باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چهارشنبه سوری با طعم دلهره/فرا رسیدن نوروز با تراژدی چهارشنبه سوری تلخ می‌شود

چهارشنبه آخر سال از شکل اصلی خود خارج شده و به روزی تهدیدآمیز برای خانواده ها و سلامت بسیاری از مردم اعم از کودک و بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ در سال های اخیر مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.
 
اگرچه مراسم چهارشنبه سوری یک آئین باستانی ایرانی است اما امروزه این جشن تبدیل به یک آسیب شده که می ‌تواند خطرات جدی‌ را برای شهروندان در پی ‌داشته باشد. 

مواد محترقه ای که در زمان انفجار علاوه بر تولید صدای بسیار گوشخراش و آزاردهنده، گاهی آسیب های جدی به چشم، دست و سایر قسمت های بدن استفاده کنندگان وارد می کند.
 
چند سالی است که شادی فرارسیدن نوروز در روزهای پایانی هر سال با تراژدی چهارشنبه‌سوری تلخ می‌شود.  
 
جشنی که در روزگار کهن آیینی بوده برای شادی رسیدن بهار حالا جز ایجاد وحشت و گذشتن از مرز شادی فراتر رفته و با رفتارهای ناهنجار سلامتی مردم و کسانی که با ترقه سرو کار دارند را به مخاطره می‌اندازند.
 
حضور اکیپ های گشت نامحسوس جهت شناسائی اماکن عرضه و فروش مواد محترقه 
 
سرهنگ علی ابراهیمی جانشین نیروی انتظامی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: فرماندهی انتظامی استان با انجام تعاملات درون و برون سازمانی، نسبت به احراز آمادگی لازم برای حضور گسترده و ملموس در سطح شهر با هدف تامین نظم و امنیت مطلوب و در خور شان شهروندان محترم در سطح کلیه شهرستانها اقدام نموده و در این راستا با بسیج کلیه امکانات و نیروی موجود و استفاده از مشارکت خوب و سازنده شهروندان و پتانسیل عظیم پلیس های افتخاری، سعی در ایجاد فضای امن و سالم برای شهروندان دارد.
 
جانشین نیروی انتظامی استان به هماهنگی با سازمانهای امدادی برای حفظ آمادگی در چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته، با مقامات محترم قضایی اکیپ های گشت نامحسوس جهت شناسائی اماکن عرضه و فروش مواد محترقه غیر مجازراه اندازی که در صورت کشف مواد محترقه غیر مجاز و دست ساز اقدام به پلمپ محل مذکور نموده و در صورت تخلف برابر قانون رفتار خواهد شد . 
 
چهارشنبه سوری سالم در گرو فرهنگ سازی 
 
سرهنگ ابراهیمی در خصوص گذراندن چهارشنبه سوری سالم و فرهنگ سازی در این مورد گفت: باید بدانیم  از قرار دادن مواد شیمیایی و اسید ها و غیره که در مجاورت یکدیگر،احتمال اشتعال زایی دارند،در پارکینگ مجتمع آپارتمانی،انبار ،مغازه و... خودداری کرد.

به این منظور لازم است از قبل شناخت کامل نسبت به نوع این مواد و نحوه نگهداری آنها اطلاع حاصل نمایید،زیرا درصورت وقوع حادثه در مظان اتهام و مجرمیت قرار خواهید گرفت.
 
سرهنگ مالکی معاون اجتماعی فرماندهی  انتظامی آذربایجان غربی نیز در مورد داشتن چهارشنبه سوری سالم به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت:  موارد همگانی در خصوص خطرات و آسیب های چهارشنبه آخرسال  با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاهها آموزش داده می شود.
 
باقر بهرامی رئیس مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛با اعلام آمادگی کامل این مرکز برای امداد رسانی در حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال، افزود: بیش از 70 پایگاه شهری و جاده ای اورژانس و همه مراکز درمانی، آماده ارائه خدمات امدادی و درمانی به مصدومان احتمالی چهار شنبه آخر سال هستند.
 
رئیس مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان غربی در ادامه از آمادگی کامل و شبانه روزی مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه (EOC)خبر داد و از مردم خواست در صورت مشاهده یا اطلاع از حوادث ویژه در سراسر استان، بلافاصله مراتب را به EOCدانشگاه از طریق شماره های تماس ۲۲۲۸۳۰۸ و ۲۲۵۱۱۱۸ یا نمابر شماره ۲۲۲۸۳۰۹ اطلاع دهند. 
 
بهرامی با اشاره به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی آئین چهارشنبه سوری و اطلاع رسانی عواقب جبران ناپذیر آن، گفت: در این راستا برنامه های رادیویی و تلویزیونی، پخش بروشور، برنامه های آموزشی در مدارس توسط کارشناسان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی اجرا شده است.
 

گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/م 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.