‌شود جذب در فراخوان به 3 هزار نفر برسد و همچنین اعضای هیات علمی در درجه استاد‌یاری 55 درصد افزایش داشته است و افراد بورسیه و مأمور تعدادشان پنج هزار و 245 نفر است که بیش از 16 درصد رشد داشته و تعداد اعضای هیات علمی در مرتبه استادی 958 نفر و در دانشیاری‌ هزار و 814 نفر است.

رییس دانشگاه آزاد عنوان کرد: تعداد مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2016 ، هشت هزار و 471 عدد و بطور کلی 18.4 درصد رشد داشته و مقالات کشور در این مدت 42 هزار و 503 عدد است که سهم دانشگاه از کشور 19.93 صدم است.

وی گفت: تعداد مجلات پزشکی و مراکز تحقیقاتی در سال 95، به ترتیب 5 و 29 عدد است و دانشکده‌های دندانپزشکی در شهرهای بروجرد، تبریز، کرمان، آمل و دامغان راه‌اندازی شده و در المپیاد دوره هشتم که در شهریور ماه 95 برگزار شد 9 مدال نقره، یک مدال برنز و چهار لوح تقدیر به دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد تعلق گرفت.

میرزاده تأکید کرد: 130 مسجد احداث و تکمیل شده و سند راهبردی گسترش زبان فارسی تهیه و طرح جایزه خادم زبان فارسی تدوین شده است و پروژه‌های در دست احداث در این دانشگاه 2 میلیون و 655 هزار متر مربع است.

وی بیان کرد: 524 شنا‌سه دوره‌ها طراحی و تدوین شده و 50 هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه در رشته همگانی و 240 هزار نفر در مسابقات قهرمانی مشارکت داشته و 30 مقام قهرمانی، 18 نایب قهرمانی و 8 مقام سومی به وسیله دانشجویان دانشگاه آزاد به دست آمده است.

رییس دانشگاه آزاد اظهار داشت: تعداد شهدای دانشگاه آزاد اسلامی در سال 95، 350، شهدای مدافع حرم 50 نفر و جانبازان مدافع حرم دو نفر بوده و تعداد دانشجویان شاهد و ایثار‌گر 218 هزار نفر یعنی 14 درصد کل دانشجویان دانشگاه و 70 درصد دانشجویان شاهد و ایثار‌گر کشور همچنین تعداد کارکنان علمی شاهد و ایثا‌رگر دو هزار و 214 نفر، تعداد اعضاء هیات علمی شاهد و ایثار‌گر 543 نفر، تعداد شهدای گمنام آرمیده در واحدهای دانشگاه 240 نفر است.

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دو دفتر در کشور آلمان، ایتالیا، روسیه و اقلیم کردستان عراق راه‌اندازی کرده است و تعداد مراکز بین‌المللی آن 10 عدد و واحدهای برون مرزی 5 و چهار دفتر نمایندگی دانشگاه در خارج از کشور دارد و 236 تفاهم‌نامه و قراردادهای بین‌المللی به امضاء رسانده و دانشجویان غیر ‌ایرانی شاغل به تحصیل در واحدهای داخل کشور 6 هزار و 870 و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در واحدهای برون‌مرزی 3 هزار و 452 نفر است، همچنین دانشجویان غیر‌ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های برون مرزی هزار و 808 نفر است.

میرزاده بیان کرد: تأسیس مرکز فرهنگ ایران و زبان فارسی در دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در مسکو، تاسیس شعب دانشگاه آزاد اسلامی در عمان و نجف اشرف که در شرف راه‌اندازی است و چاپ هفت نشریه در حوزه بین‌المللی و کاتالوگ از برنامه های فرهنگی این داشنگاه است. 

وی اظهار داشت: تعداد آموزشکده‌های سما 140 نفر و تعداد واحدها و مراکز 335 عدد است و بر اساس سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلا‌غی مقام معظم رهبری تعداد رشته محل‌های مصوب کاردانی پیوسته سه هزار و 941، کاردانی ناپیوسته سه هزار و 555، کارشناسی ارشد هفت هزار و 568 و دکترای تخصصی دو هزار و 383 و کارشناسی پیوسته شش هزار و 236، کارشناسی ناپیوسته سه هزار و 543 و دکترای حرفه‌ای 32 نفر است.

رییس دانشگاه آزاد گفت: در دانشگاه آزاد بیش از 70 درصد خانواده شهدا و ایثارگران‌ به صورت رایگان مشغول به تحصیل هستند و 400 میلیارد تومان این دانشگاه از بنیاد شهید و ایثارگران طلب دارد.

برگزاری هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد با محوریت دانش، فرهنگ و اقتصاد
در ادامه مراسم راهنمای رود‌پشتی دبیر هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این اجلاس با محوریت دانش، فرهنگ و اقتصاد و مأموریت‌گرایی واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی انجام می‌شود و در اجلاس سالانه چگونگی انجام فعالیتها و بازنگری در برنامه‌های راهبردی و نحوه ارتقای سطح کیفی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: هر ساله این اجلاس با محوریت مأموریت‌گرایی و تدوین سیاست‌ و برنامه‌ها به منظور بهره‌وری بیشتر از امکانات و پتانسیل‌ها برگزار می‌شود و مصوبات این اجلاس برای اجرایی شدن در اختیار معاونت‌های واحدهای دانشگاهی قرار می‌گیرد.

راهنمای رود‌پشتی ادامه داد: 16 دستورالعمل به صورت گزارش مکتوب در کتابی به چاپ می‌رسد و محل دبیرخانه ستاد اجرایی با تشکیل جلسات شورای سیاست‌گذاری و تشکیل کمیته‌های هفت نفره علمی و اجرایی و مشخص شدن وظایف هر کمیته برگزار می‌شود.

وی افزود: عناوین پیش‌نویس در کمیته‌های 15 گانه تخصصی و دبیرخانه انجام و شیوه‌نامه‌ی فرآیند یکسان در همه کمیسیون‌ها پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار