تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید

عضو شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار اعلامی سال گذشته ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران تولید شد، در حالیکه پتانسیل تولید هزار تن زعفران وجود دارد.

علی حسینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قدمت زعفران به ۳ هزار سال پیش باز می گردد، گفت: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که  براین اساس باید بیش از هزار تن زعفران برداشت شود، در حالیکه تولید فعلی یک چهارم این عدد است.

به گفته او، براساس فرمول همه ساله ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه می‌شود، چراکه با جایگزینی مزارع هر چند سال یک بار، سطح زیرکشت ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده می شود. بنابراین اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم، اکنون این عدد  به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که با احتساب این سطح کشت زعفران و نیروی انسانی هزار تن محصول باید تولید شود، در حالیکه سنوات قبل ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شد.

حسینی ادامه داد: در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلوگرم بود، در حالیکه اکنون با وجود افزایش سطح زیرکشت عملکرد به زیر ۳ کیلوگرم رسیده است. همچنین بر اساس آمار اعلامی در شرایط کنونی از میزان سطح زیر کشت  ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران تولید می شود.

عضو شورای ملی زعفران افزود: قیمت کنونی هر کیلو زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان است که تا چند ماه پیش، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود.

او با بیان اینکه سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود، گفت: بنابر آمار مصرف زعفران در افغانستان ۵ تن است که بر این اساس مابقی زعفران تولیدی مجدد به دیگر کشورها صادر می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
توانایی صادرات همین مقدار نداریم اضافه تولید میخوایم چکار
رسوب میشه تو انبار و بدبختی کشاورز با فروش به قیمت پایین و هزینه های بالا
آخرین اخبار