تقوی نژاد:

حدود 720 هزار میلیارد ریال مالیات در 11 ماهه امسال اخذ شد/ کشف مالیاتی 990 میلیارد تومانی

رییس سازمان مالیاتی کشور از دریافت حدود 720و هزار میلیارد ریال مالیات و 100 هزار میلیارد ریال عوارض تا پایان بهمن ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  کامل تقوی نژاد در همایش سیاست های مالی و مالیاتی درجمع خبرنگاران گفت: این میزان درآمدهای مالیاتی حدود 90 درصد درآمدهای مالیاتی امسال تا پایان یازدهمین سال در مقایسه با پارسال 26 درصد رشد داشته است.
 
تقوی نژاد عنوان کرد: همانطور که از آغاز امسال اعلام شده بود تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق وصول مالیات های معوق، شناسایی مودیان جدید مالیاتی و مقابله با فرار مالیانی اجرایی شد که بخش عمده ای ازاین اهداف محقق شوه است.
 
رییس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: عادلانه بودن مالیات همه افراد ساکن در ایران و ایرانیان مقیم خارج که درسایر کشورها درآمدهایی دارند لازم است و همچنین خارجی های مقیم  ایران باید مطابق قانون مالیات بپردازند و هیچکس جز به موجب قانون از پرداخت مالیان معاف نیست.
 
اصلاح درآمدهای مالیاتی از اولویت سازمان است
 
 تقوی نژاد با اشاره اینکه سهم درآمدهای مالیاتی به 40 درصد در سال جاری افزایش یافته، عنوان کرد: بحث تأمین 100 درصدی بودجه دولت از درآمدهای مالیاتی تاکید شده است.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم به ثبت مودیان جدید حرکت کنیم و در سال جاری 300هزار مودی شناسایی و حدود 3تا 4 هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی درسال جاری شناسایی شده اند.

تقوی نژاد بیان کرد: سامانه اطلاعات جامع ای برای دریافت مالیات وجود ندارد و باید با در اختیار داشتن اطلاعات به تحقق درآمدهای مالیاتی رسید.

وی تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در دست اصلاح قرار دارد، قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده مطرح و در اجرای آن گزارش هایی ارائه شد که این به معنی رشد درآمدهای مالیاتی است و این موضوع 5 سال آزمایشی بوده و مجموع درآمدهای ارزش افزوده بیش از 50 درصد درآمدهای مالیاتی  است.

تقوی نژاد اظهار کرد: 150 کشور در دنیا این مالیات را اجرا می کنند و نباید با این موضوع مخالفت شود، زیرا درشت درآمدهای مالیاتی دولت منجر به وابستگی به درآمدهای نفتی می شود.

رئیس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه در سامانه جامع مالیاتی از سامانه‌های دیگر مانند سامانه‌های مبارزه با پولشویی نیز کمک گرفته شده، گفت: در 4 ماه اخیر 220 تراکنش مشکوک احصاء شد که بر اساس اصول مدیریت ریسک 90 مورد آن رسیدگی شده و در نتیجه آن مشخص شد که 13 مورد آن مالیات خود را پرداخت کرده و در این بین 77 پرونده جدید مالیاتی که در واقع دارای فرار مالیاتی بودند کشف شد.

تقوی‌نژاد افزود: از این 77 پرونده جدید 990 میلیارد تومان مالیات اخذ شده که این رقم برابر با مالیاتی است که یک میلیون و 700 هزار مودی به صورت معمولی پرداخت می‌کنند.
 
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه از سال 84 تا 91 سهم مالیات از منابع بودجه را از 18 درصد به 40 افزایش پیدا کرده است، گفت: پایگاه اطلاعات مالی کشور نداریم و اطلاع دقیقی از جریان گردش پولی و مالی وجود ندارد.

تقوی نژاد تأکید کرد: دستگاه های ملزم به ارائه اطلاعات گردش مالی، پولی، هویتی، مکانی افراد با شرکت ها هستند و باید این نقیصه رفع شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه 40 درصد ازاقتصاد معاف از پرداخت مالیات است یادآورشد: 25 درصد از تولید ناخالص داخلی نامنظم ثبت نشده و قاچاق است وفشار به درآمدهای دولت وارد می کند.

تقوی نژاد در مورد اجرای مالیات ارزش افزوده گفت: اجرای این مالیات سریع رشد کرده و به تکامل رسیده است واینکه مجموع درآمد و عوارض بیش از 50 درصد است ابراز نگرانی در مورد بند ب تبصره 6 لایحه بودجه سال 96 وجود داردو مفهوم تمدید مالیات به ارزش افزوده و اخذ مالیات از مصرف نهایی گنگ و نامفهوم است.

وی تأکید کرد: کارشناسان خارجی معتقدند نباید مالیات ارزش افزوده ای که با موفقیت اجرا شده به سمت مالیات فروش برود چرا که 4میلیون در اصناف و یک میلیون به طور نسبی مودی ثبت نشده داریمو به جای 50 هزار مودی که در دفاتر ثبت شده و روشن است برای اخذ مالیات شک وارد کرد.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اگر در بودجه 96 از حلقه آخر مالیات بگیریم باید به سمت افرادی برویم که هیچ شناختی از آنها نداریم و امیدواریم این مسئله حل شود و شک به جامعه اقتصادی کشور است. این در حالی است که 15 تا 16 هزار میلیارد تومان عوارض می گیریم اما با این روش شهرداری ها و بهیاری ها در این چندماه اول درآمدی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: برخی آگاهانه با مالیات بر ارزش افزوده مخالفت می کنند و برای تبیین سهم مالیات ارزش افزوده که اخذ مالیات از حلقه آخر نیست نیاز به کمک اساتید داریم.

انتهای پیام/

 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار