بررسی ویژگی های بودجه 96؛

تاکید بر ثبات نرخ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی/رونق بخش صنعت و مسکن لازمه تحقق رشد اقتصادی

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت:سال آینده برای رسیدن به رشد اقتصادی 5درصدی در کنار افزایش قیمت نفت باید دو بخش صنعت و مسکن نیز رونق گیرد در غیر این صورت دستیابی به این هدف ممکن نیست.

تاکید بر ثبات نرخ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی/رونق بخش صنعت و مسکن لازمه تحقق رشد اقتصادیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص ویژگی های اقتصادی برنامه بودجه 96 اظهار داشت: ساختار بودجه 96 نسبت به بودجه سال های قبل از نظر تعداد احکام کمتر شده است و توجه به استان ها با توجه به ظرفیت هرکدام خاص تر شده است.

وی ادامه داد:در این برنامه پاسخگویی دستگاه ها تقویت شده و تسلط بانک مرکزی و دیوان محاسبات بر عملکرد دستگاههای اجرایی از نظر بودجه بیشتر شده است.

یوسف نژاد با اشاره به نرخ ارز در بودجه96 گفت: نرخ ارز طی یک سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است ولی 3300 تومان یک عدد واقع بینانه ای نسبت به بازار است و برای تک نرخی شدن آن تلاش می شود .

وی افزود: نرخ تورم و سود بانکی در دنیا به هم نزدیک اند ولی در ایران فاصله تورم و سود بانکی زیاد است که دلیل آن هم تغییر نرخ سودبانکی و افزایش تورم است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هماهنگی لازم بین دولت و مجلس در زمینه پولی و مالی ایجاد شده و تکلیف ها و باید و نباید ها را کمتر کرده ایم و به دولت اجازه داده شد تا در چارچوب بتواند اهداف تعیین شده را پیش ببرد.

وی گفت: سیاست هایی که در برنامه مشخص شده است مسیر مسکن و صنعت را مشخص می کند ؛ برای تحقق رشد اقتصادی 5 درصدی پیش بینی شده در سال آینده رشد این دو حوزه اهمیت بالایی دارد.

یوسف نژاد تاکید کرد:بودجه یک برشی از برنامه 5 ساله است و قرار نیست همه مشکلات جامعه را حل کند به دلیل اینکه ما منابع محدودی داریم همچنین نمایندگان در کمیسیون ها بودجه را به شکلی نوشته اند که تغییر و تحرک در صنعت و مسکن اتفاق بیفتد به همین دلیل نرخ سود اقتصادی را 5 درصد در نظر گرفتند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت حقوق بگیران در سال آینده گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان بر مبنای حکم قانونی در بودجه اتفاق خواهد افتاد و حقوق کارمندان 10 درصد افزایش خواهد یافت که جزئیات آن در بودجه ذکر نمی شود.

وی افزود: برای مشکل ریزگردها هم مبلغ 330 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در اختیار دولت قرار می گیرد که در حوزه های مطالعات، پیشگیری و جبران خسارت می توانند هزینه کنند.

یوسف نژاد گفت: منابع عمده دولت بیشتر به بحث مالیات مربوط می شود که حدود 112 میلیارد تومان است و احکام دیگری در بودجه برای جلوگیری از فرار مالیاتی دیده شده است که بر گسترش پایه های مالیاتی به عنوان منابع کدهای جدید برای دولت تکیه دارد.

وی در خصوص منابع درآمدی نفتی دولت اظهار داشت:در بودجه 96 تقریبا 109 میلیارد تومان درآمد نفتی در نظر گرفته شده است. 
 
بر اساس این گزارش تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: بودجه 96  از آشفتگی کمتری برخوردار است و مانع از افزایش قیمت ها می شود،همچنین تعارضات را تا جایی که ممکن بود حذف کردیم.

وی ادامه داد:در برنامه ریزی بودجه 96 اقشار ضعیف مورد توجه ویژه ای قرار دارند به گونه ای که مقررشده یارانه افراد تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد افزایش یابد.

تاجگردون گفت: در سیاست های کلی رشد 8 درصد برای اقتصاد در نظر گرفته شده، سهم بودجه در تامین مالی کمتر از 20 درصد است و منابع دیگری باید وارد شوند مثل فاینانس، تسهیلات بانکی و آورده خارجی که از جمله این منابع هستند. 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 با بیان اینکه در بودجه 96 و برنامه ششم شرایطی که دولت بتواند تا به اهداف اقتصادی خود دست یابد مهیاست و تمامی اختیارات در اختیار دولت قرار گرفته است، افزود: اگر همه منابع مورد نظر به درستی مدیریت شود رشد اقتصادی مورد نظر دور از ذهن نیست.

تاجگردون در ادامه گفت: یکی از مشکلات ما در بودجه دخالت سیاست های مالی در سیاست های پولی است که این امر در بودجه امسال حذف شده است ؛ یکی از نکات مهم در بودجه امسال این بود که بازار پولی را از بازار مالی جدا کرده ایم تا نرخ سود بهم نخورد و در نتیجه بازار کاذب شکل نگیرد.

وی افزود: رشد اقتصادی 95 مدیون افزایش قیمت نفت و گاز بوده است،در کنار افزایش قیمت نفت باید در دو بخش صنعت و مسکن شاهد رشدباشیم تا به رشد اقتصادی 5 درصد مورد انتظار برسیم در غیر این صورت دستیابی به این هدف ممکن نخواهد بود. 

تاجگردون گفت: من معتقدم اگرچه دولت از رکود خارج شده و عدد تورمی فعلی هم خوب است و بیشتر از آن چندان مطلوب نیست، با این حال حتی اگر نرخ تورم در سال جدید بالای 10 برود نیز مشکلی پیش نمی آید زیرا این امر می تواند به رونق بازار کمک کند. 

وی ادامه داد:اوراق قرضه که در 95 منتشر کردیم موجب رونق در بازار سرمایه شد در نتیجه رشد تورمی یک تا درصدی به دلیل رونق بازار مطلوب است.

تاجردون درباره یارانه سال 96 نیز گفت: یارانه ها همان اعداد قبلی است و هدف ما حذف ثروتمندان از لیست یارانه بگیران است که این هدف به شدت دنبال می شود.

وی افزود : در بودجه سال آینده تلاش شده است مستمری یک خانواده تحت پوشش که 80 هزار تومان و برای بهزیستی 30 هزار تومان است این میزان حدودا به 210 هزار تومان برسد که رقم قابل توجهی است که اگر دولت خوب عمل کند باید حدود 4 هزار میلیارد تومان یارانه ثروتمندان را به فقرا اختصاص دهد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره قیمت حامل های انرژی در سال آینده نیز گفت: نرخ حامل های انرژی افزایش نمی یابد.

وی افزود: تلاش شده تا حقوق افرادی که کمتر است به حقوق ثروتمندان نزدیکتر شود، معافیت مالیاتی هم پیش تر 1 میلیون و 500 تومان بود که با توجه به اینکه خط فقر 2 میلیون تومان است ، در سال جدید این میزان به 2 میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار