اصفهان؛

معناگرایی رمز و راز جاوانگی ترکیب بند محتشم است

محتشم کاشانی با معناگرایی و جان کلمات فریاد واعطشاه و مظلومیت امام حسین علیه‌السلام را در گوش جهان فریاد کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در نشست دبیران افتخاری آیین افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی، در تالار غیاث‌الدین جمشید کاشانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت:  این شاعر حالت قدسی به خود گرفته‌است به‌گونه‌ای که نماد و نمود یک مکتب‌شده‌است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، با تاکید بر اینکه هیچ شعر دیگری توانایی رقابت با شعر محتشم را ندارد گفت: محتشم کاشانی با کشف راز و رمز معناگرایی و عمل به آن در زبان شعر همیشه ماندگار شد.

به‌گفته‌وی، هر شخصی این راز را مانند محتشم کاشانی کشف کند و بپیماید جاودانه خواهدشد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با اشاره به اینکه مرثیه‌سرایی، مداحی، روضه‌خوانی، سینه‌‍‌زنی و عزاداری در ایران شیعی هرروز داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود گفت:هیچ جا این نمادها و نمودهای عزاداری به جامعیت و عمق ایران شیعی نیست.

حجت‌الاسلام یونسی،تصریح‌کرد: ویژگی‌های مرثیه‌سرایی، مداحی، روضه‌خوانی، سینه‌‍‌زنی و عزاداری از عرب به اینجا سرایت‌نکرده‌است یا بازسازی قبل از اسلام نیست گرچه هردو مورد گفته‌شده‌است وقرائنی نیز دارد ولی نباید محدود به این حد شود که اگر چنین شود به ملت ایران جفا می‌شود.

وی،تاکیدکرد:این نمادها، نمودها، شعارها و ویژگی‌ها را نه بازسازی مرثیه‌های رستم و سهراب و سیاوش و نه تقلید از اعراب است بلکه آنچه به لسان عربی و زبان روایت آمده‌است ذکرمصیبت ازناحیه امامان شیعه در یادآوری اینست که  نگذاریم فاجعه کربلا فراموش‌شود.

به‌گفته‌وی،آنچه که امروز از این نمادها و نمودها وجوددارد تجلی همه هنر ایرانی و هنرهای انحصاری در آنست که کمترین شباهتی با جاهای دیگرندارد.

حجت‌الاسلام یونسی، با اشاره به اینکه مداحی، روضه‌خوانی و سینه‌‍‌زنی با انواع اقسام آن هنرهایی است که از جایی دیگر نیامده‌است گرچه بعضی تلاش دارند بگویند از جاهای دیگر آمده است گفت:این هنرها در ظرف ایران شیعی به‌عنوان ویژگی معناگرایی بالیده‌ و عمیق شده و رشدکرده‌است.

وی،ایرانی‌ها را ملتی معناگرا و باطن‌گرا دانست و گفت:ایران شیعی ملتی است که به‌سرعت از قالب، ظاهر،فرم،شکل و ماده عبورمی‌کنند و به عمق هدف و معنی راه‌پیدا می‌کند.

به‌گفته‌وی،ایرانیان زود متوجه شدند که اسلام، شخصیت‌های دینی، رجال مذهبی و حوادث دینی مثل هر دین، شخصیت و حادثه دیگر یک ظاهر و باطن و به تعبیر قرآن محکم و متشابه دارد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با اشاره به اینکه ظاهر دین مثل دین اسلام، شخصیت دینی مثل امام حسین(ع) و حادثه مذهبی مثل کربلا

 اینست که مشمول همه قوانین مادی و زوال‌پذیر و تغییرپذیراست تصریح‌کرد:شخصیت دینی امام حسین(ع) از نظر ظاهری در کربلا کشته می‌شود، حادثه مذهبی مثل کربلا در ظاهر تمام می‌شود و دین اسلام را هر کسی از حیث ظاهر  یک چیزی اتخاذمی‌کند.

حجت‌الاسلام یونسی، باطن، معنا، عقلانیت و جان دین را با هدایت بشر ماندگار دانست و گفت: خداپرستی، اخلاق و عقلانیت روح و بواطن دین و باطن دین ماندگاراست.

وی،ظاهر دین را یکی از مظاهر عروبت عنوان‌کرد اظهارداشت:مردم ایران به‌سرعت ظاهر دین

را کنارگذاشتند و اسیر شکل و فرم نشدند و نگفتند باید عرب بود تا دینداربود بلکه اسلام ناب محمدی را با محوریت اهل‌بیت(ع) انتخاب‌کردند.

به‌گفته‌وی،واژه الاهل بیت وسیع‌تر از واژه تشیع است و مردم ایران نیز با اتکا به اهل‌بیت(ع) معنای دین را گرفتند، رجال و شخصیت‌های دینی را به‌سرعت شناسایی کردند، آنچه را بایدباشد دریافتند و آنها را هرکدام مظهر یک ارزش ماندگار شناختند.

حجت‌الاسلام یونسی، با تاکید بر اینکه این ارزش‌ها هرگز کهنه و محدود در زمین و زمان نمی‌شود افزود: مردم امام علی(ع) را مظهر ماندگار عدالت، امام حسین(ع) را مظهر آزادگی، امام رضا(ع) را مظهر عقلانیت و امام زمان(عج) را مظهر امید و آینده می‌دانند و اینها ارزش‌هایی است که همیشه بشر به آن احتیاج دارد.

وی،افزود:ملت ایران ملت باستانی قدیمی است که با این ارزش‌ها و مفاهیم آشنابود هرگز ملت ایران آتش‌پرست و بت‌پرست نبود همیشه یکتاپرست و معناگرا بود اگر اینطورنبود  ملت ایران مسلمان نمی‌شد و اسلام ناب را انتخاب نمی‎کرد.

به‌گفته‌وی،این ویژگی ملت ایران هست که ایران سرزمین همه نمادهای معنوی شد ایران است که همه مکاتب عرفانی، معنوی، صوفی، صوفی درویشی یعنی بیش از 90 درصد مکاتب عرفانی در آن ظهور کرد و همه فرق شیعی در آن جان گرفت هرچند اهل سنت که ظاهرگرابود هرگز در ایران جان نگرفت.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی،مرثیه‌سرایی را هنر ایرانی شیعی تاکیدکرد و گفت: مرثیه‌سرایی در ایرانشهر بالیده‌شد، توسعه و عمق یافت.

حجت‌الاسلام یونسی، با اشاره به اینکه محتشم کاشانی به این راز و رمز رسید که مردم ایران دین، باطن و شخصیت‌های آن را تاریخی نمی‌دانند گفت: مردم امام حسین(ع) و کربلا را حادثه تاریخی نمی‌دانند با این ائمه زنده هستند،زندگی می‌کند، حرف می‌زنند و درد دل می‌کنند چون به معناگرایی رسیدند و این مطلبی است که روشنفکران آنرا نمی‌فهمند.

وی،تصریح‌کرد: ملت ایران حوادث و شخصیت‌های مذهبی را تاریخی نمی‌دانند بلکه آن را جز زندگی خود نه جر تاریخ و اتفاقات خوب و بد آن می‌دانند.

به‌گفته‌وی،محتشم با مصرع زان تشنگان به ایوغ میرسد فریاد العطش هنوز ز بیابان کربلا می خواهد مخاطب این نوای عطش را ملموس و محسوس بشنود.

حجت‌الاسلام یونسی،  افزود :محتشم با این مصراع که این کشته فتاده به هامون حسین توست یاوقتی می گوید بین تن های کشتگان در خاک و خون يا سرهاي سروان را بر نیزه ها ببین تاکید بر دیدن را با وجود فاصله زمانی و مکانی 1400 سال می خواهد نشان دهد که فاصله در ذهن مخاطب از بین رفته است. 

وی، افزود: ترکیب بند محتشم کاشانی،  بازسازی افسانه های تاریخی نیست هر چند آنها هم در جای خود ارزش دارد.

به گفته وي،  شعر محتشم تکریم و تقلید از عرب نیست بلکه تجسم روح معناگرایی ایرانی است که ارزش خود را از امام حسین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها مظهر عفت، پاکدامنی و دفاع از حق و مظلومیت و حقیقت را دارد.

به‌گفته‌وی، معناگرایی ویژگی مشترک ایرانیان و عامل انسجام فرهنگ،  وحدت و امنیت ملی ایرانیان است.  

شایان ذکر است نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی با حضور اساتید وچهره های برجسته ملی و بین المللی صاحب فن در حوزه های ادبیات،  فرهنگ،  هنر و ادبیات از جمله خانم رنا علی، مجید زریجاوی و ایمان بیضاوی از دانشگاه بغداد با اجرای سعید بیابانکی و قرائت پیام دکتر ولایتی به این کنگره توسط رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان آغاز به کار کرد.

 این کنگره بین المللی تا روز 15 اسفند با پنج پنل تخصصی در حال برگزاری است.

نشست دبیران افتخاری دکتر علی یونسی و و فتح‌الله مجتبایی، ارایه گزارش دکتر میر علی انصاری دبیر علمی کنگره و سخنرانی های نماینده ولی فقیه در کاشان و امام جمعه این شهرستان ودکترمیرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور از برنامه های آیین افتتاحییه  است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.